مذاکره با ۱۸ شرکت خارجی برای حضور در ۴۰ بلوک اکتشافی/ قرارداد با بارسلون بزودی نهایی می شود

مذاکره با 18 شرکت خارجی برای حضور در 40 بلوک اکتشافی/ قرارداد با بارسلون بزودی نهایی می شود

خبرگزاری تسنیم: مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از مذاکره با ۱۸ شرکت خارجی برای حضور در ۴۰ بلوک اکتشافی جدید نفت و گاز ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هرمز قلاوند در جمع خبرنگاران از مذاکره با 18 شرکت خارجی برای حضور در 40 بلوک اکتشافی جدید ایران خبر داد و اظهار داشت: همکاری شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه بارسلون و یک شرکت اروپایی در حال نهایی شدن است.

به گفته وی، همکاری مطالعاتی ایران با دانشگاه اسپانیایی و یک شرکت خارجی در بلوک زاگرس خواهد بود.

قلاوند با اعلام این که شرکت های خارجی حضور خود در طرح های اکتشافی را منوط به توافق ایران با 5+1 کرده اند گفت: از 18 شرکت خارجی طرف مذاکره 3 شرکت آسیایی و باقی اروپایی هستند.

وی با اظهار اینکه از 40 بلوک جدید اکتشافی 15 بلوک در قالب قراردادهای جدید صنعت نفت به شرکت‌های خارجی معرفی خواهد شد گفت: دلیل تأکید بر همکاری با شرکت‌های خارجی کمبود منابع مالی در داخل کشور است.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه در 12 سال گذشته حدود یک میلیارد و 40 میلیون دلار سرمایه گذاری در بخش اکتشاف صورت گرفته است، گفت: در این مدت 15 بلوک اکتشافی تعیین شده بود که از این تعداد کار 11 بلوک به انجام رسیده است.سه بلوک دیگر به دلیل اعمال تحریم‌ها نیمه کاره رها شده که امور اکتشاف شرکت نفت عملیات یکی از این بلوک‌ها را برعهده گرفته است.

قلاوند با اعلام اینکه از سال گذشته شورای عالی اکتشاف با حضور مدیران باتجربه در این بخش ایجاد شده است، گفت: این شورا وظیفه سیاست گذاری در بخش اکتشاف را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه آسیب شناسی قراردادهای کنونی صنعت نفت صورت گرفته است گفت: در بخش اکتشاف پیش از این عملیات اکتشاف به تنهایی صورت می‌گرفت اما در قراردادهای جدید عملیات اکتشاف توسعه و تولید به صورت یک بسته کامل انجام خواهد شد.

*ضریب موفقیت اکتشاف در ایران 70 درصد است

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون ضریب موفقیت عملیات اکتشاف نفت و گاز در ایران 70 درصد است یادآور شد: این رقم در سالهای آینده کاهش خواهد یافت به طوری که ممکن است به 50 تا 60 درصد هم برسد.

قلاوند درمورد تحقق برنامه پنجم توسعه در بخش اکتشاف گفت: اهداف اکتشاف در این برنامه در همان سال اول با کشف چندین میدان بزرگ و خوب محقق شده است.

وی از فعال بودن شش دکل خشکی و یک دکل دریایی در مناطق مرزی کشور در سال 93 خبر داد و گفت: آمار اکتشافات امسال در اختیار وزیر نفت قرار گرفته است و در صورت صلاحدید ایشان آمار مورد نظر به اطلاع عموم خواهد رسید.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در مورد حضور شرکت‌های چینی در بخش اکتشاف نفت و گاز هم خاطرنشان کرد: تاکنون خوشبختانه شرکت‌های چینی به بخش اکتشاف راه نیافته اند اگر چه در بخش تولید و توسعه حضور دارند البته در صورت استفاده از شرکت‌های چینی قطعا از شرکت‌هایی استفاده خواهیم کرد که عملکردی با کیفیت داشته باشند.

قلاوند با اشاره به اینکه کشف مخازن بزرگ و کم عمق به اتمام رسیده است و اکنون به دنبال کشف مخازن کوچک و عمیق هستیم گفت: در قراردادهای جدید اکتشاف هزینه‌های پیمانکار طی 5 تا 7 سال بازپرداخت خواهد شد.

وی با اعلام اینکه ایران عربستان عراق تا 60 الی 70 سال آینده ذخایر نفت خواهند داشت، گفت: در صورت کشفیات جدید ایران این رقم افزایش خواهد یافت همچنین در ذخایر گاز کلیه کشورها نیز تا 80 سال آینده به جز ایران و روسیه به اتمام خواهد رسید اما ایران تا 20 سال آینده گاز خواهد داشت.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه بودجه امسال امور اکتشاف شرکت ملی نفت همانند سال گذشته تعیین شد گفت: بودجه امسال 110 میلیون دلار به‌علاوه 150 میلیارد تومان است.

قلاوند درباره اکتشاف ذخایر غیرمتعارف نفت و گاز هم توضیح داد: هم اکنون سه پروژه در این زمینه در دست انجام است؛ طرح قالیکوه لرستان که مربوط به ذخایر غیرمتعارف نفتی(شیل اویل) است حدود 70 درصد پیشرفت داشته است. طرح دیگر مربوط به ذخایر غیرمتعارف گازی در لرستان که پیشرفت آن به 10 درصد رسیده است. پروژه آخر نیز مربوط به هیدرات‌های گازی در دریای عمان بوده که این پروژه نیز پیشرفتی 90 درصدی داشته است.

به گفته وی ذخایر غیرمتعارف ایران بسیار گسترده است به طوری که در طول ناحیه زاگرس که حدود 1200 تا 1400 کیلومتر می‌شود ذخایر غیرمتعارف وجود دارد.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه در 100 سال گذشته 4 هزار و 365 افق اکتشافی شناسایی شده است گفت: از این تعداد تاکنون 830 افق حفاری شده است و 995 افق اولویت دار نیز در برنامه برای حفاری قرار گرفته است.

قلاوند با اعلام اینکه عملیات اکتشاف در بلوک‌های ذهاب و سپهر در حال انجام است، افزود: مناقصه بلوک تندیس برگزار شده و امکان سنجی بلوک دشت مینو نیز درحال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود یک هزار و 120 کیلومتر مربع لرزه نگاری انجام شده است ادامه داد: توانستیم در این مدت 43 نقشه زمین شناسی نیز تهیه کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه