ساخت «ابوزینب» پیشنهاد صریح سیدحسن نصرالله بود

ساخت «ابوزینب» پیشنهاد صریح سیدحسن نصرالله بود

خبرگزاری تسنیم: مرتضی شعبانی تهیه کننده فیلم «ابوزینب» گفت: ساخت «ابوزینب» پیشنهاد صریح سیدحسن نصرالله بود و در این فیلم می خواستیم وجه متمایز عملیات استشهادی را با عملیات انتحاری نشان دهیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اولین نشست سینمایی فیلم سینمایی «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری در اولین روز از سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد.

در این نشست علی غفاری کارگردان، مرتضی شعبانی تهیه کننده، محمود غلامی فیلم نامه نویس، مهدی فخر الدینی بازیگر لبنانی این اثرسینمایی و محمدتقی فهیم منتقد سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست غفاری با معرفی این که «ابوزینب» فیلمی با موضوع عملیات استشهادی است گفت:هدف اصلی ما در این فیلم نشان دادن شیوه شهادت نبود بلکه می خواستیم مادر و خانواده این شهید را نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه در مراحل پیش تولید این فیلم تحقیقات بسیاری صورت گرفته است ادامه داد: مرتضی شعبانی مجموعه مستندی تحت عنوان زیتون تلخ دارد که در یکی از قسمت های آن به این شهید پرداخته است. با دیدن این فیلم مستند به این نتیجه رسیدم که پتانسیل خوبی برای ساخت فیلم داستانی دارد.

کارگردان ابوزینب با اشاره به سختی های ساخت این فیلم گفت:فیلم ساختن در لبنان خیلی سخت بود. به طوری که مهدی فخر الدینی در این فیلم علاوه بر بازیگری، دستیار کارگردان و برنامه ریز فیلم هم بود. متاسفانه فیلم هایی که در لبنان ساخته شده است به تعداد انگشتان دست نیست و همین ساخت فیلم را به لحاظ تولید سخت می کرد.. با وجود این، روحیه ضد صهیونیستی مردم لبنان به ما انرژی می داد.

مهدی فخر الدینی در ادامه این نشست در مورد همکاریش با علی غفاری گفت: من با کارگردانهای دیگری غیر از علی غفاری کار کردم ولی کار کردن با آقای غفاری یک دوره آموزشی برای من و خیلی از دوستان بازیگر بود. فیلم ابوزینب مثل یک آموزشگاه بود که در جریان ساخت آن خیلی چیزها یاد گرفتیم و نمره قبولی اش ساخت این فیلم بود.

فهیم: «ابوزینب» فیلم استراتژیک سینمای ایران است/با فیلم نامه «ابوزینب» مشکل دارم

در ادامه این نشست محمد تقی فهیم منتقد سینمایی گفت:«ابوزینب» فیلم استراتژیک سینمای ایران است و فیلمی ورای مرزهای ایران است. سینمای ایران اگر قرار است که فرامرزی شود باید فیلمهایی برای مردم کشورهای منطقه بسازد نه اینکه با نگاه به جشنواره ها فیلم بسازد.

فهیم در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه فیلم از لحاظ کاگردانی خوب بوده است افزود: همچنان من با فیلم نامه «ابوزینب» مشکل دارم. این فیلم در کارگردانی، تدوین، تصویربرداری و گره که در داستان دارد و مخاطب را دنبال گشایش یک راز می کشاند خوب است. ولی در فیلم نامه با یک ضعف جدی روبروست.

این منتقد سینمایی گفت: اگر ما قرار است بافیلمهایمان منطقه را تحت تاثیر قرار دهیم باید هر چه بیشتر روی فیلم نامه و پیش تولید یک اثر سینمایی کار کنیم تا آثار موفق تری بسازیم.

فهیم ادامه داد: ابوزینب در عناصر حسی فیلم موفق است اما در روایت تدریجی که بتواند حس را با تعقل پیوند بزند دچای مشکل است. در درام ما باید به قهرمان علاقه مند شویم وقتی یک فیلم نتواند این علاقه مندی به قهرمان را شکل دهد در روایت دچار مشکل خواهد بود.

در این جای نشست محمود غلامی فیلم نامه نویس به این نکته اشاره کرد که: وقتی قرار است که فیلمی را در کشوری دیگر بسازی باید شرایط بومی را برای آن لحاظ کنید.نگارش این فیلم نامه برای کشورهای دیگر که نگاهی متفاوت با ما دارند کمی سخت است.

علی غفاری به کمک فیلم نامه نویس فیلمش آمد و گفت: من باید یک حقیقتی را در مورد این فیلم بگویم تا حقی در این بین ضایع نشود. فیلم «ابوزینب» قرار بود صد در صد با عوامل لبنانی ساخته شود و فیلم بومی و با حال و هوای لبنانی ساخته شده است چون دوستان لبنانی ما می گفتند که خیلی از فیلمهایی که در مورد لبنان ساخته شده است خیلی لبنانی نیست.

وی ادامه داد: در ابتدا من قرار بود که به عنوان مشاور در کنار عوامل ساخت این فیلم حضور داشته باشم. وقتی من فیلم نامه اولیه را خواندم دیدم که اصلا این فیلم نامه نیست ولی عوامل لبنانی توجهی نمیکردند و می خواستند که خودشان پله پله جلو بروند.

غفاری اضافه کرد: بعد از مدتی من به آنها چند فیلم نامه نویس پیشنهاد کردم. آقای غلامی که آمدند یک فیلم نامه درخشان را نوشتند. در این فیلم باید ملاحظات خاصی را لحاظ می کردیم. لبنان کشوری با سلایق مختلف سیاسی و گرایش های مذهبی مختلف است و اگر کوچکترین مشکل اختلافی بوجود می آمد فیلم را از بین می برد. ما باید ساختار و نگارش این فیلم را با توجه به شرایط محیطی می ساختیم.

ساخت «ابوزینب» پیشنهاد صریح سید حسن نصر الله بود

در ادامه نشست سینمایی فیلم «ابوزینب» مرتضی شعبانی تهیه کننده این فیلم گفت: هدف اولیه این کار به این شکل بود که بیائیم عملیات انتحاری که در برخی کشورهای مثل عراق، افغانستان و پاکستان اتفاق می افتد را با عملیات استشهادی مقایسه کنیم. در عملیات استشهادی انگشت خود را به سمت دشمن نشانه می بریم. عملیاتی که در لبنان انجام می شود بر علیه رژیم صهیونیستی است که دشمن اصلی کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: در زیتون تلخ تحقیقات مفصلی انجام دادیم و وقتی نتایج را به سید حسن نصرالله دادیم ایشان دو شهید را برای ساخت مستند پیشنهاد دادند.

شعبانی تاکید کرد: ساخت «ابوزینب» پیشنهاد صریح سید حسن نصر الله بود و می خواستیم وجه متمایز عملیات استشهادی را با عملیات انتحاری نشان دهیم.

شعبانی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: در لبنان به دلیل اینکه باید بر اساس مستندات فیلم ساخت کار را به جهت فیلم نامه و تولید سخت می کرد. جذب سرمایه از طرف مدیران بالادستی کمی سخت بود ولی توانستیم که برای اولین بار در حوزه مقاومت لبنان این فیلم را بسازیم.

در ادامه نشست فهیم منتقد سینما وارد بحث شد گفت: تولید فیلم «ابوزینب» از این جهت مهم است که جریانی متحجر تحت عنوان اسلام به این قضیه ورود کردند. اگر مدیران فرهنگی به این مساله نپردازند ما از این ناحیه ضربه خواهیم خورد.برای مبارزه با تروریسم با شعار و دیپلماسی نمی توان کاری کرد. داعش و طالبان و جاهلیت احیا شده ای به نام اسلام در کشورهای منطقه بوجود آمده اند و فقط با زبان هنر می توان با اینها مقابله کرد.

بازیگر لبنانی: فیلمهای هالیوودی در سینماهای کشورم اکران می شود ولی ما فیلم واقعی نیاز داریم

در بخش دیگری از این نشست فخر الدینی بازیگر لبنانی فیلم گفت: لبنان کشوری با 18 طایفه مذهبی با مساحتی کوچکتر از شهر تهران است. از همه جای دنیا به کشور من فیلم می آید. فیلمهای هالیوودی در سینماهای کشورم اکران می شود ولی ما فیلم واقعی نیاز داریم. ما در جبهه های خود آدمهایی داریم که برای خدایشان فیلم بازی می کنند. ما وقتی فیلم های دورغین هالیوودی را می بینیم می گوییم که چرا ما نباید از زندگی و جبهه واقعی خود فیلم بسازیم.

در انتهای نشست علی غفاری گفت: این فیلم باعکس العملهای خوب مخاطبان در اکران کشورهای عربی همراه بود. از این موضوع خیلی خوشحال هستم چون این فیلم با هدف اکران در کشورهای عربی ساخته شده است. 

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران