پیشنهاد نماینده سازمان ملل برای حضور ایران در ائتلاف ضد داعش

پیشنهاد نماینده سازمان ملل برای حضور ایران در ائتلاف ضد داعش

خبرگزاری تسنیم: نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق به روزنامه وال استریت ژورنال گفت سازمان ملل می تواند چارچوبی ایجاد کند که ایران، عربستان، ترکیه و دیگر همسایگان عراق برای ایجاد ثبات در این کشور همکاری کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزای تسنیم، نیکلای ملادنوف، نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق در گفتگو با روزنامه وال استریت ژورنال گفت سازمان ملل می تواند چارچوبی ایجاد کند که ایران، عربستان، ترکیه و دیگر همسایگان عراق برای ایجاد ثبات در این کشور همکاری کنند.

وی افزود حمایت منطقه ای برای متوقف کردن پیشروری گروه تروریستی داعش دارد و با توجه به اینکه ائتلاف تعدادی از کشورها به رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش شکل گرفته است و  ایران در این گروه حضور ندارد، سازمان ملل می تواند چارچوبی ایجاد کند که ایران در این زمینه نقش آفرینی کند. 

ملادنوف که وزیر خارجه سابق بلغارستان است می افزاید: «مهم است که مبتکر بوده و با ایرانی‌ها و همچنین با منطقه در مورد نقشی که ایران می‌تواند در حمایت از مبارزه با داعش ایفا کند، صحبت کنید.»

وی معتقد است در کنار جنبه امنیتی مبارزه با داعش که بسیار مهم است، جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز وجود دارد که لازم است همه در این مسیر متحد شوند.

نحوه حضور ایران در ائتلاف بین المللی علیه داعش در عراق موضوع حساس و پیچیده ای است. آمریکا و ایران اعلام کرده اند که در عراق با یکدیگر همکاری نظامی نمی کنند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک دیدار کرد. به گفته مقامات آمریکایی در این دیدار علاوه بر موضوع مذاکرات هسته ای دو طرف درباره تهدید داعش نیز گفتگو کردند.

ایران و آمریکا دشمن مشترکی به نام داعش دارند ولی شکاف عمیق بی اعتمادی تاکنون مانع از آن شده است که این دو دشمن دیرینه به صورت علنی در ائتلافی برای شکست دادن داعش همکاری کنند. برخی مقامات دو کشور اعلام کردند در برخی عملیاتهای اخیر علیه داعش در عراق، نیروهای ایران و آمریکا به واسطه دولت عراق هماهنگ شده اند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان