گزارشی از پشت صحنه آنهایی که روی صحنه هستند/ حق پخش المپیک ۲۰۱۶ هم خریداری شده است

گزارشی از پشت صحنه آنهایی که روی صحنه هستند/ حق پخش المپیک 2016 هم خریداری شده است

خبرگزاری تسنیم: مسئولان صداوسیما از ۲۰ روز پیش از آغاز بازی‌های آسیایی اینچئون در این شهر مستقر شده‌اند تا رقابت نمایندگان کشورمان را به صورت مستقیم پخش کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، این روزها شبکه‌های سه و ورزش سیما حال و هوای خاصی دارد و بیشتر برنامه‌های این دو شبکه تحت تأثیر رویداد بزرگ بازی‌های آسیایی اینچئون قرار گرفته است. اخبار و حواشی این مسابقات آنقدر جذابیت دارد که کمتر علاقمندی به ورزش و یا حتی افرادی که در زمان مسابقات خاص به ورزش علاقمند می‌شوند، حاضرند آن را از دست بدهند.

پشت صحنه تمام این جذابیت‌ها، شادی‌ها و غم‌های کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون،گروهی قرار دارند که کمتر به فعالیت آنها پرداخته شده است، گروهی که برای آنها بازی‌های آسیایی حدود 20 روز زودتر از افتتاحیه این مسابقات آغاز شده، گروه کامل صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که با 32 نفر، نماینده ایران در المپیک آسیایی هستند، نماینده‌ای در بین شبکه‌های مختلف تلویزیونی.

روز سه‌شنبه به لطف راهنمایی‌های بیژن خراسانی و از درِ پشتی مرکز رسانه‌های صوتی و تصویری وارد دفتر کار صداوسیمای ایران در اینچئون شدیم. در این محل چهره‌های آشنا کم نبودند، از محمدحسین آقازمانی گرفته تا حسین ذکایی، اکبر ارمنده، پیمان اسدیان، انوشیروان آریامنش، محمد سیانکی و ...همه و همه مشغول کاری بودند یا آماده می‌شدند برای رفتن به محل مسابقه‌.

با خوشامدگویی آقازمانی (مدیر گروه ورزش شبکه سه) و ذکایی (دبیر شورای سیاست‌گذاری ورزش صداوسیما)  نوبت به بازدید از دفتر صداوسیمای ایران در بازی‌های آسیایی رسید. ذکایی در ابتدا از این گفت که تیم صداوسیما 20 روز زودتر از شروع مسابقات در اینچئون مستقر شده و کار او و همکارانش یک هفته قبل از آغاز بازی‌ها استارت خورده است.

در یکی از بخش‌های این مرکز اکبر ارمنده مشغول صحبت با رادیو ورزش بود. ذکایی گفت این اتاق به همراه یک اتاق «ایزوله» برای گزارش مسابقات زنده تعبیه شده است. ظاهراً این برای نخستین بار است که برای عوامل صدای جمهوری اسلامی چنین امکاناتی در یک مرکز رسانه‌ای در محل پیکارهای بین‌المللی پیش‌بینی شده است.

استفاده از چهار باکس تدوین، ارسال سه خط ماهواره همزمان به تهران و پخش زنده تمام مسابقات ورزشکاران ایرانی و ضبط تمام رویدادهای ورزشی بازی‌های آسیایی، مورد دیگری بود که ذکایی به آنها اشاره کرد و به معرفی اتاق MCR پرداخت، اتاقی که در آن از 40 خط ماهواره‌ای از 40 ورزشگاه تصاویر برای استفاده به صداوسیما می‌رسد، آن هم با کیفیت فول اچ دی که از شبکه اچ دی باکیفیت مطلوب پخش می‌شود و مخاطبان می‌توانند با کیفیت اچ دی آنها را از شبکه‌های دیگر دنبال کنند.

اینطور که آقازمانی و ذکایی می‌گفتند، اولویت پخش مسابقات با شبکه سه سیماست و برای پخش این مسابقات بیش از دو تُن تجهیزات به اینچئون آمده است، تجهیزاتی کامل‌تر و بهتر از سال‌های گذشته.

ذکایی به تمام این موارد این نکته را هم اضافه کرد که حق پخش تمام این مسابقات خریداری شده و تاکید داشت که اگر این کار انجام نمی‌شد، به صداوسیمای ایران اجازه نمی‌دادند یک سوزن در مرکز رسانه‌ای آورده شود. ظاهراً حق پخش این مسابقات از رقابت‌های جام جهانی هم گران‌تر بوده و امتیاز آن از دو سال قبل خریداری شده است. در میان تمام این موارد مسئولان ورزش سیما این خبر را هم دادند که امتیاز حق پخش بازی‌های المپیک ریودوژانیرو خریداری شده است.

سؤال اما اینجاست که قیمت حق پخش این مسابقات چقدر بوده است؟ ذکایی در این مورد گفت:«این حق پخش از یکی از شرکت‌های تجاری منطقه خریداری شده است. ما اصلاً به مقوله قیمت ورود نمی‌کنیم.»

در یک فضای 200 متری عوامل صداوسیما در روز بارها برای تهران از اینچئون خبر و گزارش می‌فرستند. از ساعت 17 تا 18 و 45 دقیقه، 11 تا 12 ظهر و 7 تا 7 و 30 دقیقه آنتن در اختیار افرادی است که شب و روزشان یکی شده است، آن هم به لطف اختلاف ساعت 5 ساعته و نیمه اینچئون با تهران. 

یکی از مهمترین بخش‌های مرکز صداوسیما در اینچئون استودیویی است که برای ارتباط زنده با تهران تعبیه شده است. در این استودیوی ارتباطات تصویری با شبکه‌های سوم، خبر و ورزش برقرار می‌شود و به فراخور اتفاقات روز ورزشکاران به استودیو آمده و پاسخگوی سؤالات می‌شوند. 

صداوسیمایی‌ها هم مانند خبرنگاران از سرویس‌دهی بد میزبان گلایه داشتند و معتقد بودند امکانات فنی، تجهیزات، برنامه‌ریزی و ... کره‌ای‌ها ضعیف است. 

ذکایی در ادامه این بازدید از برنامه‌های جدید صداوسیما گفت و اینکه مسابقات تکواندو، کشتی و وزنه‌برداری بازی‌های اینچئون به صورت زنده از سالن مسابقات پخش می‌شود و آن مسابقاتی که ورزشکاران در آنها شانس مدال دارند، امکان برقراری زنده با محل برگزاری مسابقات برای برقراری ارتباط زنده فراهم شده است. 

اینها فقط گوشه‌ای از فعالیت گروه صداوسیما در اینچئون بود که بعد از سی سی تی وی چین از نظر نیروی انسانی و تجهیزات در بین دیگر گروه‌های رسانه‌ای صوتی و تصویری در اینچئون سرآمد است. البته آقازمانی در واکنش به یادآوری این موضوع از سوی مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش که صداوسیما در این دوره از بازی‌های آسیایی سنگ تمام گذاشته گفت که این خواسته عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما بوده است که تمامی مسابقات ورزشکاران ایرانی در بازی‌های آسیایی به صورت کامل پوشش تصویری و خبری داده شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی