قائم‌مقام وزیر: دریافت وجه از کودکان افغان غیرقانونی است/عضو کمیسیون آموزش مجلس: پول گرفتن، طفره از قانون است


قائم‌مقام وزیر: دریافت وجه از کودکان افغان غیرقانونی است/عضو کمیسیون آموزش مجلس: پول گرفتن، طفره از قانون است

خبرگزاری تسنیم:هفته پیش گزارش در تسنیم منتشر شد که در آن به دریافت وجه از کودکان مهاجر افغانستانی اشاره شده بود. قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش و یک نماینده مجلس به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مرداد امسال خبری منتشر شد  مبنی بر این‌که با پیگیری های نهاد ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش در سال جدید تحصیلی از دانش‌آموزان اتباع خارجی مقیم ایران، وجهی بابت ثبت‌نام در مدارس اخذ نخواهد کرد.

این خبر بازتاب بسیار گسترده‌ای را در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی داشت به گونه‌ای که برخی از رسانه‌های خارجی این تیتر را در صدر اخبار خود قرار دادند "امسال دانش‌‌‏آموزان اتباع خارجی در ایران شهریه نمی‌‌‏پردازند."

مدت زمان زیادی از انتشار این خبر در مجامع خبری داخلی و خارجی نگذشته بود که فعالان حقوق کودک نسبت به اخذ وجه از دانش‌آموزان افغان بابت ثبت‌نام در مدارس اعتراضات خود را اعلام کردند.طاهره پژوهش،‌ عضو هیئت‌ مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم از دریافت وجه برای ثبت‌نام کودکان مهاجر در مدارس خبر داد و گفت‌: مدارس برای ثبت‌نام از کودکان مهاجر افغانستانی از خانواده‌ها حدود 100 هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند این در حالی است که آموزش و پرورش بخشنامه‌ای را به مدارس ابلاغ کرده تا فعلاً در هنگام ثبت‌نام از دانش‌آموزان اتباع هزینه دریافت نکنند اما مدارس می‌گویند که این بخشنامه به دست ما نرسیده است.

بررسی‌های خبرنگار تسنیم نیز حکایت از آن داشت که برخی مدارس جنوبی و حاشیه‌ای شهر تهران و از سوی دیگر برخی از مدارس شهر مشهد که پذیرای دانش‌آموزان افغان هستند بدون توجه به بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش و پرورش بابت ثبت‌‌نام از دانش‌آموزان افغان شهریه‌ای معادل 100 و گاه تا 200 هزار تومان دریافت کرده‌اند.

این اقدام مدیران مدارس در حالی انجام می‌شود که در بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش و پرورش تأکید شده که مدیران مدارس صرفاً با دریافت تعهدنامه از خانواده دانش‌آموزان افغان اقدام به ثبت‌نام از آن‌ها کرده و وجهی را دریافت نکنند.

متن بخشنامه آموزش و پرورش در این زمینه که از سوی خلیل‌الله بابالو، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل صادر شده بدین شرح است: با توجه به نامه دفتر ریاست جمهوری درباره شهریه دانش‌آموزان اتباع خارجی و ضرورت بررسی بیش‌تر آن، فعلاً از دریافت هر گونه وجهی از دانش‌آموزان اتباغ خارجی بابت ثبت‌نام در مدارس خودداری شود و تا تعیین تکلیف نهایی فقط به اخذ تعهد پرداخت از کسانی که واجد شرایط معافیت نیستند، اکتفا شود.

برای پیگیری بیش‌تر این موضوع با خلیل‌الله بابالو قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل گفت‌وگو کردیم.

وی در خصوص اقدام مدارس برای دریافت شهریه از دانش‌آموزان افغان گفت:‌ اقدام مدارس برای دریافت شهریه از دانش‌آموزان افغان بر خلاف بخشنامه ارسال شده است. در بخشنامه ارسال شده از سوی مرکز امور بین‌الملل آموزش و پروش تأکید شده دانش‌آموزان افغان فعلاً شهریه‌ای را به مدارس پرداخت نکرده و مدارس با اخذ تعهد از آن‌ها ثبت‌نام کنند تا تصمیمات لازم برای تعیین شهریه اخذ شود.

وی افزود:‌ البته باید توجه کرد که اخبار نیز به خوبی منعکس نشده است از ابتدا قرار بر این نبود که از اتباع افغان شهریه اخذ نشود بلکه  قرار بود درباره میزان شهریه یک کمیته در وزارت کشور که از سازمان‌های مختلفی در آن حضور دارند، تصمیم‌گیری کنند اما چون کمیته تشکیل نشده بود، برای آن‌که زمان ثبت‌نام نگذرد و دانش‌آموزان از تحصیل بازنمانند اعلام کردیم که این دانش‌آموزان با اخذ تعهدنامه در مدارس ثبت‌نام شوند تا پس از آن بر اساس هر تصمیمی که این کمیته اتخاذ کرد، عمل شود.

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:‌ 76 هزار مدرسه دانش‌آموزان اتباع را تحت پوشش قرار می‌دهند و 300 هزار دانش‌آموز اتباع در این مدارس تحصیل می‌کنند. البته مدارس اجازه دریافت وجه کتاب درسی را از این دانش‌آموزان دارند.

به گزارش تسنیم، قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در واکنش به دریافت شهریه از دانش‌آموزان افغان توسط مدارس گفت:‌ نیروهای آموزش و پرورش باید به بخش‌نامه‌ها ترتیب اثر دهند و ضمانت اجرایی آن را نیز خود وزارت خانه و ادارات کل اعمال کنند. اگر بنا براین باشد که در یک حوزه کاری وزیر یک وزارت‌خانه فعالیتش براساس بخش‌نامه انجام نشود به معنای طفره رفتن از قانون محسوب می‌شود. وقتی بخشنامه‌ای از سوی نهادی صادر می‌شود باید برای اجرایی شدن آن زمینه‌ها و شرایط لازم فراهم شود و با توزیع بخش‌نامه‌ها بین کارمندان آن‌ها را آگاه گنند.

 این روزها برخی مدیران مدارس در حالی برخلاف بخشنامه ارسال شده از سوی آموزش و پرورش اقدام به دریافت شهریه از سوی خانواده‌های افغان می‌کنند که هنوز تکلیف شهریه این دانش‌آموزان در کارگروه مخصوص به این موضوع در وزارت کشور تعیین نشده است و بازتاب این اقدام مدارس،‌خبر خوشایند بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی مبنی بر این‌که "امسال دانش‌‌‏آموزان اتباع خارجی در ایران شهریه نمی‌‌‏پردازند." را تحت‌الشعاع قرار داد.

انتهای پیام/

اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران