دیگر چیزی به نام «نظم نوین جهانی» وجود ندارد

دیگر چیزی به نام «نظم نوین جهانی» وجود ندارد

خبرگزاری تسنیم: فعال حقوق بشر و صلح کانادایی با اشاره به داعیه‌داری برخی سردمداران و سیاستمدارن آمریکایی در مورد نظم نوین جهانی، وجود چنین ساخناری را رد کرده و اظهار داشت که ملت‌ها و قدرت‌های نوظهور در مقابل اقدامات این کشور و متحدانش مقاومت می‌کنند.

«علی ملاح» معاون فدراسیون اعراب کانادا و عضو کمیته اتحاد صلح این کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در واشنگتن، با اشاره به مفهوم نظم نوین جهانی از سوی برخی سیاستمداران کهنه‌کار آمریکا تصریح کرد که دیگر چنین نظم و ساختاری وجود ندارد. به گفتخ وی ایالات متحده و حقوق بشر، دو مقوله متضاد هستند. در ادامه متن این گفتگو ارائه شده است:

تسنیم: آیا "نظم نوین جهانی" دچار بحران شده است؟ اگر این‌گونه است ریشه این بحران چیست؟

ملاح: در حال حاضر هیچ نظم نوین جهانی وجود ندارد؛ در غیر این صورت ما شاهد بحران‌های متعددی در صحنه بین‌المللی از آسیا یا شرق اروپا نبودیم.

تسنیم: ایالات متحده به‌عنوان بازیگر اصلی نظم نوین جهانی چرا خواهان به چالش کشیدن و مداخله در برخی موضوعات بین‌المللی کنونی نیست؟ از سوی دیگر، آیا آمریکا تلاش دارد تا از اقدامات شرکا در این امور استفاده کرده بهره ببرد؟ آیا این یک راهبرد کلان آمریکا است یا اینکه بیانی از یک تفکر دموکراتیک است؟

ملاح: به من اجازه دهید که این سئوال را به گونه‌ای دیگر مطرح کنم و نقطه کانونی آن را تغییر دهم: ایالات متحده آمریکا به صورت تجاوزکارانه در بسیاری از جبهه‌ها در صحنه‌ بین‌المللی مداخله می‌کند، چه با اقدامات نظامی مستقیم که  به مرگ و هراس میلیون‌ها نفر همانند مورد افغانستان و عراق و چه به طور غیرمستقیم از طریق تحریک و تأمین گروه‌های تروریستی در سوریه که به تخریب گسترده این کشور و مرگ نزدیک به 250 هزار سوری و آوارگی میلیون‌ها تن دیگر که به صورت پناهنده در کشورهای لبنان، اردن و ترکیه پراکنده شده‌اند.

راهبرد کلی نخبگان تصمیم‌ساز ایالت متحده بر "پروژه قرن جدید آمریکایی" مبتنی است. "همچنان که قرن بیستم در حال اتمام است، ایالات متحده به عنوان قدرت برتر جهان ظاهر می‌شود. با رهبری غرب در پیروزی در جنگ سرد، آمریکا با فرصت‌ها و چالش‌هایی مواجه می‌شود: آیا ایالات متحده دیدگاهی برای بهره‌گیری از دستاوردهای دهه‌های گذشته خود دارد؟ آیا ایالات متحده عزمی برای شکل‌دادن به قرن جدید که مشابه اصول و علایق آمریکایی دارد؟" و غیره.

تسنیم: آیا شما باور دارید که با ظاهر شدن بازیگرانی دیگر همچون کشورهای "بریکس"، هژمونی آمریکا رو به افول رفته است؟ اگر این‌چنین است چه عواملی به این افول منجر شده‌اند؟

ملاح: البته که این‌طور است، تاریخ به ما می‌گوید که هیچ امپراطوری برای همیشه دوام نیاورده است. قدرت‌ها و بازیگران نوظهور بریکس همچون چین و هند سیاست بین‌المللی را تغییر شکل داده‌اند، علاوه بر آن، ایالات متحده آمریکا و غرب به گونه‌ای ساده‌لوحانه باور دارند که پس از آنچه به "پایان جنگ سرد موسوم است" و فروپاشی شوری سابق و اروپای شرقی می‌توانند روسیه را "رام کنند." به هر حال، روسیه در حال حاضر در حال تقابل آشکار با ایالات متحده آمریکا در دو حوزه اوکراین و خاورمیانه است.

همچنین، درباره موضوعی به همان اندازه مهم، یعنی عزم مردم برای مقاومت در برابر هژمونی ایالات متحده آمریکا،‌ تنها نگاهی به ایران و مردم آن بیندازید، برای بیش از 35 سال در مقابل آمریکا و غرب ایستاده‌اند.

تسنیم: آیا گرایش ایالات متحده به تصمیم‌گیری‌های یک‌جانبه بدون در نظر گرفتن قوانین بین‌المللی، بر رقبای آن، روسیه و چین، اثر گذاشته و آن‌ها را به اتخاذ مواضع و سیاست‌های مشابهی واداشته است؟

ملاح: ایالات متحده آمریکا هرگز به قوانین بین‌المللی احترام نگذاشته است، از جنگ ویتنام تا یورش به عراق؛ ایالات متحده تقریبا تمامی اصول مبنایی سازمان ملل را نقض کرده است. روسیه، چین و دیگران در اغلب موارد به سیاست‌های ایالات متحده و متحدان آن واکنش نشان داده و پاسخ می‌دهند.

تسنیم: حقوق بشر مهم‌ترین اصل جذاب در فرهنگ آمریکایی است و بسیاری از اقدامات بین‌المللی آمریکا، برقراری حقوق بشر را هدف خود اعلام کرده‌اند. (هرچند وضعیت داخلی آمریکا به‌خاطر تنش‌های نژادی شدیدی که در پی اقدامات خشونت‌آمیز پلیس علیه رنگین‌پوستان و بسیاری از سیاست‌های غیرمنصفانه دیگر ایجاد شده است در یک حالت ناآرامی بزرگی قرار دارد)، به‌باور شما آیا ادعای اینکه موضع آمریکا علیه دیگر ملت‌ها ابزاری برای سرکوب‌گری است آن‌هم بدون اینکه پیش از آن قصدی برای پیاده کردن حقوق بشر در ایالت‌های خود داشته باشد، قضاوت صحیحی است؟ آیا ایالات متحده می‌تواند برای مشروعیت بخشی به مداخلات خارجی خود همچنان از حقوق بشر استفاده کند؟‌

ملاح: (پیوند) ایالات متحده آمریکا و حقوق بشر در مقام نظر و ادعا چیزی شبیه باور به بابانوئل است. ایالات متحده یک شبکه امپریالیستی از شرکت‌های بین‌المللی است که هدف اصلی آن طمعکاری، طمعکاری و طمعکاری است.

ایالات متحده آمریکا یاری‌گر دولت‌های سرکوبگر در بسیاری از بخش‌های جهان از عربستان سعودی گرفته تا بسیاری از شیخ‌نشن‌های خلیج فارس بوده و حامی اصلی دولت غیرقانونی صهیونیستی است، آمریکا آیا هیچ توجهی به مردم سرکوب شده در عربستان سعودی، بحرین و فلسطین دارد؟ البته که ندارد.

تمامی جنگ‌هایی که آمریکا در آن درگیر شده است، به طور عمده از سوی صنعت مالی و نظامی هدایت شده‌اند. از هیروشیما تا بغداد، سابقه ایالات متحده غرق در خون است.

ما همچنان خانم آلبرایت (وزیر خارجه اسبق آمریکا) و سخنان مشهور وی در برنامه "60 دقیقه" را به یاد می‌آوریم، جایی که "لِسلی اِستاهل" از وی پرسید "ما شنیده‌ایم که نیم میلیون کودک مرده‌اند. منظور من این است که کودکان بیشتری نسبت به واقعه هیروشیما مرده‌اند. و شما می‌دانید، آیا این هزینه ارزشش را دارد؟ و آلبرایت پاسخ داد "ما فکر می‌کنیم که این هزینه ارزشش را داشت."

ما همچنین جورج والکر بوش را و "نابودی تضمین" شده وی در پاسخ به کشته‌شدن غیرنظامیان را به یاد می‌آوریم. برای مشابهت، اجازه دهیم سئوالی را از مردم شهر فرگوسن و پیش از آن‌ها از تمامی ساکنان جنوب آمریکا بپرسیم، اینکه بار دیگر آنچه بر سر ساکنان بومی و اولیه آمریکای شمالی آمد را بررسی کنیم، "دنباله اشک‌ها" همچنان شاهدان زنده آن چیزی است که بر سر آمریکایی‌های بومی آمده است.

"دنباله اشک‌ها نامی است که به جابه‌جایی اجباری آمریکایی‌های بومی از نواحی جنوب‌شرقی این کشور در پی تصویب "قانون محو سرخ‌پوستان" در سال 1830 اطلاق می‌شود.

تسنیم: آمریکا تا چه‌زمانی به حمایت‌های خود از دولت‌های غیردموکراتیک عرب ادامه می‌دهد؟ این سیاست نمونه‌ای از معیارهای دوگانه نیست؟ این درست است که ادعای آمریکایی‌ها علیه دشمنان سیاسی‌‌‌شان تنها اظهاراتی سطحی و بی‌محتوا است و به‌عوض آمریکا به‌دنبال نادیده انگاشتن وضعیت متحدان خود یا نقض‌های صورت گرفته درون خاک این کشور است؟

ملاح: حمایت ایالت متحده آمریکا از دولت‌های غیردموکراتیک عرب، در واقع حمایت از منافع خود آمریکا در این منطقه است. ایالات متحده آمریکا موجب بدبختی مردم منطقه می‌شود. ما در موارد متعدد شاهد یورش بی‌رحمانه و وقوع پی‌در‌پی کشتارها از سوی بهترین متحد آمریکا، یعنی "اسرائیل" ضد فلسطینیان بوده‌ایم و ایالات متحده همیشه "اسرائیل" را حمایت کرده است. حاکمان ظالم عربستان سعودی و بحرین با بهره‌گیری از حمایت کامل آمریکا مردم خود را سرکوب می‌کنند، بنابر این اجازه دهید تا این ایالات متحده و حقوق بشر را برای دیگران بگذاریم.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان