ورود یک ابزار مالی جدید به بازار سرمایه

ورود یک ابزار مالی جدید به بازار سرمایه

خبرگزاری تسنیم: با تصویب شورای عالی بورس، اوراق گواهی ظرفیت به عنوان ابزار جدید مالی روانه بازار سرمایه می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ با تصویب شورای عالی بورس، اوراق گواهی ظرفیت به عنوان ابزار جدید مالی، روانه بازار سرمایه می شود. اعضای شورای عالی بورس همچنین در جلسه اخیر خود که به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، با تاسیس شرکت تامین سرمایه مسکن به عنوان نخستین تامین سرمایه تخصصی بازار مسکن موافقت کردند. در این جلسه سیدمهدی علم الهدی نیز به عنوان عضو علی البدل هیئت داوری، تعیین شـد.
بر اساس قانون برنامه پنج ساله پنجم، گواهی ظرفیت سندی است قابل  مبادله، که با اجازه وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیت نیروگاهی قابل  اتکا جدید و یا کاهش قدرت  قراردادی مشترکین موجود صادر می‌شود. واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرف «تعهد  تدارک  یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود» می‌باشد. واگذاری اشتراک جدید ویا افزایش قدرت قراردادی مشترکین مستلزم ارائه میزان  متناسبی از گواهی ظرفیت است.
همچنین براین اساس، بازار ظرفیت بازار متمرکز خرید و فروش گواهی ظرفیت است که توسط بورس(و قبل از آن توسط مدیریت شبکه) اداره می شود.
بر اساس این گزارش؛ امنیت بلند مدت در تولید برق، تسهیل در تأمین  مالی صنعت برق از بازار، کمک به ورود بخش خصوصی در صنعت برق، کمک به ارزیابی صرفه اقتصادی پروژه های سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی، کشف مناسب قیمت گواهی ظرفیت بر اساس مکانیزم بازار، حصول اطمینان از تناسب افزایش ظرفیت تولید برق با رشد مصرف در کشور، ارسال سیگنال اقتصادی به سرمایه گذاران بخش خصوصی و ارائه چشم انداز مناسبی به تصمیم گیران دولتی و سیاست گذاران توسعه شبکه سراسری برق کشور، پوشش ریسک ناشی از عدم وجود ظرفیت مازاد (برای متقاضی دریافت انشعاب) و عدم وجود متقاضی دریافت انشعاب (برای نیروگاه) مهمترین اهداف و مزایای اوراق گواهی ظرفیت را شامل می شوند.
همچنین نیروگاه دارای ظرفیت آزاد، متقاضیان کاهش قدرت قراردادی، دارندگان گواهی ظرفیت سررسید شده که قصد اعمال ندارند و منصرف شده(این گواهی از بازار سلف به این بازارانتقال می یابد) و سرمایه گذاران عرضه کنندگان گواهی ظرفیت در بازار نقدی؛ و مصرف کنندگان نهایی (متقاضیان برقراری انشعاب)، نیروگاه های صادرکننده گواهی ظرفیت در بازار سلف که این اوراق سررسید شده ولیکن ظرفیت آن ایجاد نشده(offset)، نیروگاه های مواجه با افت ظرفیت، سرمایه گذاران متقاضیان اوراق گواهی ظرفیت در بازار نقدی را تشکیل می دهند.
به علاوه این که نیروگاه متعهد تأمین ظرفیت در آینده و سرمایه گذاران عرضه کنندگان گواهی ظرفیت در بازار سلف و  مصرف کنندگان نهایی (متقاضیان برقراری انشعاب) و سرمایه گذاران متقاضیان اوراق گواهی ظرفیت در بازار سلف به شمار می آیند.
بر اساس این گزارش؛ بازار نقدی، بازاری است که اوراق مورد معامله در آن، دارای ظرفیت ایجاد شده و آماده برقراری انشعاب میباشد و برای معاملات اوراق گواهی ظرفیت، دو بازار نقدی و بازار سلف متصور است.
بازار سلف نیز بازاری است که اوراق مورد معامله در آن، معرف  تعهد  تدارک  ظرفیت و برقراری انشعاب در آینده می باشد.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه