عملیات اجرایی تونل "نقره‌کمر" در تفرش پس از ۱۰ سال متوقف شد

عملیات اجرایی تونل "نقره‌کمر" در تفرش پس از 10 سال متوقف شد

خبرگزاری تسنیم: عملیات اجرایی تونل نقره کمر تفرش با پیشرفت فیزیکی اندک پس از ۱۰ سال متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، مردم شهرستان تفرش به دلیل موقعیت جغرافیائی و قرار گرفتن شهرشان در دل کوهستان های زیبا با جاده های صعب العبور دست و پنجه نرم می کنند.

گردنه گیان تفرش مسیر ارتباطی تفرش به قم، تهران و ساوه و گردنه نقره کمر مسیر ارتباطی مردم تفرش به فرمهین و اراک است.

پس از گذشت 12 سال از کلنگ زنی گردنه گیان این جاده جدید امسال در هفته دولت به بهره برداری رسید و عبور و مرور مردم در این جاده آسانتر شد، البته ناگفته نماند که پیچ های شدید این جاده در همین یک ماه صدای مردم را درآورده است.

گردنه نقره کمر تفرش از زیباترین گردنه های تفرش از نظر طبیعت است و بسیاری از مسافران شهرهای همجوار این گردنه را برای عبور و مرور انتخاب می‌کنند تا از زیبایی بی نظیر آن بهره ببرند.

سال 83 با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی وقت کلنگ احداث تونل نقره کمر زمین زده شد ولی پس از گذشت یکسال عملیات اجرایی این تونل متوقف شد و در پی آن اعتراضات مردمی بالا گرفت.

در سال 87 با حضور استاندار وقت و مدیر کل راه و شهرسازی عملیات اجرایی تونل دورباره کلید خورد و در آن زمان 5میلیارد ریال اعتبار استانی و 10میلیارد ریال اعتبار ملی به این طرح اختصاص داده شد.

م.صابری یکی از رانندگان خط تفرش –فرمهین می گوید:جاده نقره کمر تفرش یکی از پرخطرترین جاده های تفرش است و رانندگان ناآشنا با مسیر در نخستین ورود به این گردنه دچار مشکل می شوند.

وی افزود: پیچ های خطرناک و ریزش سنگ های اطراف کوه و بسته شدن گردنه در فصل زمستان از مهمترین مشکلات این گردنه است.

ع.فراهانی دیگر راننده این جاده می گوید: با افتتاح تونل نقره کمر تنها چند پیچ خطرناک حذف می شود و خطر اصلی گردنه پس از عبور از تونل است بهتر است مسئولان در فکر حذف شیب تند این مسیر باشند تا ساختن یک تونل آنهم با اعتبارات هنگفت.

م.عسگری یکی از جوانان بیکار تفرش می گوید: با وجود داشتن لیسانس در حال کارگری هستم و اگر این اعتباراتی که در ساخت تونل استفاده می شد به ایجاد اشتغال اختصاص داده می شد حتما امروز جوان بیکار در تفرش نمی ماند.

ر.حسنی یکی از رانندگان ماشین سنگین تفرش اظهار کرد: پیچ های خطرناک و شیب های تند این گردنه همیشه برای ما رانندگان خطر آفرین بوده و در فصل زمستان عبور و مرور برای ماشین های سنگین به سختی امکانپذیر است.

گروهی دیگر از مردم شهرستان تفرش ضمن انتقاد از تعطیلى این پروژه از مسئولان خواستار رسیدگی به این مسئله شدند.

این شهروندان می گویند: انجام هر پروژه براساس تحقیقات، بررسى هاى مکرر کارشناسان و دست اندرکاران، تهیه نقشه هوایى و پلان موقعیت گردنه و در نهایت به خاطر نیاز مردم یک منطقه به مرحله اجرا درمى آید، پس نباید از انجام پروژه اى مثل تونل «نقره کمر» که با اتمام آن گردنه خطرناک نقره کمر حذف شده و از بروز حوادث ناگوار رانندگى در این منطقه به میزان قابل توجهى کاسته مى شود، جلوگیرى به عمل آید.

گروهی دیگر از جوانان معتقدند جلوگیرى از انجام این پروژه در رونق اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى منطقه نیز تأثیر منفى دارد، چرا که به دلیل نامناسب و خطرناک بودن جاده، سرمایه گذاران رغبتى براى سرمایه گذارى در تفرش از خود نشان نمى دهند.

پروژه"تونل نقره کمر" در10 سال، 33 درصد پیشرفت داشته است و بالغ بر 45 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن بیش از 30 میلیارد تومان نیاز است.

نماینده مردم تفرش آشتیان و فراهان درباره عملیات اجرایی این تونل گفت: گردنه نقره کمر از ابتدا که کلنگ آن را زده اند هیچ ردیف اعتباری خاصی نداشته و از طرح های استانی بوده است و از طریق ردیف های مختلف بودجه ای دیگر، اعتباری به آن اختصاص داده اند.

عباس صلاحی افزود: این پروژه چون به پیمانکار و مردم بدهکار بوده منجر به شکست شده است، با وزیر صحبت کردیم تا در کمیسیون ماده 215 مطرح شود.

صلاحی درباره جزئیات کمیسیون ماده 215 اضافه کرد:این کمیسیون به این شکل است که از طرح دیدار و اگر توجیه داشته باشد، ردیف اعتباری به آن اختصاص می دهند و مصوب شده و در ردیف اعتباری کشوری قرار می گیرد، مانند آب هفتیان وقتی اینگونه شود سالیانه از طرف دولت به آن اعتبار اختصاص می دهند و طرح دوباره شروع می شود.

وی خاطر نشان کرد: باید به شرایط آن زمان و هدف آن زمان در رابطه با این طرح بررسی شود تا نظر قطعی درباره این طرح شود باتوجه به اعتبار و کمکی که به حل مشکلات مردم می کند طرح قابل قبول و از نظر اقتصادی پروژه خوبی نبوده است ولی چون شروع شده و مقداری از آن کار انجام شده ، توقف آن به صلاح نیست و بایداصلاح شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی درباره اجرای تونل نقره کمر در تفرش گفت: گردنه نقره کمر تفرش یکی از ورودی های اصلی شهر تفرش است و با پیچ و قوس های خطرناک سبب ایجاد خطر برای مردم و مسافران شده است.

مجیدرضا نصرالله نژاد مهمترین دلیل توقف این طرح را نبود اعتبار عنوان کرد و افزود: قریب به 400میلیارد ریال اعتبار در جهت تکمیل این طرح مورد نیاز است که در حال حاضر تامین این مبلغ امکانپذیر نیست.

تونل نقره کمر با طول 750 متر دارای گسل های متعدد میباشد که تعداد آنها به میزان 6 زون گسلی است جنس تونل در طبقات پایین به دلیل وجود سیستم درزه و لایه بندی مشخص از سیستم های نا پیوسته تبعیت می کند و در قسمت های بالاتر به دلیل خرد شدگی بالا رفتاری مشابه محیط های پیوسته خاکی دارد.

در تیر ماه 88 تونل به نخستین گسل برخورد کرد و حدودا 20 هزار متر مکعب آن ریزش نمود که توسط پیمانکار از تونل تخلیه و به مسیر جاده حمل گردید و سپس پیشروی شروع شد و حدودا 2 متر پیشرفت گردید که ناگهان رانش پرتال تونل در 27 اردیبهشت ماه سال 89 در ساعت 12.5 ظهر شروع و حدود 2000 متر مکعب رانش شد.

به هر حال تونل تاکنون 174 متر پیشروی نموده و در کلیه مراحل پیشرفت از قالب استفاده شده است و کلیه تمهیدات فنی شامل شاتکریت و قالب گذاری و بتن ریزی و پوشش انجام گردیده است.

در صورت اجرای آن علاوه بر رونق اقتصادی شهرستان تفرش، صرفه جویی در مصرف سوخت، استهلاک خودرو و نیز افزایش ترانزیت بار و مسافر برای این منطقه و اقتصاد کشور مفید است.

با اجرای این تونل علاوه بر کاهش مسیر به میزان 5.2 کیلومتر، 11 نقطه حادثه خیز در محور ارتباطی تفرش به اراک برطرف و اصلاح می شود که با اصلاح آن میزان تلفات انسانی در این محور به شدت کاهش می یابد.

شهرستان تفرش در 222 کیلومتری جنوب غربی تهران و در ارتفاع یک هزار و 878 متری از سطح دریا و در دامنه کوه های تفرش به شکل یک کاسه و به وسیله ارتفاعات احاطه شده است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon