رفیعی:وزارت علوم فعلی پرشتاب‌تر از دوره اصلاحات به دنبال ضربه زدن به تحکیم وحدت است

رفیعی:وزارت علوم فعلی پرشتاب‌تر از دوره اصلاحات به دنبال ضربه زدن به تحکیم وحدت است

خبرگزاری تسنیم: عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان با اشاره به رویکرد دولت در قبال این تشکل دانشجویی گفت: مسیر وزارت علوم در ضربه زدن و به خدمت گرفتن تحکیم وحدت از جنس اصلاحات است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی رفیعی عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و فعال دانشجویی در میزگرد" چالش‌ها و فرصت‌های دفتر تحکیم وحدت" که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، با اشاره به اینکه دفتر تحکیم وحدت از باسابقه‌ترین تشکل‌های دانشجویی است، گفت: این تشکل دانشجویی فعالیت خود را به صورت رسمی از سال 58 آغاز کرد و به صورت غیررسمی از سال 1322 با آغاز به کار انجمن اسلامی دانشگاه تهران مسیر حرکت و تشکیل آن  بر مبنای عقاید و اصول که آن عقاید و اصول امروز هم به صورت تام و تمام در مرام‌نامه دفتر تحکیم وحدت متبلور است،بود.

** اصول و عقاید دفتر تحکیم وحدت امروز به وضوح در مرام‌نامه وجود دارد**

وی با اشاره به اصول مرام‌نامه این اتحادیه دانشجویی، گفت: مرام‌نامه این تشکل دانشجویی برای امروز، دیروز، دولت سازندگی، اصلاحات و عدالت و امید نیست، بلکه مرام‌نامه آن کاملا بیانگر نوع نگرش اعضای دفتر تحکیم وحدت در بدو امر است. برخی دوستان نظر دیگری دارند و می‌گویند فلانی هم در دفتر تحکیم وحدت بوده، اما حالا ببیند چگونه زندگی می‌کنند و کجا هستند؟ به نظر من این یک استدلال غیراصولی و مغالطه است. به هر حال در آن زمان این دوستان بزرگوار آن عقاید و اصول را داشتند و اگر هر زمان عقایدشان طرز دیگری شد، کاملا آزادند از این تشکل بیرون بروند و تشکل دیگری راه بیاندازند.

عضو سابق دفتر تحکیم وحدت افزود: علاوه بر مرام‌نامه رویکرد تحکیم وحدت تا 10 سال اول و تا بعد از آن نشان‌دهنده همان نگرشی است که در مرامنامه‌اش آمده است.

وی با اشاره به سابقه دانشجویان عضو اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی و دفتر تحکیم وحدت، گفت: تحرکات دانشجویان انجمن اسلامی در انقلاب اسلامی، رویکرد آنها در مسئله تسخیر لانه جاسوسی و جنگ تحمیلی مشخص است. دانشجویان این تشکل در حمایت از آرمان‌های انقلاب در هشت سال دفاع مقدس وارد جنگ شدند و پس از 10 سال باز مطالبات و دغدغه‌های‌شان در دولت سازندگی تبلور یافت.

رفیعی با اشاره به اینکه اعضای دفتر تحکیم وحدت مطالبات خود را در مواجهه با دولت‌ها و مسئولان بروز داده‌اند، اضافه کرد: اگر امروز اعضایی که در دولت آن زمان هستند و خواهان احیای دفتر تحکیم وحدت به قول خودشان هستند و می‌خواهند دانشجویانی که امروز حرف آنها را می‌خوانند به عرصه دفتر تحکیم برگردند، بد نیست تاریخ را ورق بزنند و ببینند مطالبات دفتر تحکیم و مشکلات اساسی آن به لحاظ ایدئولوژیک در طول این چند سال با کدام دولت بوده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از دولت سازندگی، دولت اصلاحات روی کار آمد، افزود: اعضای تحکیم وحدت در بدو امر درست یا نادرست با دولت اصلاحات شروع به تعامل و همکاری کردند. انحرافاتی در پایان دولت اول آقای خاتمی در دفتر تحکیم وحدت شکل گرفت. ابزارهایی که وزارت علوم آن زمان برای ایجاد این انحرافات در دست داشت را نمی‌توان نادیده گرفت. دفتر تحکیم در سال‌های 79 و 80 چرخشی داشت. شاید بزرگ‌ترین انحراف دفتر تحکیم وحدت آنجا بود و بیشترین دخالتی که دولت‌ها در تحکیم وحدت کردند آنجا بود. در نهایت دفتر تحکیم به دو طیف شیراز و علامه تقسیم شد.

** ضربه دو طیف شدن دفتر تحکیم وحدت هنوز بر پیکره آن باقی است**

عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه اعضای این دو طیف مطالبات متفاوتی داشتند، گفت: طیف علامه حمایت بیشتری از سوی وزارت علوم و دانشگاه‌ها شد. بزرگ‌ترین ضربه‌ به دفتر تحکیم وحدت آن زمان زده شد و جای این ضربه‌ها هنوز هم بر پیکره دفتر تحکیم وحدت باقی است. متأسفانه خیلی اوقات دوستان ما هنوز هم به ضربه اصلاحات به این تشکل توجه کافی ندارند و شاید آب به آسیاب همان رویکرد می‌‌ریزند.

وی با اشاره به اینکه تقسیم دفتر تحکیم وحدت به دو طیف شیراز و علامه بزرگ‌ترین آسیب به این تشکل بود، خاطرنشان کرد: یک اتحادیه دانشجویی با یک مرام‌نامه مگر می‌‌تواند دو طیف با دو عقیده مخالف داشته باشد و مگر اتحادیه‌ها و تشکل‌های دیگر دانشجویی دارای دو طیف هستند، ممکن است نظرات مختلفی داشته باشند؟ اما وجود دو طیف با نظرات 180 درجه‌ای مختلف یادگار نامبارکی بود که از سال 80 در دفتر تحکیم وحدت باقی ماند.

رفیعی  با اشاره به صدمات این رویکرد در تحکیم وحدت، گفت: امروز هم بعد از هفت سال وقتی این تشکل دانشجویی خواهان اجرای همان مرام نامه اولیه است، متأسفانه خیلی اوقات همین دوستان ما که فعالیت می‌کنند خودشان را طیف شیراز می‌بینند. خیلی از نهادهای انقلابی در مکاتبات‌شان با تحکیم وحدت به تحکیم طیف شیراز اشاره می‌کنند که این خیلی غلط است. وقتی می‌گوییم طیف شیراز، یعنی طیف علامه‌ای هم هست، یعنی شما یک طیف هستید که این غلط است.

وی گفت: دفتر تحکیم وحدت همین تشکلی است که وجود دارد. اگر ما به طیف شیراز قائل شویم، یعنی طیف دیگری هم هست. امروز دفتر تحکیم وحدت، دفتر تحکیم وحدت است و طیفی هم ندارد. ممکن است من با دوستان در تحکیم وحدت در مسائلی اختلاف‌نظر داشته باشیم، اما این باعث نمی‌شود که طیف بازی کنیم و در دفتر تحکیم دار و دسته راه بیاندازیم.

عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت افزود: وقتی در سال 85 حمایت‌های دولت اصلاحات از طیف نامنطبق بر مرام‌نامه دفتر تحکیم وحدت برداشته شد این تشکل به جایگاه خودش بازگشت. به هیچ‌وجه نمی‌توان گفت آن تحولات و احیایی که در سال 85 و 86 صورت گرفت تحت تأثیر حمایت‌های دولت احمدی‌نژاد و وزارت علوم بود، بلکه تحت تأثیر برداشتن حمایت دولت اصلاحات از طیف قبلی بوده است.

وی تصریح کرد: دفتر تحکیم وحدت انتقادات، زوایای فکری و انقلابی خود را با دولت آقای احمدی‌نژاد داشت و با دولت آقای روحانی هم همین‌گونه رفتار خواهد کرد.

رفیعی با اشاره به زمان آغاز احیای این تشکل دانشجویی، گفت: اولین نشست این اتحادیه پس از احیای انجمن‌های دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و علامه‌طباطبایی، الزهرا، فردوسی مشهد و ... در  15 آبان ماه سال 86 در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار و شورای مرکزی آن تشکیل شد. به این نحو احیای این تشکل دانشجویی آغاز شد.

این فعال سابق دانشجویی با اشاره به مشکلات دفتر تحکیم وحدت در آغاز احیا، تصریح کرد: ما آن زمان در دانشگاه‌هایی مانند صنعتی امیرکبیر و علامه‌طباطبایی به صورت خاص بسیار مشکل داشتیم. شبهاتی که در اذهان دانشجویان پیش آمده بود که چه شد انجمن اسلامی دانشگاه تغییر رویکرد داد یا اینکه چرا اعضای سابق حق فعالیت ندارند، جریان مقابل هم از این فضای مبهم شاید به دلیل ضعف رسانه‌ای موجود استفاده می‌کرد و فضا را ملتهب‌تر می‌ساخت.

وی افزود: در انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر که بنده چند سالی به عنوان عضو هیئت اجرایی فعالیت داشتم و بعد از آن به عنوان کاندیدا فعالیت می‌کردم به یاد دارم که تا چند سال لشکرکشی در مقابل صندوق و غرفه برگزاری انتخابات وجود داشت و فضای دانشگاه‌ درگیر غوغاسالاری و کارهای لمپنیستی که در دوران اصلاحات رواج پیدا کرد بود، می‌شد. حتی در جریان انتخابات تعداد زیادی از دانشجویان طرف مقابل می‌آمدند و قصد داشتند دعوا راه بیاندازند و انتخابات را خدشه‌دار کنند، بنابراین انرژی‌های اولیه این انجمن‌ها صرف این‌گونه اقدامات شد.

عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه زمانی طول کشید که این دفتر تحکیم تثبیت شود، گفت: در حالی که طرف مقابل در این زمینه مورد حمایت قرار می‌گرفت، این طرف دولت و دستگاه‌های قانونی هیچ حمایتی از انجمن‌های دفتر تحکیم به غیر از چیزی که کار مرسوم آنها در دادن مجوز بود، انجام نمی‌دادند و خیلی اوقات شاید همین کار را هم نمی‌کردند و تشکیک ایجاد می‌کردند و یا در پازل طرف مقابل بازی می‌کردند. به عنوان مثال برای برگزاری انتخابات بچه‌های انقلابی دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رئیس دانشگاه برای دادن مجوز یک ماه و نیم تعلل کرد و این در حالی بود که هفت سال پیش این کار را به راحتی انجام می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه همه دولت‌ها به دنبال این هستند که انرژی موجود در دفتر تحکیم را کنترل و در پازل خودشان تعریف کنند، افزود: همه به دنبال این هستند که این مجموعه انقلابی را به سمت خودشان بکشند، البته این مسئله در دولت آقای احمدی‌نژاد نبود و گاهی هم وظایف خودشان را در مقابل این دفتر انجام نمی‌دادند.

این فعال سابق دانشجویی اظهار داشت: در همان دولت و در وزارت علومی که توسط آقای زاهدی اداره می‌شد یک سال طول کشید که ما به آنها ثابت کنیم که انجمن اسلامی صنعتی امیرکبیر به دلیل حضور کمونیست‌ها باید لغو مجوز شود. به نظر می‌رسد ارزش دفتر تحکیم وحدت به خوبی از سوی دولت احمدی‌نژاد احساس نمی‌شد. به نظر  احمدی‌نژاد به فضای نخبگانی و دانشگاهی چندان علاقه نداشت و بیشتر به توده‌های مردم کار داشت. برخلاف چیزی که در سه دولت‌های دیگر وجود داشته است.

رفیعی با اشاره به اینکه در سال 88 و با برگزاری نشست سالانه این دفتر برای انتخابات سال آینده آن مقدمه‌چینی شد، گفت: در این شرایط تحکیم وحدت به مرور به تثبیت رسید و دیگر جایگاهی نبود که با یک یا دو شبهه مورد تزلزل قرار گیرد. در نشستی که همان سال ابتدا در دانشگاه شیراز و سپس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، پیام مقام معظم رهبری به طور خاص برای دفتر تحکیم وحدت توسط حجت‌الاسلام محمدیان قرائت شد و باعث شد این ثبات بیش از پیش تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: این ثبات و آرامش به خصوص پس از اینکه طرف مقابل پس از گذشت 4 سال دیگر رأی نیاورد ادامه پیدا کرد، دیگر ابزار قانونی برای فشار به دفتر تحکیم وحدت از سوی گروه مقابل وجود نداشت و این باعث شد که این ثبات ادامه یابد.

عضو سابق دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه این ثبات زمینه‌ساز مسائل دیگری در این تشکل دانشجویی شد، افزود: ثبات موجود باعث کم شدن قدرت تحلیل، ضعیف شدن بچه‌ها به لحاظ سیاسی، فکری و تشخیص خوب و بد یا اصلی و فرعی بودن در فضای سیاسی موجود شد. در کنار آن بازی خوردن از فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور نیز وجود داشت و می‌توان گفت آرام آرام این مجموعه چه از نظر افراد و چه از نظر بررسی مسائل و دغدغه‌ها ضعیف شد. با این وجود توان علمی و ایدئولوژیک بالای افراد مجموعه نسبت به طرف مقابل غیرقابل انکار است.

** ورود برخی در سال 90 به مجموعه دفتر تحکیم وحدت زمینه‌ساز تضعیت آن شد**

وی با اشاره به ایجاد این روند در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان، گفت: در نشست سال 90 که در دانشگاه الزهرا برگزار شد ضعف تحلیل افراد مجموعه اولین ضربه را به دفتر تحکیم وارد کرد و به قول علما بچه‌های تحکیم سوراخ دعا را گم کردند و مسئله اصلی را رها و به مسائل فرعی که از طرف دشمن مجموعه دفتر تحکیم وحدت مطرح می‌شد پرداختند. به همین دلیل برخی از بچه‌های خودی از مجموعه دفترت حکیم کنار زده شدند و امثال آقایانی که نمی‌خواهم اسم آنها را بیاورم وارد تحکیم وحدت شدند. غافل از اینکه شاید مسئله دفتر تحکیم وحدت آن دوستان نبودند، بلکه این برادرانی بودند که در آن دوران وارد مجموعه شدند و متأسفانه تخریب‌هایی را داشتند که تاکنون باعث گزش ساحت دفتر تحکیم وحدت شده است.

رفیعی افزود: در سال 91 که مجددا انتخابات برگزار شد، آقای اسلامی به عنوان دبیر فعالیت خود را آغاز کرد. در این دوره شاهد جرقه‌ها و تبعات حضور دبیر قبلی این دفتر بودیم. دبیر قبلی با استفاده از ابزارهایی که دستش بود افرادی را جذب و تربیت کرده بود که در دوره 91 تا 92 که آقای اسلامی دبیر مجموعه بود، حضورشان در مجموعه احساس می‌شد و متأسفانه باز هم یک ناهماهنگی در این مجموعه پدید آمد.

وی افزود: در سال 92 که آقای بیانی دبیر مجموعه شدند و کار را بر عهده گرفتند که تاکنون هم خوب کار کردند، به دلیل اینکه مصادف شد با تغییر وزیر علوم آن افرادی که در دفتر تحکیم وحدت وارد شده بودند کاملا مورد حمایت مسئولان قرار گرفتند. این حمایت‌ها از دوستانی که مخالف دفتر تحکیم وحدت بودند از سال 92 آغاز شد و باعث شد این مسائل به آنجایی بیانجامد که آقای بیانی اشاره کردند.

عضو سابق دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه روش این دوستان نیز مانند گذشته ایجاد انحراف از پایین مجموعه است، گفت: بحث‌هایی مانند مطرح شدن شورای احیای انجمن‌های اسلامی، بنای‌شان این است که وارد انجمن‌ها شوند و آنها را تک تک به قول خودشان از پایین اصلاح کنند و به تبع آن انحراف در تحکیم وحدت ایجاد کنند، همان رویه‌ای است که اتحادیه انجمن‌های اسلامی درسال 70 و 80 انجام داد و از انجمن امیرکبیر آغاز شد. در آن زمان با فشار آقای افشاری و این دوستانی که امروز در خدمت بیگانگان هستند وارد دفاتر مجموعه که از پایه‌های این مجموعه بودند، شدند. وقتی پایه را سست کنند مجموعه متزلزل می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت موجود دفتر تحکیم وحدت، یادآور شد:  رویکرد افراد برای ایجاد انحراف در تحکیم وحدت امروز هم همان چیزی است که در قبل وجود داشته است. مسئله‌ای که به طور واضح در دانشگاه علامه‌طباطبایی دیده می‌شود. افرادی که شاید اصلا سابقه دفتر تحکیم وحدت را نشناسند و اصلا در دانشگاه‌ها سابقه چندانی نداشته باشند جزو ورودی‌های اخیر دانشگاه‌ها بوده و به دنبال ایجاد شورای احیای دفتر تحکیم در دانشگاه هستند. خیلی معمول نیست که یک دانشجوی سال اولی بخواهد این کار را انجام دهد. این‌گونه اقدامات به قرینه گزاره‌های بسیار متقن و محکم بیان‌گر خط‌گیری از همان افرادی است که در قبل از سال‌های 83 و 84 تا سال 89 در مجموعه بودند.

این فعال دانشجویی با اشاره به سابقه چنین روندی در این اتحادیه دانشجویی، افزود: در حال حاضر همان مسائلی که در انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 89 عنوان می‌کردند، یک باره ششصد رأی را دو هزار رأی اعلام می‌کردند. امروز هم اعلام می‌کنند که چرا در انتخابات این انجمن تنها 500 الی 600 نفر شرکت می‌کنند. این‌گونه مسائل نشر اکاذیب است و نشان می‌دهد که این افراد از افراد سابق و گذشته هدایت می‌شوند.

** مسیر وزرات علوم در ضربه زدن به دفتر تحکیم وحدت از جنس دوران اصلاحات است**

رفیعی با اشاره به نقش مسئولان دولتی و وزارت علوم دراین زمینه، گفت: مسیری که وزارت علوم فعلی در ضربه زدن به دفتر تحکیم و به خدمت گرفتن دفتر تحکیم به واسطه نفوذ افرادی خاص در دفاتر انجمن اسلامی از جنس همان نفوذ و البته پرشتاب‌تر از دولت اصلاحات است، زیرا دولت اصلاحات این کار را از سال سوم حضورش آغاز کرد، اما این دولت حتی قبل از سال اول زمنیه این مسئله را آغاز کرد. این روند تند پرشتاب به صلاح جامعه دانشگاهی و  وزارت علوم نیست.

وی با اشاره به دیدگاهش نسبت به راه‌اندازی تشکل‌های جدید دانشجویی، گفت: شاید دوستان در این زمینه خیلی با من چندان هم عقیده نباشند، اما من از ابتدای کار انجمن‌های اسلامی و دفتر تحکیم در سال 84 و 85 که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بودم، می‌گفتم این حق باید برای دوستان دیگری که شکل دیگری فکر می‌کنند و به آن طیف علامه شباهت دارند وجود داشته باشد تا با استفاده از ابزارهای قانونی، خط قرمزها  و چارچوب قانون اساسی به آنها فضای فعالیت داده شود، البته آنها هم باید قانع شوند که دیگر انجمن اسلامی برای آنها نیست و تشکل دیگری که به آنها می‌دهند برای آنهاست، انجمن اسلامی از اول برای آنها نبوده مرامنامه و سابقه آن این را می‌گوید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon