«فاکتور صوری» یک واقعیت دردناک را بازگو می‌کند

«فاکتور صوری» یک واقعیت دردناک را بازگو می‌کند

خبرگزاری تسنیم: مستند «فاکتور صوری» برای حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، اقتصاددان و نماینده مجلس شورای اسلامی اکران شد. وی گفت: این مستند هیچ‌چیز جز بیان درد نیست و می‌خواهد بگوید چنین واقعیت دردناکی وجود دارد و باید برای آن فکری کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «فاکتور صوری» برای حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، اقتصاددان و نماینده مجلس شورای اسلامی اکران شد. وی گفت: این مستند هیچ‌چیز جز بیان درد نیست و می‌خواهد بگوید چنین واقعیت دردناکی وجود دارد و باید برای آن فکری کرد.

تنها اشکال شرعی نداشتن کافی نیست، باید دید خروجی چیست

بحرینی گفت: این‌طور نیست که اگر ما چهره حقوقی بانکداری‌مان را درست کنیم همه‌چیز درست شده است. برخی اگر برایشان اثبات شود که تنها اشکال شرعی وجود ندارد، می‌گویند کار تمام است. اختلافی که من با این افراد دارم این است که تنها اشکال شرعی نداشتن کافی نیست، باید دید خروجی این سیستم چیست، یعنی حتی اگر قانون بانک‌داری بدون ربا را دقیقاً اعمال کردید، اما در اجرا، به مجری توجه نکردید، مشکل سر جای خود باقی است، لذا باید روی بحث چهره حقیقی و حقوقی فکر کرد. نباید این‌چنین القا شود که اگر چهره حقوقی را درست کردیم، همه‌چیز تمام است.

تنها توجه به متن فقه موجب وهن دین می‌شود

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: فقه را تنها از نظر متون نباید نگاه کرد، این وهن دین است، یعنی کمکی به ما نمی‌کند و سبب اهانت به دین نیز می‌شود. مردم نیز این‌چنین نگاه می‌کنند و معترض می‌شوند.

در اصلاح ساختار نظام بانکی باید عجله کرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برخی در اصلاح ساختار نظام بانکی می‌گویند: عجله نکنید، گفت: در مقابل مردم باید جوابگو بود و نباید گفت عجله نکنید! یا باید گفت بانک‌داری ما مبتنی بر دین است، از فردا بیایید با خیال راحت سرمایه گذاری کنید یا خیر. امروز برخی از مراجع تقلید ما می‌گویند نصف سود را باید در شک و شبهه داد، این با عجله نکردن جور در نمی‌آید.

این دکترای اقتصاد با ارائه گزارشی درباره میزان اعطای وام بانک‌ها گفت: از 5 سال پیش تا الآن بیش از 19 میلیون ایرانی حداقل سه بار از بانک وام گرفته‌اند. ما 22 میلیون خانوار داریم، یعنی تقریباً همه جامعه ما درگیر این قضیه شده‌اند. اگر بخواهیم بحث شبهه شرعی‌اش را نگاه کنیم که بی‌شبهه نیست، آثارش را روی خوراک اهل خانه و آثار وضعی‌اش را در نظر بگیرید. به هر حال این موضوع از وضعیت فعلی جامعه‌مان چندان دور از انتظار نیست. اغلب تأمین مالی جامعه ما از این طریق صورت می‌گیرد.

«فاکتور صوری» روایتی از بیان درد جامعه است

بحرینی درباره ارزیابی خود از مستند «فاکتور صوری» بیان داشت: این مستند روایت درددلی برای متدینین است و سعی کرده به‌بیانی روان و عامیانه نیز مرتب شود. شما سعی کردید عمده مسائل را در این حوزه فصل‌بندی کنید. این مستند هیچ‌چیز جز بیان درد نیست و می‌خواهد بگوید چنین واقعیت دردناکی وجود دارد و باید برای آن فکری کرد. اگر در این کار هدف شما تنها بیان درد بود، خوب و کافی است اما اگر می‌خواستید راهکار ارائه کنید، باید جلو‌تر رفت. بالاخره امروز همین که جامعه را نسبت به این قضیه حساس کنیم، خیلی خوب است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران