انتخاب گروه‌های هدف مسکن باید پاسخ‌گوی انتظارات باشد


انتخاب گروه‌های هدف مسکن باید پاسخ‌گوی انتظارات باشد

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اتخاذ سیاست‌های صحیح در رونق بازار مسکن، گفت: انتخاب گروه‌های هدف مسکن باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که پاسخ‌گوی انتظارات باشد.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با بیان اینکه ممکن است رابطه مسکن و اقتصاد رابطه‌ای دو طرفه باشد، اظهار کرد: رکودی که در بازار مسکن مشاهده می‌شود ناشی از رکود در کل اقتصاد است و تحرک در اقتصاد می‌تواند تحرک بازار مسکن را نیز در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه رکود در بازار مسکن به عوامل متعددی باز‌می‌گردد، تصریح کرد: بخشی از مشکلات به ساختار غلط حاکم بر اقتصاد  و سیاست‌های غلط برمی‌گردد، بخشی ناشی از تحریم‌هاست.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اصلاح هر بخش از این مشکلات می‌تواند بر رونق بخش اقتصاد مسکن اثرگذار باشد، تصریح کرد: در بخش مسکن هزینه‌های تولید سبب کاهش قدرت خرید مردم و از سویی عوامل فرهنگی و اجتماعی سبب عدم تعادل در بازار مسکن شده است.

قادری با اشاره به باوری که نسبت به مسکن به عنوان کالایی سرمایه‌ای وجود دارد، گفت: اینکه مسکن به‌ عنوان کالایی سرمایه‌ای در جامعه مطرح می‌شود یک موضوع فرهنگی غلط است و این ذهینت در جامعه وجود دارد که با خرید مسکن راهی مطمئن برای پاسخ‌گویی به نیاز آینده فراهم می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های غلط پولی و مالی در ایجاد مشکلاتی برای بخش مسکن، اظهار کرد: برای نمونه اگر سمت و سوی حمایت از مسکن به‌ درستی صورت نگیرد، نه تنها مشکلات این بخش را حل نمی‌کند بلکه سبب افزایش این مشکلات می‌شود.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی با بیان اینکه یکی از این سیاستگذاری‌های غلط، انتخاب گروه‌های هدف در ارائه مسکن است، افزود: برای انتخاب گروه‌های هدف در حمایت از مسکن برخی اقشار مشکلات جدی در تأمین آینده خود دارند و اگر منابع در اختیار این قشر شبه متوسط قرار گیرد به طور قطع منابع برنمی‌گردد.

قادری با اشاره به هدف‌گذاری مسکن برای قشری که حداقل درآمد را داشته باشند، بر حمایت از گروه‌های نیازمند زیر نظر سازمان‌های حمایتی تأکید و تصریح کرد: اگر قرار است که منابعی برای مسکن قرار گیرد باید اقشار هدف به ‌گونه‌ای انتخاب شوند که پاسخ‌گوی انتظارات باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به ظرفیت‌هایی که در بافت فرسوده شهر شیراز برای ایجاد مسکن جدید وجود دارد، خاطرنشان کرد: در موضوع انتخاب محل‌های مسکونی بخش قابل توجهی از فضای بافت فرسوده مطرح است که به نوسازی، بهسازی و توانمندسازی نیاز دارد.

قادری با اشاره به انتخاب زمین در اجرای طرح مسکن مهر، محل خارج از شهر را نیازمند تأمین زیرساخت‌ها دانست که افزایش هزینه‌ها را به‌ دنبال دارد و تأمین آن خارج از عهده مجریان است.

وی با تأکید بر انتخاب الگوهای موفق مکان گزینی، افزود: انتخاب محل‌های دور از شهر کانالی برای مهاجرت جمعیت به شهرهای بزرگ را در پی دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سیاست‌ها به ‌درستی مورد توجه قرار گیرند، خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌های درست اتخاذ نشود در شرایطی که تحریم ها، هزینه استفاده از تکنولوژی‌های جدید را افزایش داده است، نقدینگی را وارد بازار مسکن و سفته‌بازی را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon