توزیع ناعادلانه حوزه‌های انتحابیه و بحران شدید بی‌آبی در استان یزد


توزیع ناعادلانه حوزه‌های انتحابیه و بحران شدید بی‌آبی در استان یزد

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی گفت:چالش امروز استان یزد، توزیع ناعادلانه حوزه‌های انتحابیه و بحران شدید بی‌آبی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، حجت الاسلام دخیل العباس زارع زاده بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، با اشاره به مهم ترین مشکلات پیش روی استان یزد گفت: توزیع ناعادلانه حوزه‌های انتخابی، بحران شدید بی آبی و زیست محیطی چالشی است که امروز دامنگیر استان یزد شده است.

وی اظهارکرد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، قرار است وزیر کشوردرجلسه روز یکشنبه هفته آینده کمیسیون حضور یافته و در مورد این موضوع توضیحاتی به نمایندگان ارائه کند که امیدوارم توضیحات وی قانع‌کننده باشد، در غیر این‌صورت روند سؤال از وی در صحن علنی مجلس از سوی کمیسیون پیگیری می‌شود و رحمانی‌فضلی باید در صحن علنی مجلس حضور یابد.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با تأکید بر اینکه نماینده معین استان نمی‌تواند به خوبی از عهده مسئولیت حوزه‌های انتخابیه‌ای که  نماینده ندارد عهده دار باشد و افزود: اگر قرار باشد که نماینده معین وظایف حوزه‌‌های انتخابیه دیگر را نیز عهده‌دار شود، پس باید قانون تغییر کرده و حوزه‌های انتخابیه را ادغام کنیم.

زارع زاده خاطرنشان کرد: قطعا باید انتخابات دو حوزه فاقد نماینده باید برگزار شود و بعضی نامزدهایی که برای این امر درثبت نام کرده اند از سمت‌های خود استعفا داده اند و پس از ثبت نام کاندیداها وزیر کشور گفته انتخابات برگزار نمی‌شود وما یکشنبه این موضوع را جدا پیگیری می کنیم.

وی تصریح کرد: انتخبات میان دوره ایی خبرگان برگزار نمیشود چون در این حوزه‌ها کشور را درگیر انتخابات خواهد کرد اما انتخابات میان دوره‌ایی در موعد مقرر برگزار و ثبت نام کاندیداها هم صورت گرفته است.

نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس گفت: در پیشنهاد تقسیم نماینده درحوزه‌های انتخاباتی با بن بست برخوردیم و پیشنهاد شده حوزه بافق، بهاباد، مهریز یک حوزه وابرکوه، تفت و خاتم هم یک حوزه و تنها یک نماینده به حوزه اشکذر اضافه میشود و این یعنی بی عدالتی به مردم این حوزه ها است.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون شوراهای مجلس به طور جدی پیگیر برگزاری انتخابات در دو حوزه انتخابیه تفت و میبد است و وزارت کشور باید این انتخابات را برگزار کند، با توجه به اینکه این دو حوزه انتخابیه در حال حاضر نماینده ندارند و مردم برای پیگیری مشکلات‌شان با مشکلات دیگری روبرو می‌شوند.

زارع زاده گفت: بحث تقسیمات حوزه انتخابیه در استان‌های فارس و آذربایجان شرقی بحث برانگیز بود اما در استان یزد هم بحث برانگیز بود و هم به بن بست رسید زیرا اراده ای پشت این کار است که اجازه نمی دهد مردم این استان، طعم عدالت را بچشند.

وی افزود: از اول بر اساس پیشنهادات و کارهای کارشناسی انجام شده، معقول ترین تقسیم حوزه‌های انتخابیه این بود که بافق، مهریز و بهاباد یک نماینده، ابرکوه، خاتم و تفت یک نماینده، اردکان و میبد یک نماینده و یزد و اشکذر دو نماینده داشته باشند اما مخالفت‌هایی صورت گرفت و استدلال‌های غلط و پیشنهادهایی داده شد که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

زارع زاده گفت: استان یزد دومین استان معدن‌خیز کشور است اما منافع آن به یزد نمی‌رسد و دست‌هایی در کار است که به بهانه آب، اجازه فرآوری مواد معدنی در استان یزد را نمی‌دهد و انتقال سنگ‌های معدنی از یزد به چین را مقرون به صرفه‌تر می‌داند.

وی افزود: عده ای به بهانه چاه آب حق مردم یزد را خورده اند و مواد اولیه معادن را به طور خام فروخته و کشوری مانند چین بعد از فراوری با هزینه هنگفتی به این استان وارد می کند.

نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس اظهارکرد: به دلیل بی تدبیری بعضی مدیران استان یزد، یزد با بحران بی آبی دست و پا نرم می کند و با این بی تدبیری مدیران از جمله آب منطقه ایی یزد با این همتی که اکنون وجود دارد، آب را از پشتکوه هم نمی‌توانیم به یزد بیاوریم چه برسد به اینکه بخواهیم آب را از خلیج‌فارس به یزد برسانیم تا برسد از خلیج فارس که نیاز به 11 میایارد تومان هزینه دارد.

وی تصریح کرد: مهاجرت اقوام بلوچ، لر و ترک از استان‌های دیگر برای کارگری هم به فرهنگ این استان لطمه زده و هم باعث مهاجرت معکوس شده است .

زارع زاده با اشاره به مهاجرت نخبگان یزدی گفت: فرضتهای شغلی یزد تبدیل به کارگری شده و اینک  به دلیل نبود شرکتهای دانش بنیان نخبگان و فارغ التحصیلان ما به استان‌های دیگر و حتی خارج مهاجرت کرده اند ودر آینده شاهد انفجار مهاجرت معکوس در یزد هستیم.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon