روایت بیانی از جزئیات فشارهای شدید بیرونی برای باز کردن پای جریان‌های سیاسی به دفتر تحکیم وحدت

روایت بیانی از جزئیات فشارهای شدید بیرونی برای باز کردن پای جریان‌های سیاسی به دفتر تحکیم وحدت

خبرگزاری تسنیم: دبیر دفتر تحکیم با اشاره به برخی مسائلی که تحکیم وحدت با آن روبروست به بیان روایتی از برگزاری انتخابات سالانه این تشکل دانشجویی پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، علی بیانی دبیر دفتر تحکیم وحدت در میزگرد "دفتر تحکیم وحدت، چالش‌ها و فرصت‌ها " که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، گفت: همه ساله نزدیک نشست‌های سالانه دفتر تحکیم وحدت اتفاقات و حواشی که از قدیم حول و حوش این تشکل دانشجویی بوده در فضای رسانه‌ها پررنگ می‌شود، اما واقعیت این است که در خود دفتر تحکیم وحدت خیلی به این مسائل اعتنایی داده نمی‌شود.

وی گفت: این مسائل نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری دو برابر می‌شود و برخی می‌خواهند طوری وانمود کنند که مجموعه دفتر تحکیم با هم اختلاف دارند.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه ثباتی که امروز در دفتر تحکیم وجود دارد را کسی نمی‌تواند انکار کند، ادامه داد: جرقه این ثبات در سال‌های 85 و 86 زده شد و خوشبختانه امروز این تشکل دانشجویی در ثبات است.

 **ثبات دفتر تحکیم وحدت از سال 86 آغاز شد**

وی با اشاره به انتظار دولت‌ها از تحکیم وحدت و تعریف از دفتر تحکیم وحدت، گفت: باید دید که دفتر تحکیم وحدت را با چه چیزی تعریف و با چه چیزی سنجید.

اگر قرار است دفتر تحکیم وحدت را با جریان‌ها و جناح‌های سیاسی حاکم سنجید، مسلم است امروز دولت و وزارت علوم می‌توانند ادعا کنند که دفتر تحکیم جای خوبی نیست.

اگر انتظار از دفتر تحکیم وحدت این است که این تشکل سنگ جریان سیاسی حاکم و دولت‌ها را به سینه زد که در مقاطعی بوده، قطعا این انتظار به دفتر تحکیم وحدت ضربه می‌زند و باعث می‌شود این احساس ایجاد شود که امروز دفتر تحکیم وحدت جایگاه مناسبی ندارد.

بیانی گفت: از نظر ما و از نظر صاحبان اصلی تحکیم در این چند سال اخیر ملاک سنجش تحکیم وحدت، مرام‌نامه و اساسنامه آن اتحادیه و به قول ما السابقون السابقون این اتحادیه هستند. همان کسانی که در خط مقدم جبهه و جنگ حضور داشتند و در اوایل انقلاب در راه حفظ تحکیم جهاد کردند. اگر ملاک را این‌گونه قرار دهیم که باید همین را ملاک قرار دهیم دفتر تحکیم وحدت به تأیید خیلی از بزرگان و دوستان در حال حاضر در ریل اصلی خودش قرار دارد و ممکن است این مسئله به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید.

دبیر دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: شاید از هر دو جریان سیاسی کشور  کسانی باشند که دوست نداشته باشند، دفتر تحکیم وحدت در این فضا قرار گیرد، آنها می دانند با حرکت رو به جلویی که در تحکیم وحدت وجود دارد و به امید خدا اگر به نقطه‌ای که این اتحادیه در سال 58 و 59 داشت برسد، برای آنها ایجاد مشکل کند زیرا مطالبه‌گری آنها مطالبه‌گری شدیدی است که شاید سیاسیون نتوانند با آن کنار بیایند.

وی با اشاره به موضع دفتر تحکیم وحدت در مقابل دولت‌ها و با بیان اینکه همانگونه که بارها گفته‌ایم عقد اخوت با هیچ جریان و گروهی نبسته‌ایم، گفت: ما دولت آقای روحانی و سیاست‌هایشان را نقد و در جای خود تشویق و تقدیر می‌کنیم، البته موضع ما در دولت قبل هم همین‌گونه بوده است اگر به مواضع تحکیم وحدت به دولت قبل نگاه کنید این مسئله را به خوبی خواهید دید، یکی از شدیدترین انتقادهایی که به سیاست‌های آقای احمدی نژاد می شد از سوی دفتر تحکیم بود،کسی نمی‌تواند به این تشکل برچسب بزند.

 

بیانی با اشاره به جایگاه دفتر تحکیم وحدت گفت: دفتر تحکیم وحدت اتحادیه انجمن‌های اسلامی سراسر کشور است به طور قطع در انجمن‌های اسلامی ممکن است تفکرات متفاوت از هم وجود داشته باشند که با یکدیگر فعالیت کنند، البته از نظر دفتر تحکیم تفکراتی قابل قبول است که در چارچوب مرامنامه و اساسنامه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد اما در همین چارچوب افراد با سلایق مختلف می توانند فعالیت داشته باشند همانگونه که در جامعه و در عرصه سیاست کشور می‌بینیم.

وی در همین زمینه گفت: نکته مهم برای ما این است که دفتر تحکیم وحدت در برابر آن خواسته‌ها و هوای نفسانی که بخواهد از طرف جریان‌های سیاسی مورد علاقه برخی از دوستان به شکلی چارچوب مجموعه را عوض کند یا مهره چینی در مجموعه داشته باشد قاطعانه می ایستد فرقی هم ندارد این روند در خصوص جریان اصولاگرا یا اصلاح طلب باشد.

**اگر کسی بخواهد پای جریان های سیاسی را به دفتر تحکیم وحدت باز کند مقابل آن می ایستیم**

دبیر دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: برای ما مهم این است که در دفتر تحکیم وحدت جریان خودجوش دانشجویان انجمن‌های اسلامی که در دانشگاه‌ها فعالیت می کنند برای دفتر تحکیم وحدت تصمیم گیری کنند، قانونا و عقلا هم همین‌گونه است، دوران فعلی و قبل هم همین‌گونه بوده است، تا زمانی که دوستان در چارچوب قانون باشند ایرادی نیست، اما اگر بخواهند نزدیک یا شبیه یک جریان سیاسی شوند یا پای جریان‌های سیاسی را به دفتر تحکیم وحدت بازکنند، آنجاست که ما احساس خطر می‌کنیم.

وی با اشاره به نمونه‌ای در این زمینه گفت: در اواخر دوران هاشمی به دلیل انقباضی شدن فضای دانشگاه‌ها و بسته شدن فضای انتقادها بخشی از دفتر تحکیم وحدت با جریانی که در فضای سیاسی مطرح  بود ارتباط می‌گیرد و اتفاقا همین جریان در انتخابات 76 رأی می‌آورد، می‌بینیم ارتباطات به شدت نزدیک می‌شود و به جایی منجر می‌شود که از این طرف افرادی از دفتر تحکیم وحدت که بعدا به طیف علامه مشهور شدند همایشی با نام عبور از خاتمی برگزار می‌کنند و  علیه همان جریانی که به آن نزدیک شده بودند، انتقاد می کنند، از آن طرف آن جریان سیاسی هم تلاش می‌کند دفتر تحکیم وحدت را منحل کند آقای  خاتمی تلاش کرد دفتر تحکیم وحدت را منحل کند، این مسائل نشان‌دهنده آن آفتی است که ما می‌گوییم.

بیانی گفت:  وقتی یک روند اصلاحی خوبی در تحکیم شکل می‌گیرد، ارتباطات با بیرون و جریان های سیاسی  قطع می‌شود با کمک بدنه ارزشی که در دفتر تحکیم وجود داشت و مخالف این رویکرد بود دفتر تحکیم وحدت به ثبات می‌رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم می بینیم آن چیزی که قرار بود در اوایل انقلاب هدف موسسین آن باشد دوباره در حال شکل گیری است، از سال 86 به بعد شاهد این روند در دفتر تحکیم وحدت بودیم.

دبیر دفتر تحکیم وحدت در ادامه سخنان خود با اشاره به وقایع یک سال اخیر دفتر تحکیم وحدت گفت: ما در یک سال گذشته شاهد تلاش های شدید و فشارهای زیادی به دفتر تحکیم وحدت بودیم که اولا آن را غیرقانونی جلوه دهند و بگویند که شما غیرقانونی و جعلی هستید و با توجه به این تحلیل ها و جا انداختن آن در فضای دانشگاه ها تلاش کنند تحکیم وحدت موجود را یک طرف دعوا و افراد دیگری را در سمت دیگری قرار دهند و به دنبال حکمیت باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه هیئت نظارت بر تشکل ها دفتر تحکیم وحدت و انتخابات آن را قانونی تشکیل داده است پس دفتر تحکیم وحدت قانونی است، اما به دلیل اینکه این تشکل از ابتدای انقلاب بوده و انحصارطلب نیست، گفتیم دوستان که ادعا دارند انتخابات دفتر تحکیم وحدت قانونی نیست، مستندات بیاورند.

بیانی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته حدود 10 انجمن اسلامی عضو دفتر تحکیم وحدت شدند، یادآور شد: این نشان می‌دهد هدف تحکیم وحدت گسترش تشکیلات است و قطعا این مسئله امسال هم ادامه خواهد داشت.اما متأسفانه به دلیل اینکه نگاه های بعضا سیاسی و جناحی در نظر دوستان بود این امر محقق نشد حتی از خود دوستان وزارت علوم هم خواستیم جلسه‌ای را با دوستان معترض که برای ما محترمند و ما خود را مکلف به پاسخگویی به آنها می‌ دانیم برگزار کنیم و برای آنها استدلال بیاوریم اما متاسفانه این فرصت ایجاد نشد و به انتخابات امسال رسیدیم و این مسئله حل نشد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در وزارت علوم گفت: در اوایل آغاز به کار وزارت علوم و معرفی بدنه اجرایی این وزارتخانه قبل از 16 آذر سال گذشته نشستی با تشکل‌های دانشجویی در وزارت علوم برگزار شد که دفتر تحکیم وحدت به این نشست دعوت نشد. وقتی دیگر اتحادیه‌های دانشجویی در جریان این مسئله قرار گرفتند اعلام کردند که ما نیز به این جلسه نمی‌آییم زیرا دفتر تحکیم وحدت یک تشکل قانونی است و اگر این تشکل دانشجویی نباشد ما نیز نمی‌آییم. وقتی این مسئله به گوش مسئولان وزارت علوم می‌رسد می‌گویند اشتباهی رخ داده بود و دفتر تحکیم وحدت را هم به جلسه دعوت می کنند، در آن جلسه شاهد حضور نماینده تشکل یکی از دانشگاه‌ها هستیم که در کنار 5 اتحادیه دانشجویی قرار می‌گیرد.

** حضور یک تشکل خاص در کنار دفتر تحکیم وحدت در نشست های دانشجویی**

دبیر دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه این مسئله باعث اعتراض دوستان شد و حتی در آخرین جلسه وزیر علوم با تشکل‌های دانشجویی در وزارت علوم در ماه مبارک رمضان نیز شاهد حضور این تشکل دانشجویی بودیم، تصریح کرد: امروز در بدنه وزارت علوم افرادی حضور دارند که در سابقه آنها ارتباط نزدیکی با این تشکل و انجمنی است که به جلسات وزارت علوم با تشکل ها دعوت می شود و این ارتباطات همچنان حفظ شده است، این مسئله ما را نگران می‌کند، وقتی این تشکل در کنار دفتر تحکیم وحدت دعوت می‌شود برای ما معانی زیادی دارد.

وی گفت: این مساله جای سوال است در دولتی که خودش ادعا دارد نباید گروه‌ها و جریان‌های سیاسی وارد جریان‌های دانشجویی شود افرادی حضور دارند که با برخی از  تشکل‌ها ارتباط دارد و این مسئله برای ما احساس نگرانی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بارها گفته‌ایم دفتر تحکیم وحدت هرگز خودش را به این جناح‌های سیاسی یعنی اصولگرا(به معنای جناحی آن) و اصلاح طلب تطبیق نمی دهد گفت: جایگاه این تشکل دانشجویی بسیار بالاتر از این جناح ها و گروه‌های سیاسی تعریف می‌شود و جایگاه و نگاه فراجناحی دارد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت یادآور شد: اتهام دیگری که برخی از دوستان به دفتر تحکیم وحدت وارد می‌کنند و ما منتظر اثبات آن هستیم، این است که عنوان می کنند، روند و مشی دفتر تحکیم وحدت برخلاف منویات رهبری و حضرت امام ( ره)  است که ما معترض آن هستیم و باید آن را اثبات کند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی دیدند انتقاداتی که به تحکیم وحدت وارد کردند به نتیجه نرسید به خصوص در زمینه بحث انتخابات و به تعداد رسیدن دفاتر آن، تلاش دوستان پس از این به سمت انجمن‌های عضو دفتر تحکیم وحدت رفت تا جایی که به دنبال این هستند با ابزارهایی که دارند تغییراتی را در روند این دفاتر انجام دهند تا بتوانند در ارکان پایین مجموعه دفتر تحکیم که همان انجمن‌ها است تغییرات و تحولاتی را ایجاد کنند تا در زمان لازم و در زمان انتخابات تحکیم وحدت در شورای عمومی و شورای مرکزی تغییراتی را ایجاد کنند که نمونه آن در انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی رخ داد.

** فشار بر دفاتر انجمن های اسلامی دفتر تحکیم وحدت برای حضور افرادی خاص**

بیانی با اشاره به این مسئله ادامه داد: وقتی در انتخابات این انجمن به عضویت یک فرد و کاندیدایی که ورودی سال 92 است و تنها یک سال از دانشجو بودن او می‌گذرد آن هم در شرایطی که طی یکسال گذشته شورای عمومی آنها تشکیل نشده است برای ما جای سوال و پیگیری است، وقتی می‌گوییم به اتحادیه  فشار می‌آورند نشانه‌های آن را دیده‌ایم که این یکی از این نمونه ها بود.

وی با اشاره به نمونه دیگری در این زمینه گفت: یکی از دانشجویان این دانشگاه که بنده شخصا با وی در ارتباط بودم، در مقطعی به شدت دنبال  اثبات تخلفات وزارت علوم در غیرقانونی خواندن بورسیه‌های دانشجویان، بازگرداندن اساتید و دانشجویان اخراجی بود، اما پس از مدتی می‌بینیم  این فرد تغییر روش می‌دهد و به عنوان سخنگوی شاخه دانشجویی یک حزب اصلاح طلب در یک همایش رسمی بیانیه شاخه دانشجویی حزب را قرائت می کند و حتی بعدتر از آن می‌بینیم در قالب تشکلی که عضو آن هست در حمایت از وزیر علوم بیانیه صادر می کند، این چرخش 180 درجه‌ای غیر از فشارهای دولتی و وزارت علوم چه چیز دیگری می‌تواند، داشته باشد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه یکی دیگر از بارزترین مسائلی که در حاشیه دفتر تحکیم وحدت ایجاد شد، دخالت‌هایی بود که در انتخابات این تشکل دانشجویی رخ داد، گفت: در زمان برگزاری انتخابات سالانه برخلاف همیشه که یک نفر از وزارت علوم برای نظارت بر انتخابات تحکیم وحدت می‌آمد امسال فرد دیگری در کنار مسئولی که از طرف وزارت علوم آمده بود در نشست سالانه حاضر می شود، کسی که از قدیمی‌های تشکل خاصی است و هیچ سمتی در وزارت علوم نداشت.

** حضور فردی با گرایشی خاص به عنوان ناظر در انتخابات دفتر تحکیم وحدت**

وی ادامه داد: این فرد به عنوان ناظر دخالت‌های مستقیم و آشکاری برنحوه انتخابات داشت، اینکه چرا فلان انجمن نامه داده است که در انتخابات شرکت نمی‌کند و یا چون فلان انجمن نیامده پس نشست شما حد نصاب ندارد، حتی همان موقع قصد داشت انتخابات و نشست را بهم بزند، بنده به عنوان یک دانشجویی که چند سال در دانشگاه فعالیت می کنیم، اتهاماتی که برخی اعضای این دولت به دولت‌های قبل در خصوص امنیتی کردن فضای دانشگاه می‌زنند را در این انتخابات دیدم، شاهد امنیتی ترین لحظه‌های عمرم بودم و آن را در این دولت تجربه کردم و دیدیم انتخابات امسال تحکیم در امنیتی ترین شکل برگزار شد، اینکه تک تک افراد حاضر باید چک شوند، برای ما جای سوال است  این مسائل برای وزارت علوم چقدر مهم است، آیا برای انتخابات همه اتحادیه‌ها این روال رخ داد و هیئت نظارت اینقدر دقیق است، مسائلی که قطعا از طرف وزارت علوم پیگیری می کنیم.

دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: احساس می کنیم با مسائلی که برای دفتر تحکیم ایجاد کرده اند به دنبال این هستند که در نهایت دفتر تحکیم وحدت به آن انسجام و تقویت خود نرسد اما  ما در این تشکل دانشجویی ذره‌ای از حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد.

وی در پایان اضافه کرد: اگر فکر می‌کنند امروز به واسطه اینکه دولت در دست این بزرگواران است هرگونه که بخواهند، می‌توانند اقدام کنند ، درست نیست مطمئن باشند ما این مسائل را پیگیری می‌کنیم البته من به اندازه‌ای که معاون فرهنگی وزارت علوم را در یک سال اخیر می شناسم می دانم که این مسائل را می‌پذیرند و مسائل را پیگیری می کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon