مذاکرات هسته‌ای نیویورک و پیشرفت در موضوعاتی که در بن‌بست بودند

مذاکرات هسته‌ای نیویورک و پیشرفت در موضوعاتی که در بن‌بست بودند

خبرگزاری تسنیم: چند روزی است که رسانه‌ها در میان سکوت مقامات به تشریح و گمانه‌زنی درباره طرح جدید آمریکا درباره برنامه غنی‌سازی ایران می‌پردازند و در این میان مذاکره کننده روس نیز از پیشرفت در موضوعی که پیشتر دچار بن‌بست بود خبر می‌دهد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، روز گذشته (یکشنبه) مهمترین ملاقات خود را طی دید و بازدیدهای که در حاشیه نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل داشت، انجام داد و به رایزنی با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پرداخت. این دیدار همانگونه که انتظار می‌رفت حول مسأله برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تهدید تروریست‌های داعش در منطقه متمرکز بود.

یک مقام آمریکایی در گفتگو با آسوشیتد پرس از تأکید طرفین بر پیشرفت در مذاکرات هفته‌جاری در نیویورک خبر داد. اما مشخص نیست که آیا در این دیدار پیشنهاد آمریکایی‌ها به ایران درباره قطع اتصال بین سانتریفیوژها و در عین حال حفظ آنها در تأسیسات غنی‌سازی مورد بحث قرار گرفت یا نه.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز چند روز پیش از این پیشنهاد آمریکایی‌ها که با هدف کاهش توان غنی‌سازی ایران و در عین حال پابرجا ماندن سانتریفیوژها در تأسیسات غنی‌سازی، ارائه شده بود پرده برداشت. این امر واکنش تعدادی از سناتورهای کنگره را در پی داشت و 31  نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه به‌سرکردگی مارک استیون کرک، که یکی از بازهای تندرو و ضدایرانی کنگره محسوب می‌شود، از دولت اوباما خواسته‌اند که درباره این طرح پیشنهادی توضیح دهد. "ما نگرانیم، چراکه دولت برای اینکه به‌سرعت به توافق دست یابد، در حال اعطای امتیازات هسته‌ای مشکل‌ساز به ایران است".

البته سؤالات سناتورها برای اینکه توضیحی به صورت علنی درباره این پیشنهاد ارائه شود کافی نبود. در چند روز اخیر رسانه‌ها نیز به صورت گسترده‌ای به این موضوع پرداخته‌اند و حتی در ایران برخی مقامات سیاسی هم به آن واکنش نشان داده‌اند اما تاکنون طرف ایرانی نیز به مانند آمریکایی‌ها از واکنش به این اخبار خودداری کرده‌اند.

شاید بتوان اختلاف نظر درباره ظرفیت غنی‌سازی را مهمترین محل اختلاف بین شش قدرت هسته‌ای و ایران دانست، موضوعی که در صورت حل آن مسیر پیش رو برای نیل به یک توافق نهایی و جامع بسیار هموار خواهد شد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد این کشور، برجسته‌ترین مقامی بود که روز گذشته در گفتگو با ایتارتاس به تشریح فضای مذاکرات تا یکشنبه (30 شهریور) پرداخت. وی گفت: " پیشرفتی اندک حاصل شده است. مسئله مهم این است که پیشرفت مربوط به موضوعاتی است که مدتها تغییری در آنها حاصل نشده بود."

این مقام روس همچنین به این مسئله اشاره کرد که ورود باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و همتای ایرانی‌اش در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهد.

دیپلمات‌ها علاوه بر غنی‌سازی درباره مسائل دیگری نیز به گفت‌وگو نشسته‌اند. اختلاف نظرها در برخی موارد شامل رژیم بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران، بازطراحی رآکتور هسته‌ای اراک و همچنین تأسیسات هسته‌ای فردو کمتر شده‌اند اما هنوز توافق نهایی درباره این موارد به دست نیامده است. با این حال دو طرف درباره مسائلی چون توضیحات ایران به آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی و فعالیت‌های هسته‌ای گذشته، مدت زمان توافق نهایی و بالاخص چگونگی و جدول زمانی لغو تحریم‌های ایران دارای اختلافات زیادی هستند.

همانگونه که دیپلمات‌ها از جمله سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، نیز پیشتر اعلام کرده است دستیابی به توافق نهایی در این دور از مذاکرات بعید است. هر گونه توافق نیاز به متنی دارد که نیاز به کار مشروح بر روی جزئیاتش وجود خواهد داشت. اما مذاکرات هسته‌ای نیویورک نقشی تعیین کننده در آینده مذاکرات خواهد داشت به گونه‌ای که به اعتقاد برخی ناظرین عدم دستیابی به پیشرفت در این دور از مذاکرات چشم‌انداز دستیابی به توافق جامع را بسیار تیره خواهد کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان