نظام‌مند کردن آمار مطالعه کتابخانه‌های عمومی در دوره جدید مدیریتی

نظام‌مند کردن آمار مطالعه کتابخانه‌های عمومی در دوره جدید مدیریتی

خبرگزاری تسنیم: وزیر ارشاد در جاشیه افتتاح مرکز کتاب‌پژوهی خانه کتاب با اشاره به آمارهای ارائه شده در دوره گذشته مبنی بر آمار مطالعه گفت:‌ تلاش داریم آمار مطالعه کتابخانه‌های عمومی را که پیش از این نظام‌مند نبوده است‌، نظام‌مند کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح مرکز کتاب‌‌پژوهی خانه کتاب که پیش از ظهر امروز،‌ یکشنبه 30 شهریور برگزار شد،‌ در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی آمار مطالعه ارائه شده از سوی کتابخانه‌های عمومی در دوره گذشته و مقایسه آن با دوره حاضر این آمار را چندان نظام‌مند ندانست و گفت: با توجه به آمارهای ارائه شده در دوره گذشته تلاش کردیم تا آمار مطالعه در دوره حاضر را نظام‌مند کنیم و اطلاعات ارائه شده را دقیق و منظم بررسی کنیم،‌ تا تصویر واقعی و درستی از آمار مطالعه در کشور داشته باشیم،‌ نه اینکه خود را دچار اشتباه کنیم، اگر واقعیت این است که تعداد کتابخوانان در کشور اندک است باید این را یک آسیب دانسته و به دنبال رفع آن باشیم.

وی در ادامه در رابطه با فهرست کتاب‌های اعلام شده برای شرکت در نمایشگاه فرانکفورت از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت‌: من هنوز این فهرست را ندیده‌ام،‌ اما نکته مهم و ضروری در این رابطه ترجمه صحیح آثاری است که در نمایشگاه‌های بین‌المللی عرضه می‌شود،‌ ترجمه‌ها باید به گونه‌ای باشند تا معرف فرهنگ کشورمان باشند،‌ دیده شده است که در دوره‌های گذشته کتاب‌ها به زبان‌های فارسی در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شده است.

جنتی گفت:‌ البته این نوع آثار برای فارسی‌زبانان مقیم دیگر کشورها مفید است، اما مخاطبان در کشورهای دیگر که به غیر از فارسی تکلم می‌کنند، نمی‌توانند از این آثار بهره‌مند شوند،‌ به همین دلیل می‌توان با استفاده از ترجمه صحیح این کتاب‌ها هم تلاش انجام شده برای چاپ این آثار و هم فرهنگ و تمدن ایرانی را به مخاطبان دیگر کشورها منتقل کرد.

وزیر ارشاد هم چنین در پاسخ به این پرسش گه آیا شما در نمایشگاه فرانکفورت شرکت خواهید کرد یا خیر گفت:‌ فعلاً بنا ندارم که در این نمایشگاه حضور داشته باشم.

 فیلتر شدن برخی از سایت‌ها در چند روز اخیر پرسش دیگری بود که جنتی در پاسخ به آن گفت:‌ از نظر قانون مطبوعات، همه مطبوعات اعم از نشریات مکتوب و رسانه‌های دیجیتال مشمول این قانون هستند و اگر کسی می‌خواهد مطلبی را منتشر کند،‌ باید مجوز داشته باشد،‌ از سال گذشته به کرات اعلام کردیم که سایت‌های خبری و دیگر فعالان حوزه مطبوعات که مجوز فعالیت ندارند،‌ باید مجوز دریافت کرده و برای این امر نیز ضرب‌العجل اعلام کردیم و بعد چند نوبت دیگر نیز فرصت دادیم. اما برخی از سایت‌ها در این مدت اقدام نکردند که در نهایت فیلتر شدند.

وی ادامه داد:‌ این در حالی است که در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز فعالیت‌ها به راحتی صادر می‌شود، به عنوان نمونه در جلسه اخیر،‌ با درخواست مجوز 40 یا 50 مورد از متقاضیان موافقت شد،‌ همه این اقدامات برای آن است که تمام فعالان عرصه رسانه و مطبوعات باید شناسنامه داشته باشند،‌ برای این منظور ما لیست کل سایت‌هایی که تا به حال مجوز دریافت کرده‌اند،‌ را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه کرده‌ایم که تعداد آن‌ها حدود 250 سایت است، به غیر از این آمار همگی باید فیلتر شوند.

جنتی در ادامه در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر واسپاری ممیزی به ناشران و اینکه آیا این امر قرار است‌، این قانون از مهر ماه اجرایی شود، گفت:‌ حدود 21 نفر از شخصیت های علمی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف مرتبط با کودک و نوجوان و بزرگسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند و در نهایت این افراد به عنوان  اعضای هیئت نظارت بر ضوابط نشر اعلام شدند، این هیئت فعالیت‌‌های مختلفی را انجام می‌دهد، که از جمله آن‌ها واسپاری ممیزی به برخی از ناشران و نهادهای مورد اعتماد است.

وی ادامه داد:‌ این امر به معنی نفی نظارت ارشاد نیست،‌ از جمله کارهایی که در این زمینه در هیئت نظارت انجام می‌شود،‌ بررسی ناشرانی است که شورای علمی دارند،‌ در این میان برخی از ناشران خوش سابقه هستند که در حدود 3 یا 4 دهه سابقه فعالیتشان دیده نشده که از قانون نظارت بر کتاب تخلف کرده باشند،‌ هیئت نظارت تصمیم دارد که به این گونه ناشران مجوز دهد و اگر تخلفی از آن‌ها سر زد، درباره ادامه کار تصمیم‌گیری خواهد کرد. این امر تنها برای ناشران دولتی نیست و هیچ مدت مشخصی ندارد و به تدریج انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران