خرید تضمینی در مورد محصولات باغی کارآیی ندارد/ به صادرات توجه شود

خرید تضمینی در مورد محصولات باغی کارآیی ندارد/ به صادرات توجه شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه ما برای خرید تضمینی محصولات باغی، ساز و کار مناسب نداریم گفت: بازار محصولات کشاورزی به ویژه تره بار در کشور ما هنوز بر پایه بحث عرضه و تقاضا است.

مجتبی شادلو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به افزایش 155 درصدی نرخ خرید تضمینی محصولات باغی اظهار کرد: ما برای خرید تضمینی محصولات باغی نه ساز و کار مناسب داریم نه می توانیم این کار را انجام دهیم. قانون چنین اقداماتی را در نظر گرفته است که البته اقدامات مذکور تاثیرات مثبتی دارد و بی تاثیر نیست.
وی افزود: نکته ای که وجود دارد این است که این قیمت ها مربوط به 4 سال پیش است و طی این 4 سال اصلا مورد بازنگری قرار نگرفته است ضمن اینکه قیمت های عنوان شده حتی بهای جمع آوری محصول نیست قیمت خود تولید که بماند.
شادلو افزود: در هر صورت دولت به این نتیجه رسیده که قوانین را کمی به روزتر کند که این موضوع شاید تاثیرات جوی داشته باشد اما عملا در بدنه دولت کاری برای جمع آوری محصولات باغی و تره باری وجود ندارد و مصلحت نیست دولت وارد این مسایل شود.
وی ادامه داد: چرا که این مسایل بسیار سخت، حساس و تخصصی است و اگر زمان جمع آوری محصولات سبزی، صیفی و جالیزی یک متخصص ناظر بر این کار نباشد و کار بخواهد در قالب قوانین و مقررات اداری و... انجام شود حتی یک گوشه آن نیز عملیاتی نمی شود و محصولات ضایع شده و از بین می روند.
رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه خرید تضمینی جز در مورد چند محصول استراتژیک از جمله گندم، جو، دانه های روغنی و ... که ما هنوز در تولیدشان مشکل داریم و تولید آنها به سقف نیاز نرسیده است، در باقی محصولات کارآیی لازم را ندارد  گفت:  باقی محصولات باید در قالب بازار رقابتی و در بحث مزیت ها و کیفیتها عرضه شوند. بازار محصولات کشاورزی به ویژه تره باری در کشور ما هنوز مبتنی بر بحث عرضه و تقاضا است یعنی زمانی که عرضه این محصولات افزایش یابد قیمت شان کاهش پیدا می کند .
شادلو افزود: تره بار طاقت ماندگاری طولانی مدت را ندارد و بلافاصله پس از تولید باید در میادین عمده و سپس خرده فروشی توزیع و سپس مصرف شود.
وی با بیان اینکه ما باید بتوانیم بازارمان را از پایه تنظیم کنیم ، ادامه داد: زمانی که ما تولید اضافه داریم اصلا نباید اجازه دهیم آن تولید وارد بازار شود تا عرضه تنظیم گردد، این اضافه تولید باید به مراکز صادرات هدایت شود یا اگر بحث خرید تضمینی عملیاتی است در چنین مواقعی اجرا گردد.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه