خلف وعده اوباما درباره کاهش تسلیحات هسته‌ای

خلف وعده اوباما درباره کاهش تسلیحات هسته‌ای

خبرگزاری تسنیم: هئیت تحریریه روزنامه نیویورک تایمزنوشت دولت اوباما در حالی طی ۶ سال اخیر شعار کاهش تسلیحات هسته ای را تکرار کرده که اخیرا میلیاردها دلار برای مدرن سازی و بازسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا اختصاص داد.

به گزارش گروه بین الملل بین الملل خبرگزاری تسنیم، اعضای هئیت تحریریه روزنامه نیوررک تایمز نسبت به تصمیم اخیر دولت اوباما برای مدرن سازی زرادخانه هسته ای این  کشور انتقاد کردند واین اقدام را خلف وعده دولت اوباما برای کاهش تسلیحات اتمی دانستند. شعاری که اوباما طی 6 سال اخیر تکرار می کرد.

بعلاوه پس از آنکه پیشرفت خوبی در بهبود امنیت تولید مواد لازم برای ساخت بمب در سطح جهان حاصل شد، اوباما بودجه این اقدامات را کاهش داد که عقب گرد و  نا امیدکننده است.

در پی ظهور خطر گروه تروریستی داعش و تحولات خاورمیانه که در صدر اخبار جهان قرار گرفته است، به سادگی تهدید سلاح ها و موارد هسته ای به فراموشی سپرده شده است. بولتن دانشمندان اتمی اعلام کرده 16300 سلاح هسته ای در 98 سایت در 14 کشور جهان وجود دارد که بخش اعظم آن در آمریکا و روسیه مستقر شده است. همچنین 25 کشور جهان مقدار کافی مواد هسته ای و رادیولوژیک برای ساخت یک سلاح هسته ای در اختیار دارند، این مواد که در صدها سایت قرار دارد نسبت به دسترسی تندرو ها بسیار آسیب پذیر هستند.

اوباما از ابتدای ریاست جمهوری اش جامعه بین المللی را به سمت بهبود امنیت هسته‌ای  ترغیب کرده است.در نتیجه 13 کشور ذخایر مواد هسته ای خود را نابود کرده اند و 15 کشور دیگر نیز بخشی از این مواد را حذف و یا جابه جا کرده اند. با این حال بر اساس گزارش اخیری که از سوی کارشناسان دانشگاه هاروارد منتشر شده دولت اوباما در بودجه سال 2015 اقدام  به کاهش 21 درصدی هزینه امنیت هسته ای کرده است.

خوشبختانه 26 سناتور پذیرفته اند که این کاهش بودجه خطرناک است. سرمایه گذاری در امنیت هسته ای آمریکایی ها را بیشتر از سرمایه گذاری در تسلیحات جدید هسته ای محافظت می کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت