شرایط آزادسازی سهام عدالت تا پایان سال مهیا نیست

شرایط آزادسازی سهام عدالت تا پایان سال مهیا نیست

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتحادیه کشوری سهام عدالت درباره آخرین وضعیت سهام عدالت گفت: ۱۰درصد مشمولان سهام عدالت جا مانده‌اند که دولت باید تعیین تکلیف کند،‌آن دسته از افرادی که برگه سهامشان گم شده نگران نباشند،‌ آزاد سازی نیازمند زیرساخت لازم است.

داریوش پاک بین در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت سهام عدالت اظهار داشت: طرح ورود شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری به بورس در کمیسیون اصل 44 بررسی شده است و دولت و مجلس تلاش می کنند که سهام عدالت آزاد سازی و سپس خرید فروش شود.

پاک بین با تاکید بر اینکه رویکرد حفظ حقوق سهامداران، ثبات بازار سرمایه، آموزش و ترویج فرهنگ سهامداری و تداوم و رشد ارزش سبد سهام شرکت‌ها باید در خرید و فروش سهام عدالت از سوی مدیران سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: اگر شورای تخصصی اصل 44 دستورالعمل ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت به بورس را نهایی کند خرید و فروش این سهام امکان پذیر خواهد بود.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور با تاکید بر اینکه  انجام این کار نیاز به پیش‌نیازها و اقدامات مقدماتی در بورس، فرابورس، سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارد عنوان کرد: تا زمانی که مقدمات آزادسازی سهام عدالت انجام نشود امکان خرید و فروش آن وجود ندارد.

*  13.5 درصد از کل سهام آزاد می شود

پاک‌بین با بیان اینکه در این مرحله تنها 13.5 درصد از کل سهام عدالت برای خرید و فروش عرضه می‌شود گفت: این به منظور این است که پس از آزاد سازی مردم تمام سهام خود را نفروشند چرا که در راستای  قانون اصل 44 واگذاری سهام با هدف ایجاد اشتغال و ترویج فرهنگ سهامداری بین مردم است.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور با تاکید بر اینکه فعال‌سازی استان‌‌ها، کارخانه‌ها، ایجاد سد و معاون و فعالیت صنایع مختلف در هر استان باید از قِبل سود سهام عدالت به دست آید افزود: بنابر این مردم باید توجه کنند تا افراد اقدام به جمع‌آوری و خرید سهام عدالت نکنند.

مدیر عامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت با بیان اینکه ارزش سهام عدالت برای هر فرد 3 میلیون تومان است گفت: قیمت سهام را بازار سرمایه تعیین می کند. زمانی که تعداد زیادی از شرکت‌ها در بورس هستند سازمان خصوصی سازی ارزش کلی سهام را حدود 100 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که اگر بخواهیم به طور دقیق مشخص کنیم،‌ارزش سهام عدالت برای هر فرد 3 میلیون تومان می شود. البته ارزش این سهام حداقل تا 2.5 برابر افزایش یافته و نباید اجازه داد عده ای از این فرصت برای رانت خواری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد  در حال حاضر  61 شرکت سهام عدالت دارند گفت: حدود 29 شرکت خارج از بورس هستند و باید قیمت گذاری شوند،‌تا زمانی که این قیمت گذاری‌ها مشخص نشود،‌خرید و فروش سهام امکان پذیر نیست. به نظر می رسد تا پایان سال این مسئله محقق نشود.

* جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور گفت: زمینه‌ی مناسب برای آزادسازی سهام عدالت مهیا نیست و سازمان خصوصی سازی باید تمهیدات لازم برای تکمیل و نهایی شدن طرح سهام عدالت را اجرایی کند.علاوه بر اینکه  هنوز قیمت‌گذاری سهام‌ها پایان نپذیرفته است.سهام‌های کارگران فصلی و ساختمانی تمام نشده است. تعدادی از افراد سهام هایشان جا افتاده و صاحب فرزند شده اند.  که حدود 10 درصد جا افتاده اند که دولت باید اینها را تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد: آن دسته از افرادی که جامانده اند در مراحل تکمیلی که سازمان خصوصی سازی اعلام ‌می‌کند می‌توانند با مراجعه به سایت نسبت به دریافت سهام اقدام کنند. تعدادی از افراد مانند رانندگان حمل و نقل عمومی و وانت‌بار، ملوانان و تعدادی از افرادی که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند از لیست دریافت جا مانده‌اند که می‌توانند اقدام کنند.

* خرید و فروش سهام به صورت وکالتی هم خلاف قانون است

وی در پاسخ به اینکه تکلیف آن دسته از افرادی که به صورت وکالتی سهام خود را به فروش می‌رسانند چیست؟ تصریح کرد: هر گونه خرید و فروش سهام عدالت غیر قانونی و ممنوع است هیچ شرکت تعاونی سهام عدالت، حق خرید و فروش سهام عدالت ندارد و برای افرادی که با روش های غیرقانونی این سهام را خرید و فروش کنند انتقال سهام صورت نخواهد گرفت و موجب لغو امتیاز سهام عدالت افراد می شود و آنها ضرر می‌کنند.

پاک بین اظهار کرد : کسانی هم که برگه سهام عدالت خود را گم کرده اند نگران نباشند چون مدارک آنها در سامانه این طرح ثبت شده است ، مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود.

انتهای پیام/

 

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه