شرایط ورود شهروندان ایرانی به نخجوان تسهیل شد

شرایط ورود شهروندان ایرانی به نخجوان تسهیل شد

خبرگزاری تسنیم: ایران و آذربایجان توافق کردند تا ویزای ورود تک نفره (۱۵ روزه) برای شهروندان ایرانی ای که قصد سفر به جمهوری خودمختار نخجوان را دارند، صادر شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری آذرنیوز، ایران و آذربایجان توافق کردند تا ویزای ورود تک نفره (15 روزه) برای شهروندان ایرانی ای که قصد سفر به جمهوری خودمختار نخجوان را دارند، صادر شود.
محسن مولایی، مسئول بخش امور کنسولی سفارت ایران در باکو گفت، این توافق در جریان نهمین نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه دو کشور در 6 اوت به دست آمد.
مولایی افزود، بر اساس این توافق، این ویزا در گذرگاه های مرزی سداراک، شاختختی و جلفا صادر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد، این ویزا تنها در منطقه نخجوان برای شهروندان ایرانی اعتبار دارد و نمی توان از آن در سایر نقاط جمهوری آذربایجان استفاده کرد. هزینه صدور این نوع ویزا 10 یورو است.
مولایی ابراز امیدواری کرد که تسهیل رژیم ویزا به توسعه گردشگری و روابط تجاری در مناطق مرزی ایران و آذربایجان کمک کند.
پیشتر محسن پاک آئین، سفیر ایران در آذربایجان گفته بود، برای سفر به جمهوری خودمختار نخجوان گردشگران ایرانی در فرودگاه بین المللی نخجوان، گذرگاه های مرزی سداراک، شاختختی و جلفا ویزا دریافت می کنند.
در حال حاضر هزینه روادید ورود به جمهوری آذربایجان برای شهروندان ایرانی 39 یورو است.
از فوریه 2010، ایران به صورت یکجانبه رژیم صدور روادید برای شهروندان جمهوری آذربایجان را به استثنای خبرنگاران لغو کرده است.
دو کشور پیشتر تصمیم گرفته بودند اقدامات جدیدی را برای تسهیل رژیم اعطای روادید برای شهروندان دو کشور اتخاذ کنند.
ایران و آذربایجان از سال 1918 دارای روابط دیپلماتیک هستند. ایران در سال 1991 استقلال آذربایجان را شناسایی کرد و روابط دیپلماتیک بین دو کشور در 1992 برقرار شد.
آمارهای کمیته گمرکات دولتی آذربایجان نشان می دهد که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2013، بالغ بر  281.03 میلیون دلار بوده است که 6.13 درصد نسبت به سال 2012 افزایش داشته است.
انتهای پیام/ 94

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه