ویترین مطبوعات آمریکا/ آیا مواضع آمریکا برای جنگ با ترور ناکارآمد بوده است؟


ویترین مطبوعات آمریکا/ آیا مواضع آمریکا برای جنگ با ترور ناکارآمد بوده است؟

خبرگزاری تسنیم: اگر ایالات متحده حمایت مردمی خود را در زمینه حملات در مقابل داعش نداشته باشد، اقداماتش با شکست مواجه خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم نگاهی به مهم ترین سرمقاله های امروز آمریکا داشته است که در زیر مشاهده می کنید.

آیا امپراتوری خیریه بیل کلینتون، ریاست جمهوری هیلاری را نجات می‌دهد؟

متیو بی شاپ سردبیر نشریه اکونومیست در هفته نامه پولتیکو یادداشتی در زمینه احتمال ریاست جمهوری هیلاری کلینتون نوشته است  که نگاهی کوتاه بدان داشته ایم:

دهمین نشست سالیانه اقدام جهانی کلینتون این هفته در نیویورک برگزار می شود و مانند سال های گذشته امسال نیز چهره های مشهوری همچون لئوناردو دی کاپریو، مت دامون، آشلی جاد و اوا لانگوریا شرکت خواهند کرد.

اگرچه موضوعات مختلفی از ویروس ابولا تا تغییرات آب و هوایی در نشست امسال مطرح خواهد شد اما باید در نظر گرفت که سرنوشت سیاسی هیلاری کلینتون نیز تاثیر زیادی بر فعالیت این گروه خواهد داشت. از سوی دیگر این گروه و اعضای ثروتمند آن نیز می توانند بر نامزدی هیلاری اثر گذار باشند.

اگرچه این گروه به شدت در پی آن بوده تا خود را بدون وابستگی حزبی معرفی کند و د رهمین راستا به چند تن از جمهوری خواهان مشهور سمت هایی نیز داده است. پیش از اینکه هیلاری وزیر امور خارجه شود نیز این موسسه بر توقف برگزاری جلسات خارجی توافق کرد تا تعارض منافعی ایجاد نشود.

 

آیا ما برای جنگ با ترور ناکارآمد بوده‌ایم؟

یادداشت دیگر مجله پولتیکو به موضوع جنگ آمریکا با داعش باز می گردد. به نظر می رسد بمب های آمریکایی به زودی برای مقابله به داعش به سوریه می رسند.  باراک اوباما در سخنانی گفته است که از بین بردن سرطانی چون داعش کار آسانی نیست و به سرعت انجام نمی شود. این گروه همچنان تمایلات خود را با برای اقدامات وحشیگرانه ای همچون قتل، کشتار و تجاوز نشان می دهد.

ایالات متحده نقش مهمی در هدایت ائتلاف علیه داعش دارد. اما مشخص نیست که استقامت و حمایت مردمی مبارزه چندین ساله با این گروه را نیز دارد یا خیر. تازه ترین نظرسنجی های نیویورک تایمز و سی بی اس نشان می دهد که اکثر مردم حملات هوایی علیه داعش را در عراق و سوریه تایید کرده اند و 48 درصد از آمریکایی ها به آموزش نیرویهای نظامی در سوریه تمایل دارند. ممکن است کنگره چراغ سبز به کاخ سفید برای مسلح کردن شورشیان را نشان دهد اما مشخص نیست که مردم آمریکا نیز در پشت او هستند یا خیر.  باید در نظر گرفت که  بدون حمایت عمومی  هر اقدامی به شکست منجر خواهد شد.

مردم امریکا از جنگ های بی پایان خسته شده اند. برای مثال نظرسنجی سال 2003 تا 2008 نشان می دهد که اکثر آمریکای ها حمله به عراق را یک تصمیم نادرست می داند، بر اساس نظر سنجی گالوپ اغلب آمریکایی ها جنگ در افغانستان را نیز یک اشتباه می دانستند. این خستگی آمریکایی ها از جنگ با ترور قابل درک است.

 

یک گام لرزان به جلو در افغانستان

شورای سردبیری نشریه نیویورک تایمز یادداشتی درباره انتخاب رئیس جمهور جدید افغانستان منتشر کرده است که نگاهی به خلاصه آن داشته ایم:

افغانستان پس از ماه ها درگیری بر سر انتخابات و نتایج آن، در نهایت رئیس جمهور جدید خود را برگزید. مدت کوتاهی پس از انتخابات، اشرف غنی و عبدالله عبدالله موافقت نامه ای را در کاخ ریاست جمهوری امضا کردند. بر اساس این توافق آقای عبد الله سمت جدید که شبیه نخست وزیری است را در دست خواهد کرفت.

این توافق نامه می تواند از خشونت های موجود در افغانستان بکاهد. پیروزی اشرف غنی پایانی بر یک دهه حکومت حامد کرزای خواهد بود. کسی که در دوران تصدی او فساد و تضاد به سوی واشنگتن وجود داشت. ممانعت او برای امضای موافق نامه با امریکا برای مجوز حضور نیروی نظامی بین المللی در کشورش برای سال های آینده و ایجاد پیش شرط برای کمک های خارجی موجب افزایش نگرانی ها در افغانستان شد. هم اشرف غنی و هم عبد الله عبدالله موافق این توافق نامه هستند.

اگرچه پایان حکومت کرزای امری پسندیده است است اما تغییر رهبری در کابل نگرانی هایی را نیز در بر دارد که آیا این تقسیم قدرت، پایدار است یا خیر؟

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان