همه چیز درباره ویولون از نگاه یاروسلاو سسنی

همه چیز درباره ویولون از نگاه یاروسلاو سسنی

خبرگزاری تسنیم: یاروسلاو سسنی نوازنده مطرح جمهوری چک صبح امروز در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران کارگاه خود را برای نوازندگان ویولون برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کارگاه تخصصی نوازندگی ویولون صبح امروز دوشنبه سی و یکم شهریور 1393 با حضور یاروسلاو سسنی نوازنده اهل جمهوری چک در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این کارگاه در زمان 2 ساعت به بیان توضیحات یاروسلاو سسنی درباره مباحث مختلف ویولن‌نوازی اختصاص داشت.

یاروسلاو سسنی در ابتدای سخنانش برای حاضرین در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران تاریخچه ساز ویولون را شرح داد و گفت: من نوازنده ویولون هستم و کتابی درباره چگونگی ساخت ویولون دارم اگر بخواهیم درباره ویولون حرف بزنیم بیش از دو روز طول می‌کشد اما درباره تاریخچه این ساز باید بگویم نخستین ویولون‌ها از ایتالیا آمد و کسی نمی‌داند نخستین ویولون را چه کسی ساخت. اولین خانواده‌های ویولون در نیمه دوم قرن شانزدهم میلادی در ایتالیا ساخته شدند.

وی در حالیکه ویولون خود را به حاضران نشان می‌داد گفت: این ویولون در سال 1778 ساخته شده است. من این ویولون را به راحتی در درست می‌گیرم و برای ما می‌نوازم. این ویولون هم صدایی هم و هم صاف دارد. چوبی که برای این ویولون انتخاب شده مهمترین ویژگی آن است.

در ادامه یاروسلاو سسنی در بخش‌های مختلف ویولون نغمه‌هایی را نواخت تا هنرجویان ویولون با صدای این ساز قدیمی و ویژگی‌هایش بیشتر آشنا شوند.

بخش بعدی صحبت‌های این نوازنده ویولون به توضیحاتی درباره آرشه اختصاص داشت.

سسنی گفت: خیلی‌ها ممکن است درباره ویولون صحبت کنند اما از آرشه سخن نگویند در حالیکه برای نواختن ویولون آرشه نقش مهمی دارد. بهترین آرشه‌ها نه از ایتالیا که از فرانسه می‌آیند. آلمان دومین کشور در ساختن بهترین آرشه‌های ویولون است.

وی خطاب به هنرجویان ویولون گفت: شما می‌توانید یک ویولون و چند آرشه متفاوت داشته باشید و برای هر قطعه‌ای از آرشه‌ای که مناسب‌تر است استفاده کنید.

در ادامه این نوازنده اهل جمهوری چک با 2 آرشه مختلف که در اختیار داشت قطعاتی را نواخت تا هنرجویان با تفاوت آرشه‌ها بیشتر آشنا شوند. یکی از آرشه‌های سسنی ساخت کشور فرانسه و دیگری ساخت کشور آلمان بود.

بحث بعدی یاروسلاو سسنی درباره خرک ساز ویولون بود.

سسنی گفت: اگر چوب خرک زیاد سنگین باشد و یا اینکه خیلی سبک باشد ویولون صدای خوبی نخواهد داشت.

وی برای اثبات این ادعا ویولون یکی از حاضران را گرفت که خرکی کلفت داشت و با آن قطعاتی را نواخت و ضعف‌های چنین ویولونی را به خوبی نشان داد.

بحث سیم ویولون نکته دیگری بود که یاروسلاو سسنی توضیحاتی را در خصوص آن ارائه داد.

سسنی گفت: سیم "دومینانت" بهترین نمونه بین‌المللی برای ویولون است. البته شما باید سیم‌های مختلف را بر روی سازتان امتحان کنید تا به بهترین حالت برسید، گاهی ترکیب سیم‌هایی با چند مارک متفاوت نتیجه خوبی دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موهای آرشه اشاره کرد و گفت: موها نباید بیشتر از 150 رشته باشد. بهترین موها از مغولستان و چین می‌آیند. موهای آرشه را باید در زمان‌های مشخصی تعویض کرد و نباید زیاد کهنه شوند چرا که صدادهی را خراب می‌کنند.

در بخش دیگری از این کارگاه یاروسلاو سسنی فیلمی را برای حاضران پخش کرد که به اجرای بخش‌هایی از چهار فصل ویوالدی اختصاص داشت. سسنی این قطعه را با سازهای مکتب پراگ اجرا کرده تا کیفیت صدادهی ویولون‌های مکتب پراگ را نیز نشان دهد.

این نوازنده ویولون درباره مکتب ویولون‌سازی پراگ، گفت: یکی از مکاتب مهم ویولون‌سازی در اروپای مرکزی مکتب پراگ است که بهترین دورانش قرن 18 بود.

آخرین صحبت‌های یاروسلاو سسنی به بیان بهترین حالت‌های نواختن ساز ویولون اختصاص داشت.

سسنی درباره حالت‌های نواختن بر روی صحنه گفت: هنگام نواختن در روی صحنه حرکت نوازنده می‌تواند آزادتر باشد چرا که کنسرت مانند نمایش است و حرکت‌های نوازنده ممکن است برای تماشاگران جذاب‌ باشد.

یاروسلاو سسنی در پایان این کارگاه قطعه‌ای را برای حاضران نواخت و سپس تک به تک به پرسش‌های نوازندگان ویولون‌ پاسخ داد.

سسنی شب گذشته نیز به اجرای ویژه برای سفیران کشورهای مختلف در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران پرداخته بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران