تولید ۵۰ میلیون جلد دفتر تحریر با کاغذ تولید داخل برای نخستین بار در کشور

تولید 50 میلیون جلد دفتر تحریر با کاغذ تولید داخل برای نخستین بار در کشور

خبرگزاری تسنیم: مدیر بازاریابی و فروش کارخانه چوب و کاغذ مازندران از تولید ۵۰ میلیون جلد دفتر تحریر با کاغذ مکانیکال تولید داخل برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این دفاتر هم‌اکنون در بازار توزیع شده است.

سیدطاهر شبیری مدیر بازاریابی و فروش کارخانه چوب و کاغذ مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از تولید 50 میلیون جلد دفتر تحریر توسط این کارخانه خبر داد و گفت:‌ این دفاتر با کاغذ تولید شده داخلی و اصطلاحاً‌ کاغذ مکانیکال و با استفاده از طراحی مناسب تولید شده‌اند.

وی ادامه داد: حروف الفبای فارسی‌، نقاشی‌های کودکانه و ... از جمله تصاویری است که در جلدآرایی این دفاتر به کار رفته است، اما آنچه که حائز اهمیت است این است که در این دفاتر از کاغذ داخلی استفاده شده است تا حمایتی باشد از تولید کالای داخلی.

شبیری تصریح کرد:‌ سیاست ما در تولید این دفاتر، اصلاح الگوی مصرف  در حوزه کاغذ است‌، طبق فرمایشات رهبر انقلاب در شرایط اقتصاد مقاومتی باید به جایی برسیم که هم درست مصرف کنیم و هم مصرف را مدیریت کنیم،‌ در این حوزه قاعدتاً نمی‌توانستیم،‌ منتظر شویم تا  فرهنگ استفاده از کاغذ مناسب و آسیب‌های ناشی از آن به اقتصاد و جامعه در حوزه حکمرانی تعریف و پیگیری شود، جامعه آنقدر نیازمند اصلاح انواع الگوی مصرف در حوزه های گوناگون است و برخی از این تغییرات آنچنان مهم و زیرساختی است که تصمیم گرفتیم در این زمینه رأساً اقدام کنیم. این بود که این امر باعث حضور ما در زمینه تولید دفاتر شد.

دبیر سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به الزام اصلاح الگوی مصرف  کاغذ در کشور در دو حوزه گفت:‌ یک حوزه،‌ به مصرف کاغذ تحریر باز می‌گردد و‌ دومین حوزه نیز مربوط به کنترل و اصلاح مصرف سلولزی در صنعت بسته‌بندی است. امسال در خصوص کاغذ تحریر اقدام به تولید دفاتر با کاغذ مناسب کردیم و برنامه جامعی هم برای تغییر مصرف در زمینه استفاده از محصولات سلولزی به جای محصولات پلیمری داشته‌ایم،‌ مصرف سلولزی در حال حاضر در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

وی افزود:‌ طی سالیان گذشته به دلیل ماندگاری بالای محصولات پتروشیمی در طبیعت، کشورها به دنبال سیاست‌هایی بودند که تا حد ممکن از حضور اینگونه محصولات در حوزه‌های مصرف عمومی جلوگیری کنند،‌ اما متأسفانه در کشور ما بر خلاف این مسیر و به دلایل متعدد به ویژه در صنعت بسته‌بندی شاهد رشد بی‌رویه استفاده از مواد پلیمری هستیم که اکنون آسیب‌های اقتصادی، زیست‌محیطی و حتی اجتماعی آن گریبانگیر جامعه شده است.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ در سراسر دنیا برای تولید کاغذها و دفترچه‌های دانش آموزی از کاغذ مکانیکال استفاده می‌شود که شرایط خاص خود را در پروژه تولید دارد،‌ چرا که سهم بیشتری از چوب را در تولید استفاده می‌کند،‌ به همین دلیل سفیدی رنگ آن اندک‌تر است و به کرم نزدیک است.

شبیری تصریح کرد:‌ این کاغذ‌ها راندمان بالایی دارند و برای مصارف کتب و مجلداتی است که عمر آن‌ها تا دو سال یا دو سال و نیم تخمین زده می‌شود. زرد رنگ بودن این کاغذها موجب می‌شود تا تمام نور تابیده شده به کاغذ به چشم بازتاب داده نشود و بازتاب نور کمتری به چشم منتقل شود.

وی با بیان این مطلب که چند سالی است که به غلط فرهنگ استفاده از کاغذ به سمت کاغذ‌های تمام سفید متمایل شده است،‌ گفت: استفاده از کاغذ در هر کاربردی تخصصی است و باید به ویژگی کاغذ در کاربرد آن دقت کرد، متأسفانه در کشور هیچ تعریف مشخصی برای کاغذهای مختلف و کاربرد آنها وجود ندارد، بخشی از این امر در کوتاهی دستگاه‌های اجرایی است و بخشی از آن ناشی از کوتاهی تولیدکنندگان و بر عهده ماست.

شبیری گفت:‌ با هر تعریفی اصلاح هر الگوی مصرفی در جهت صرفه و صلاح جامعه یک امر حکمرانی است. خواه انرژی باشد، خواه لبنیات و یا کاغذ؛ در این میان تشکل‌ها و بخش خصوصی نقش مشاوره‌ای داشته و همچنین به عنوان بازوی اجرایی سیاست‌های کلی عمل خواهند کرد.وقتی ما از یک کاغذ‌ غیرتخصصی در کاربرد دفاتر و کتاب‌ها استفاده می‌کنیم، آسیب‌های ناشی از آن فقط متوجه صنعت نیست. یکی از آسیب‌های اجتماعی آن افزایش هزینه‌های چشم پزشکی و مشکلات مرتبط با آن در جامعه است. دومین آسیب تحمیل هزینه بیشتر برای تامین کاغذ بر مصرف کننده است.

وی گفت:‌ کاغذهای شیمیایی سفید گرانتر هستند، خروج بی دلیل ارز از کشور عامل مهم دیگری است که این فرهنگ غلط موجب آن شده است، وقتی ما در کشور توانایی تولید و عرضه کاغذ مرغوب و مخصوص کتاب‌های آموزشی و دفاتر را داریم، استفاده از کاغذهای شیمیایی یعنی خروج بدون برنامه‌ریزی و غیر منطقی ارز، حتی در کشورهایی که خودشان تولید کننده این کاغذهای شیمیایی هستند، از کاغذ مکانیکال و کاغذهای تحریر بازیافتی برای تولید دفاتر و کتب آموزشی استفاده می‌کنند، که یا رنگ نخودی یا کرم دارند و یا درصد کمی متمایل به زرد هستند.

شبیری تصریح کرد:‌ از دیگر آسیب‌های ناشی از فرهنگ غلط استفاده و مصرف با توجه به حجم واردات، توقف روند‌ سرمایه‌گذاری در صنعت کاغذ است.

وی با اشاره به قیمت دفاتر تولیدی کارخانه چوب و کاغذ مازندران گفت:‌ اساساً سه دسته مصرف‌کننده به لحاظ طبقه بندی شرایط اقتصادی وجود دارند،‌ مصرف‌کنندگانی با  توانایی مالی اندک،‌ مصرف‌کننده قشر متوسط و مصرف کننده اقشار مرفه. نوع قیمت‌گذاری دفاتر به گونه‌ای است که اقشار کم‌درآمد و اقشار متوسط جامعه بتوانند این دفاتر را تهیه کنند،‌ البته ارزان‌تر بودن این دفاتر نسبت به دفاتر موجود در بازار موجب نشده است تا کیفیت تولید کاهش یابد،‌ ما در تأمین مواد اولیه تولید کاغذ حساسیت به خرج دادیم، کاربرد رنگ‌، طراحی و چاپ جلد نیز از کیفیت بالایی برخوردار است،‌ به گونه‌ای که حتی داخل جلد دفاتر نیز به دلیل حفظ زیبایی، چاپ شده است. بنابراین با توجه به همه این معیارها باز تلاش کردیم تا دفاتر را حداقل 40 درصد نسبت به دفاتر موجود در بازار ارزان‌تر ارائه کنیم.

شبیری  در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه هنوز فرهنگ‌سازی درستی در زمینه استفاده از کاغذ مکانیکال در کشور انجام نشده است،‌ آیا توان رقابت در بازار با نمونه‌های تولید شده دفاتر تحریر را خواهید داشت؟ گفت:‌ هدف ما فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف بوده، این منطقی نیست که کسی از بازار انتظار داشته باشد که در مسیر مورد علاقه ما تغییر فرهنگ ایجاد کند، بازار در مسیر فروش و سود بیشتر تغییر ایجاد می‌کند، کاری که تاکنون انجام داده، پس کسی باید کاری انجام می‌داد، صنایع چوب و کاغذ مازندران در جهت تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به الزامات سیاست‌های مقاومتی پیش قدم شد و اقدام به حضور در بازار تولید دفاتر نمود تا پس از ایجاد این فضا تولیدکنندگان حرفه‌ای دفتر را برای استفاده از کاغذ ایرانی و کاغذ مکانیکال در تولید دفتر ترغیب کند. ما هیچ گاه قصد نداشته و نداریم که در بازار تولید دفتر باقی بمانیم‌، بلکه هدف بستر‌سازی در بازار بوده است و شایسته‌تر این است که شرکت‌های تولید دفاتر خودشان رأساً مسئولیت اینکار را به عهده داشته باشند.

شبیری در پایان گفت:‌ این دفاتر هم‌اکنون تولید شده و در فروشگاه‌های زنجیر ه‌ای و بازار توزیع شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران