جزئیات ۱۳ توافق ایران و روسیه در بخش کشاورزی/ محصولات ایرانی سر سفره روس‌ها

جزئیات 13 توافق ایران و روسیه در بخش کشاورزی/ محصولات ایرانی سر سفره روس‌ها

خبرگزاری تسنیم: ۱۳ بند به‌عنوان مصوبات کمیته کشاورزی در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه بین دو دولت تصویب و به امضای بیژن نامدار زنگنه،‌ وزیر نفت ایران و الکساندر نواک، وزیر انرژی فدراسیون روسیه رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تفاهم یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بین دو دولت ایران و روسیه انجام شد و از آنجایی که وزارت نفت دستگاه مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی ایران با روسیه شد این تفاهم‌نامه به امضای بیژن نامدار زنگنه،‌ وزیر نفت ایران و الکساندر نواک، وزیر انرژی فدراسیون روسیه رسید.

مصوبات کمیته کشاورزی اجلاس همکاری‌های مشترک ایران و روسیه به‌شرح زیر است.

کمیته کشاورزی:

بخش کشاورزی: 1-6 طرفین بر تشکیل گروه کاری تخصصی کشاورزی توافق نمودند.

6-2 انجام رایزنی برای اجرای پروژه‌های کشت فراسرزمینی از سوی طرف ایرانی در روسیه، بدین منظور امکان واگذاری اراضی مناسب در مناطق حاصلخیز روسیه از طرف روسی به طرف ایرانی در دست پیگیری می‌باشد.

6-3 به‌منظور گسترش مشارکت همکاری‌های استانی بین دو کشور از جمله استان‌های اردبیل، مازندان، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان و خراسان شمالی مقرر گردید طرف روسی اطلاعات در خصوص استان‌ها و مناطق علاقمند به این نوع همکاری را متعاقباً‌ ارسال نماید.

6-4 تجارت تهاتری (مستقیم) در بخش کشاورزی و تبادل محصولات کشاورزی میان دو کشور به‌ویژه تحویل محصول دامی و گیاهی روسی در مقابل واردات ماهی و محصولات دریایی، دامی، صیفی‌جات، سبزی‌جات و سایر محصولات ایرانی از سوی طرفین مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

 6-5 طرفین علاقه‌مندی خود را برای سازماندهی همکاری‌های مشترک در زمینه سرمایه گذاری (بخشهای دولتی و خصوصی) در بخش کشاورزی دو کشور اعلام نمودند.

 6-6 طرفین آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی مشترک در زمینه‌های مختلف بخش کشاورزی بین دو کشور از جمله تولید بذور هیبرید، غلات، نباتات روغنی، اصلاح نژاد دام و مواد ژنتیکی دامی، تولید و اصلاح نژاد زنبور عسل اعلام نمودند.

6-7 طرف ایرانی با توجه به امکانات صادراتی و پتانسیل کشور جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت همکاری مشترک در زمینه صادرات محصولات دامی، انواع ماهی و محصولات دریایی (آبزیان) به روسیه اعلام نمود. فهرست این محصولات در اسرع وقت به طرف روسی اعلام خواهد شد. مقرر گردید طرف روسی در اسرع وقت تحلیل خطر ( آنالیز ریسک) قرنطیه‌ای در خصوص واردات محصولات ذکرشده را انجام و نتیجه را به طرف ایرانی اعلام نماید. طرف ایرانی بعد از دریافت نتایج تحلیل خطر (آنالیز ریسک) و اجرای دقیق مفاد آن امکان صادرات ماهی، محصولات دریایی و دامی به فدراسیون روسیه از طریق شرکت‌ها و کشتی‌های مشمول فهرست وارد کنندگان اتحادیه گمرکی (روسیه، قزاقستان و بلاروس) را خواهد داشت.

 6-8 طرف ایرانی آمادگی خود برای افزایش صادرات محصولات گیاهی (از جمله انواع میوه سبزی و صیفی تازه، گل و گیاهان زینتی، زعفران، قارچ و خشکبار) به روسیه را اعلام نمود.

6-9 طرفین بر ادامه تبادل فهرست محصولات و اقلام کشاورزی مورد نیاز دو کشور تأکید نمودند.

6-10 طرف روسی علاقه‌مندی خود را نسبت به افزایش صادرات محصولات دامی، گیاهی و کود شیمیایی به جمهوری اسلامی ایران ابراز نمود.

6-11 طرفین بر تسریع در اجرای الحاقیه (2014) یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان حفظ ثبات جمهوری اسلامی ایران و سرویس نظارت بر بهداشت گیاهی و دامی فدراسیون روسیه در خصوص صادرات چوب از روسیه به جمهوری اسلامی ایران  (21 مارس 2011) توافق نمودند.

6-12 طرف روسی به‌منظور صادرات محصولات دامی و نهادهای دامی خود به جمهوری اسلامی ایران فرم‌‌های نمونه گواهی قرنطینه دامی 5A تا 5k و نیز فرم نمونه گواهی قرنطینه گیاهی خود را به طرف ایرانی ارائه نمود.

متقابلاً‌ طرف ایرانی نیز فرم نمونه گواهی قرنطینه دامی خود را جهت صادرات به روسیه تحویل طرف روسی نمود. مقرر گردید طرفین ضمن بررسی فرم‌ها نظرات خود را جهت رسمیت یافتن فرم‌های مزبور در اسرع وقت به طرف مقابل اعلام نمایند.

6-13 به‌منظور ارتقای همکاری‌های دوجانبه بین سرویس فدرال نظارت بر بهداشت گیاهی و دامی روسیه و سازمان حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی و سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران مقرر گردید نسبت به تبادل هیئت اقدام نمایند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه