خط‌آهن ایران - ترکمنستان- قزاقستان آبان‌ماه امسال افتتاح می‌شود


خط‌آهن ایران - ترکمنستان- قزاقستان آبان‌ماه امسال افتتاح می‌شود

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت مدیره راه‌آهن ایران گفت: خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان با هماهنگی انجام شده با دو کشور دیگر ۲ تا ۱۰ آبان ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، آنه محمد کوسه غراوی‌ صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی برای افتتاح پروژه بین‌المللی راه‌آهن سه کشور ایران - ترکمنستان - قزاقستان، اظهار کرد: کشور ترکمنستان پیش‌بینی کرده کار ساخت پل مشترک را تا 20 روز دیگر به پایان می‌رساند و در ایران هم باید سریع‌تر و جدی‌تر کار کنیم تا به موقع برای مراسم افتتاحیه این خط آهن آماده شود.

وی افزود: برای این طرح وزارتخانه 40 تا 50 میلیارد تومان اعتبار اختصاص می دهد و هم اکنون موضوع بهره برداری مقدماتی و برگزاری مراسم افتتاحیه اهمیت دارد.

عضو هیئت مدیره راه آهن ایران گفت: افتتاح خط آهن گرگان اینچه برون ترکمنستان و ایجاد کریدور شمال به جنوب تاثیر خاصی در تحول اقتصادی گلستان دارد.

غراوی اظهار کرد: اتصال این خط آهن اهمیت فوق العاده ای دارد و راه آهن در شمال کشور به عنوان زیر ساختی برای تحولات اقتصادی و تغییرات بنیادی است.

وی افزود: این کریدور می‌تواند در فعال شدن کریدور شمال به جنوب نیز موثر باشد و برای ایجاد کریدور شمال به جنوب دالان های زیادی وجود دارد که یکی از این دالان‌ها، اینچه برون-گرگان-بندرعباس است و دالان بعدی که به دنبال آن هستیم رشت به آذربایجان از طریق آستارا و انزلی است.

غراوی تصریح کرد: کریدور شمالی در توسعه و روان سازی ترانزیت کشور حائز اهمیت است و ترانزیت به عنوان محور درآمدی تلقی می شود و مقرر شده که بارهایی که از آسیای میانه و روسیه می آید از این کریدور ترانزیت شود.

وی اظهار کرد: چشمه های بار آسیای میانه شناسایی شده و 7 میلیون تن بار گندم از قزاقستان از طریق این کریدور می تواند جابجا شود و این محور 3 میلیون تن ظرفیت جابجایی بار دارد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon