تشکیل امت واحده اسلامی به معنای خاتمه قدرت آمریکا و همپیمانانش در دنیا است

تشکیل امت واحده اسلامی به معنای خاتمه قدرت آمریکا و همپیمانانش در دنیا است

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست آغازین دیدارهای جمعی از اندیشمندان اسلامی اندونزی گفت: آمریکا و همپیمانانش می‌خواهند جنگ در سوریه و عراق را در همه کشورهای اسلامی گسترش دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت الله اراکی در ابتدای این نشست ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان، با اشاره به آیات قرآن کریم که بر وحدت بین مسلمین تأکید دارند، گفت: در قرآن کریم و دستورات رسول اکرم صلی الله علیه وآله وحدت بین مسلمین یک فریضه بلکه اهم فرایض مسلمین است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم وحدت بین مسلمین را بزرگترین نعمت برشمرده است. خدای تعالی در قرآن کریم فرموده است: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ کُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْها»[1] خدای متعال رسول اکرم و قرآن را نعمتی معرفی است که موجب وحدت و اخوت مسلمین هستند و به ما دستور حفظ این وحدتو اخوت را داده است. فرمود: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ »[2]

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به حرکت‌های انقلابی اخیر جهان اسلام اشاره کرد و گفت: در دوران اخیر اسلام در سراسر جهان حیات تازه‌ای یافت، مخصوصاً بعد از انقلاب اسلامی ایران همه دنیا به عظمت اسلام و قرآن پی بردند. جنبش‌های اسلامی در سراسر کشورهای اسلامی زنده شد تا جایی که در بسیاری از کشورهای اسلامی منطقه نظیر مصر و تونس و دیگر کشورهای اسلامی شاهد انقلابهای اسلامی بودیم. یکی از نتایج این جنبش اسلامی حرکت جدید مسلمانان در فلسطین علیه اسرائیل بود. در نتیجه همین حیات اسلام فلسطینی‌ها شروع به انقلاب و جنبش جدید کردند و دیدیم چگونه در غزه مردم فلسطین بر اسرائیل پیروز شدند و برای اولین بار در تاریخ منطقه شاهد بودیم انقلابیون منطقه، اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون کردند.

وی افزود: این حیات مجدد اسلام اگر تبدیل به وحدت همه امت اسلامی می‌شد نتیجه‌اش پیدایش یک قدرت جدید اسلامی به نام «امت اسلامی» بود. شکل‌گیری امت واحده قدرت اسلامی به معنای خاتمه بخشیدن به قدرت آمریکا و همپیمانانش در دنیا بود. اینجا بود که قدرت‌های استکباری با همکاری همپیمانانشان شروع کردند به ایجاد تفرقه در دنیای اسلام.

آیت‌الله اراکی در ادامه به حرکت‌های استکبار جهانی در مقابله با نهضت‌های اسلامی و ضرورت مقابله با این حرکت‌ها اشاره کرد و گفت: استکبار جهانی در راستای ایجاد تفرقه در جهان اسلام دو کار انجام داد: یکی کار فکری و فرهنگی و دیگری کار سیاسی. کار فرهنگی این بود که وهابیون را در عربستان تحریک کردند تا علیه مسلمانان موج تکفیر راه بیاندازند و از فرصت حج برای نشر اندیشه تکفیر مسلمین، بین مسلمین استفاده کنند. کار دیگر، کار نظامی بود که با پیدایش گروه‌هایی مثل داعش با ایجاد جنگ بر مبنای تکفیر، جهان اسلام را به آتش کشیدند.

وی ادامه داد: آنچه امروز در عراق و سوریه می‌بینیم نتیجه توطئه آمریکا و همپیمانان اوست، آمریکا و همپیمانانش بالاخص صهیونیست‌ها می‌خواهند این جنگ در سوریه و عراق را در همه کشورهای اسلامی گسترش دهند. این مسأله ایجاب می‌کند که علما و متفکرین جهان اسلام دست به دست هم دهند و با طراحی یک جامعه واحد اسلامی و راهکارهای وحدت این توطئه را خنثی کنند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور اندیشمندان اسلامی اندونزی در ایران اظهار کرد: امیدواریم از این سفر، جریان گفتگو فعال شود و به وحدت هرچه بیشتر جهان اسلام منجر شود.

در این نشست جمعی از اساتید برجستۀ حوزۀ علمیه قم حضور داشتند و در پایان، حاضرین نماز جماعت ظهر و عصر را به امامت حضرت آیت‌الله اراکی اقامه کردند.

...........................

[1]. سورۀ آل عمران:103
[2]. سورۀ حجرات: 10

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران