زوایای تاریک یک سقوط و جعبه‌ای که سیاه ماند

زوایای تاریک یک سقوط و جعبه‌ای که سیاه ماند

خبرگزاری تسنیم:اطلاع‌رسانی ضعیف متولی صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور همچنان ادامه دارد و با گذشت ۴۳ روز از سقوط آنتونوف ۱۴۰ دلیل وقوع این سانحه با وجود بازخوانی موفقیت‌آمیز جعبه‌های سیاه این هواپیما همچنان نامشخص است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 19 مردادماه امسال یک فروند هواپیمای آنتونوف 140 متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان اندکی پس از تیک‌آف از باند فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد و سقوط کرد. بر اثر این سانحه 40 نفر از 48 نفر مسافر و کرو پرواز هواپیمای مذکور کشته شدند.

پس از این اتفاق بلافاصله وزارت راه و شهرسازی در خبری احمد مجیدی معاون مدیریت بحران امور دولت را به‌عنوان مسئول پاسخگویی در خصوص سانحه هوایی معرفی کرد.

اما گویا حکم معاون وزیر برای سخنگو بودن فقط 48 ساعت اعتبار داشت، چراکه دو روز پس از سقوط آنتونوف 140 مجیدی روزه سکوت گرفت و سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی اصلی حمل‌ونقل هوایی نیز چنین رویه‌ای را در پیش گرفت. عدم اطلاع‌رسانی در رابطه با وضعیت پیگیری دلایل سقوط آنتونوف 140 تا 23 روز پس از وقوع سانحه ادامه داشت تا آن‌که جهانگیریان 12 شهریور (24 روز پس از سقوط) معاون وزیر راه و شهرسازی از بازخوانی اطلاعات جعبه‌های سیاه آنتونوف 140 خبر داد.

وی در این‌باره گفته بود:‌ با تلاش و پیگیری مستمر کارشناسان داخلی و خارجی وعلی رغم وارد شدن صدمات زیاد به جعبه‌های سیاه این هواپیما همه اطلاعات ذخیره شده که برای بررسی علت سانحه نقش حیاطی دارند با موفقیت باز خوانی و در اختیار کمیته بررسی سانحه قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در هشتمین جلسه کمیته بررسی سانحه هواپیمای آنتونوف 140 توضیحاتی از دو گروه شاهدان عینی و بررسی سیستم‌های هواپیمای آنتونوف 140 ارائه شد و اعضای کمیسیون به بحث و تبادل نظر پیرامون نتایج حاصل از بررسی اطلاعات خروجی از دستگاه‌های ثبت و ضبط پروازی FDR و CVR، پرداختند.

به گزارش تسنیم، این در حالی است که از آن روز به بعد دیگر هیچ خبری در خصوص آنتونوف 140هواپیمایی سپاهان از مراجع رسمی اعلام نشد و پیگیری‌ها در این زمینه نیز راه به جایی نبرده است. در 20 روز گذشته روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری دستخوش تغییراتی شده و مدیریت این بخش با حکم جهانگیری به فرد دیگری سپرده شده است.

انتظار می‌رفت رویه نه چندان مناسب تعامل این سازمان با رسانه‌ها پس از تغییر و تحولات اخیر در روابط عمومی اصلاح شده و اخبار بخش حمل‌ونقل هوایی کشور به روش مناسبی منتشر شده و مردم در جریان آن قرار می‌گرفتند.

گرچه یادآوری سقوط توپولف 154 هواپیمایی کاسپین در آسمان قزوین (سال 88) خوشایند نیست، اما اطلاع‌رسانی مناسب دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی ذی‌ربط در این اتفاق بی‌شک یکی از نکات مثبت این سانحه به‌شمار می‌آید که شایسته است مسئولان کنونی سازمان هواپیمایی کشوری نیز چنین رویکرد شفافی را داشته باشند.

البته شاید رویه اطلاع‌رسانی این سازمان بر اساس بازه زمانی 23 روزه برنامه‌ریزی شده است، از این رو می‌توان امیدوار بود شنبه هفته آینده مصادف با بیست‌و چهارمین روز از اطلاع‌رسانی قبلی یکبار دیگر خبری در رابطه با بررسی دلایل سقوط آنتونوف 140 روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه