فرصت ها و بایسته های شرکت در اجلاس سازمان ملل متحد

فرصت ها و بایسته های شرکت در اجلاس سازمان ملل متحد

خبرگزاری تسنیم: مقامات رسمی آمریکا در این یک سال به اهانت های مکرری علیه ملت ایران دست زده اند و با بیان و عمل خویش رسماً ملت ایران را مورد توهین قرار داده اند. در طول این یک سال به بی اعتمادی میان دو کشور بیش از گذشته دامن زده شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  شایسته است که نگاهی به فرصت های مهمی که این سفر در اختیار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می گذارد و نیز بایسته هایی که در این سفر باید مورد توجه مسؤولان محترم کشور باشد انداخته شود. شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد و مشارکت در یک اجلاس بین المللی با عالی ترین سطوح آن، فرصتی مغتنم برای سیاست خارجی کشور است که در این فرصت می توان حقانیت خواست ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران را بیان داشت و پیام ملت ایران در مسائل مختلف منطقه ای و جهانی را از این تریبون بین المللی به گوش جهانیان رساند. ایران اسلامی در مسائل حساس منطقه ازجمله مسأله فلسطین و عراق و سوریه و لبنان و بحرین و یمن و... منطقی  مستحکم دارد که شایسته است از تریبون های بین المللی بیان شود و به گوش جهانیان برسد. در مسائل سیاست خارجی خود مانند مسأله هسته ای و... نیز ایران اسلامی حرف حق و سخن منطقی و مقبولی دارد که شایسته است بیان و ذکر شود.
از سوی دیگر باید توجه داشت که این سفر بایسته ها و تذکارهایی نیز دارد. مسائلی هست که مسؤولان محترم کشور در این سفر باید به آن توجه کافی و کامل داشته باشند و ان شاء الله که این توجه را به نحو احسن خواهند داشت و خدای ناکرده مسائلی رخ نخواهد داد که همانند سال قبل، مقام معظم رهبری تذکر بدهند و خاطر نشان کنند که همه مسائل سفر خوب بود اما نکاتی بود که به جا نبود. از این جهت مسؤولان ایرانی شرکت کننده در این اجلاس بین المللی باید مانند همیشه نماد اقتدار و عزت و حکمت باشند و با رعایت همه مصالح کشور از منافع ملی و دستاوردهای نظام اسلامی دفاع کنند.
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که آمریکا در طول یک سال گذشته و پس از توافق هسته ای که انجام شد، از روش های مختلف برای اهانت به ملت ایران سوء استفاده کرده است و در طول این یک سال به بی اعتمادی میان دو کشور دامن زده و با زیاده خواهی ها و قلدرمآبی خود کوشیده است تا نرمش قهرمانانه ملت ایران را حرکتی از سر ضعف و ناتوانی جلوه دهد و به همین دلیل است که بر خلاف همه تعهدات خود قریب به 15 بار به تحریم های خلاف قرار داد خود دست زده است و به روش های مختلف به مسؤولان و ملت ایران اهانت نموده است. آمریکای جنایت کار که خود در ایجاد غالب بحران های منطقه دخالت دارد و در ایجاد گروه های تروریستی خونخوار دخیل و شریک و سردمدار بوده است، در مسائل منطقه نیز با بی شرمی به ملت ایران اهانت و اتهام حمایت از تروریسم را وارد می سازد. از این جهت شایسته است که در این سفر مهم و شرکت بالاترین مقامات اجرایی کشور در این اجلاس، پاسخی درخور به این همه زیاده خواهی و گزافه گویی های آمریکایی ها داده شود و عملاً روشن شود که مسؤولان ایران به خط قرمزهایی که همان منافع و مصالح ملی کشور هستند پایبندند و همان طور که رئیس جمهور محترم در سخنرانی خود پیش از سفر به نیویورک خاطر نشان کردند، از مسؤولان ایرانی در برابر زیاده خواهان یک صدای هماهنگ و واحد شنیده می شود.

 فرصت های اجلاس عمومی سازمان ملل
اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و حضور بسیاری از سران کشورها در این اجلاس و اثرگذاری رسانه ای و دیپلماتیک و سیاسی ای که این اجلاس می تواند داشته باشد، همواره به صورت یک فرصت جدی برای سیاست خارجی کشورهای مختلف مطرح بوده است. این اجلاس برای جمهوری اسلامی ایران نیز یک فرصت است. شایسته است که نگاهی به فرصت های مهمی که این سفر در اختیار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می گذارد و نیز بایسته هایی که در این سفر باید مورد توجه مسؤولان محترم کشور باشد، انداخته شود.
شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد و مشارکت در یک اجلاس بین المللی با عالی ترین سطوح آن فرصتی مغتنم برای سیاست خارجی کشور است که در این فرصت می توان حقانیت خواست ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران را بیان داشت و پیام ملت ایران در مسائل مختلف منطقه ای و جهانی را از این تریبون بین المللی به گوش جهانیان رساند. تریبون سازمان ملل متحد در کنار فضای دیپلماسی فعالی که می تواند در حاشیه این اجلاس فراهم شود، فرصت خوبی است که باید از آن بهره برد.
 تبیین منطق حق نظام اسلامی
ایران اسلامی در مسائل حساس منطقه ازجمله مسأله فلسطین و عراق و سوریه و لبنان و بحرین و یمن و... منطقی  مستحکم دارد. ملت ایران حق طلبانه و شجاعانه در مسائل مهم منطقه ای راهی صحیح و کاملاً قابل دفاع را برگزیده اند و به آن پایبند هستند. این منطق بر اساس احترام به حقوق ملت ها و دفاع از مظلومان عالم و ایستادگی در برابر ظالمان تنظیم شده است و ملت ایران بر این اساس و با توجه به عزت و حکمت و مصلحت، راه سیاست خارجی خویش را تنظیم نموده و در آن استوار گام بر می دارد. از این رو شایسته است که این منطق حق و این رفتار عاقلانه و انسانی از تریبون های بین المللی بیان شود و پیام حق ملت ایران به گوش جهانیان برسد. به این ترتیب تریبون سازمان ملل متحد رسانه ای مهم است که می توان از آن، منطق جمهوری اسلامی و پیام ملت ایران را بیان کرد و نشان داد که سیاست عاقلانه و منطقی این نظام در دفاع از ملت های مظلوم و مقابله با ظلم چگونه باعث تقویت و آبروی این نظام شده است و در مقابل آن سیاست حمایت از تروریست ها و ایجاد گروه های شرور که آمریکا آن را در پی گرفته است، چه مشکلاتی برای همه کشورها ازجمله خود آمریکا ایجاد کرده است.
از سوی دیگر ملت ایران در مسائل سیاست خارجی خود نیز دارای منطق حق و محکم است. به عنوان مثال در مسأله هسته ای، در مسائل حقوق بشر، در مسائل نظامی و امنیتی و... نیز ایران اسلامی حرف حق و سخن منطقی و مقبولی دارد که شایسته است در تریبون بین المللی سازمان ملل بیان و ذکر شود و از حقانیت آن دفاع گردد.
چنان که ذکر شد، این سفر و اجلاس به سخنرانی های آن و تریبون سازمان ملل محدود نمی شود بلکه در حاشیه این اجلاس در جلسات متعدد دیپلماتیک که در سطوح مختلف برگزار می شود، مسؤولان ایرانی می توانند نماد عزت و حکمت ملت ایران باشند و از مصالح و منافع ملی کشور به احسن وجه دفاع کنند.

 بایسته های این سفر مهم
از سوی دیگر باید توجه داشت که این سفر بایسته ها و تذکارهایی نیز دارد. چنین اقدام مهم و اثرگذاری همیشه باید همراه با دقت نظرها و ریزبینی ها و حکمت اندیشی های فراوان همراه باشد و جوانب امر به خوبی و به صورت کامل سنجیده شود. از این جهت است که باید خاطر نشان ساخت که در این سفر مسائلی هست که مسؤولان محترم کشور باید به آن توجه کافی و کامل داشته باشند و ان شاء الله که این توجه را به نحو احسن خواهند داشت و خدای ناکرده مسائلی رخ نخواهد داد که همانند سال قبل مقام معظم رهبری تذکر بدهند و خاطر نشان کنند که همه مسائل سفر خوب بود اما نکاتی بود که به جا نبود. چنان که همگان به خاطر دارند در سفر سال قبل هیأت ایرانی به نیویورک با همه دستاوردهای مثبت و اقدامات مفید و قابل ذکری که داشت، نقطه ضعف یا نقطه ضعفهایی پیدا شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی که همواره بر حمایت از دولت ها تأکید دارند و از علنی کردن انتقادها تا جایی که ضروری نباشد خودداری می کنند، به صراحت خاطر نشان ساختند که این مطالب به جا نبود. البته این امر نباید به معنی تخریب و یا تضعیف دولت مورد سوء استفاده قرار گیرد اما دولتمردان محترم نیز باید توجه داشته باشند که مبادا عملی صورت گیرد و یا رفتارهایی انجام شود که در آن منافع ملی کشور کم رنگ شود و اقداماتی صورت گیرد که به جا نباشد چراکه تکرار یک خطا آن هم در این سطح مهم و اساسی امری نیست که به سادگی قابل جبران باشد. البته ریاست محترم جمهوری به عنوان یکی از سیاست مداران با سابقه نظام مقدس جمهوری اسلامی خود به این امر کاملاً واقفند و ان شاء الله هیچ اقدامی که به جا نباشد از سوی هیأت ایرانی در این سفر رخ نخواهد داد. از این جهت است که مسؤولان ایرانی شرکت کننده در این اجلاس بین المللی باید مانند همیشه نماد اقتدار و عزت و حکمت باشند و با رعایت همه مصالح کشور، از منافع ملی و دستاوردهای نظام اسلامی دفاع کنند.

 زیاده خواهی های دشمن
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که آمریکا در طول یک سال گذشته و پس از توافق هسته ای که انجام شد، از روش های مختلف برای اهانت به ملت ایران سوء استفاده کرده است. مقامات رسمی آمریکا در این یک سال به اهانت های مکرری علیه ملت ایران دست زده اند و با بیان و عمل خویش رسماً ملت ایران را مورد توهین قرار داده اند. از این روست که گفته می شود که در طول این یک سال به بی اعتمادی میان دو کشور بیش از گذشته دامن زده شد چراکه آمریکا با این رفتارهای خود نشان داد که به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و همواره در پی صدمه زدن به کسانی است که به او اعتماد کنند.
حتی اگر در سال گذشته برخی از سیاسیون و غیره در ایران یا خارج از کشور تصور می کردند که اگر با حسن نیت با آمریکا صحبت شود و با آن ها بر سر یک میز نشسته شود، آمریکا منطقی عمل خواهد کرد و شاید برخی از مشکلات کشور و دشمنی های آمریکا با ایران کاسته شود، امروز کمتر کسی چنین تصوری دارد و بسیاری از آگاهان سیاسی به این نتیجه رسیده اند که آمریکا دست از دشمنی با ملت ایران بر نمی دارد و در برابر هر نوع انعطاف نشان دادن، دست به پیش روی و زیاده خواهی می زند چنان که مشاهده کردیم در طول یک سال گذشته آمریکا با زیاده خواهی ها و قلدرمآبی خود کوشیده است تا نرمش قهرمانانه ملت ایران را حرکتی از سر ضعف و ناتوانی جلوه دهد و با افزودن بر زیاده خواهی های خود و مطرح کردن خواسته های بیشتر، حتی مدعی شود که خواهان باز کردن همه پیچ و مهره های صنعت هسته ای ایران تا پیچ آخر است.
با همین رویکرد زیاده خواهانه و قلدرمآبانه آمریکایی است که مشاهده کردیم آمریکا بر خلاف همه تعهدات خود قریب به 15 بار به تحریم های خلاف توافق نامه دست زده است و به روش های مختلف به مسؤولان ایران و ملت ایران اهانت نموده است.
از سوی دیگر شاهد آن هستیم که آمریکای جنایت کار که خود در ایجاد غالب بحران های منطقه دخالت دارد و در ایجاد گروه های تروریستی خونخوار دخیل و شریک و سردمدار بوده است، در مسائل منطقه نیز با بی شرمی به ملت ایران اهانت و اتهام حمایت از تروریسم را وارد می سازد. حمایت رسمی و علنی آمریکا از گروه های مختلف تروریستی در منطقه، قانونی جلوه داده می شود و حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی، حق دفاع مشروع جلوه داده می شود و حمایت ایران از مظلومان و دفاع از کودکان تحت ستم فلسطینی از سوی آمریکا تروریسم خوانده می شود.
از این جهت است که هر نوع سر میز نشستن با آمریکایی ها نه تنها سودی برای ملت ایران ندارد بلکه ضررهایی دارد که گاه می تواند خطرآفرین نیز باشد. به این ترتیب شایسته است که در این سفر مهم و شرکت بالاترین مقامات اجرایی کشور در این اجلاس، پاسخی درخور به این همه زیاده خواهی و گزافه گویی های آمریکایی ها داده شود و عملاً روشن شود که مسؤولان ایران به خط قرمزهایی که همان منافع و مصالح ملی کشور هستند پایبندند.

 وحدت نظر مسؤولان کشور در مسائل مهم سیاست خارجی
در پایان شایان ذکر است، همان طور که رئیس جمهور محترم در سخنرانی های خود پیش از سفر به نیویورک خاطر نشان کردند، مسؤولان ایران در مسائل مهم کشور تابع نظرات و دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند و نظرات حکیمانه ایشان را راه سعادت و صلاح کشور می دانند و در مسائل مهم سیاست خارجی و تصمیمات مهمی که بر سرنوشت کشور اثرگذار است، از مسؤولان ایرانی در برابر زیاده خواهان، یک صدای هماهنگ و واحد شنیده می شود و مسؤولان ایرانی حاضر به گذشتن از حقوق ملت در برابر زیاده خواهی دشمنان نیستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان