محمدی: دولت وارد فضای تشکل‌های دانشجویی نشود

محمدی: دولت وارد فضای تشکل‌های دانشجویی نشود

خبرگزاری تسنیم: عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به سیر فعالیت دفتر تحکیم به دولت پیشنهاد کرد وارد فضای تشکل‌های دانشجویی نشود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، رامین محمدی عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در میزگرد "دفتر تحکیم وحدت، چالش‌ها و فرصت‌ها" که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، با اشاره به گذشته این تشکل دانشجویی، گفت: انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت وقتی آسیب دید که دوستانی خارج از دانشگاه - چه کسانی که در دولت اصلاحات بودند و چه کسانی که در مجموعه اصلاح‌طلبی دولت قرار نداشتند، اما دارای قدرت و ابزار بودند - از انشقاق این تشکل دانشجویی استقبال کردند.

وی با اشاره به آسیب‌های انشقاق صورت گرفته در دفتر تحکیم وحدت، یادآور شد: برخی سیاسی‌کاری‌ها و برخی اتفاقات نامبارک خارج از مجموعه، کار را از دست بچه‌هاخارج کرد و با ایجاد انشقاق، قدرت از دست دفتر تحکیم گرفته شد.

این فعال سابق دانشجویی با اشاره به سابقه دفتر تحکیم وحدت و انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها، گفت: دفتر تحکیم وحدت بعد از انقلاب در دانشگاه‌ها مسیری را با استفاده از نظرات امام و رهبری پیموده بود، البته این به آن معنا نیست که خیلی اصول‌گراتر، اصولی‌تر، انقلابی‌تر و یا راست‌تر از تشکل‌های دیگر بود. اتفاقا خیلی روشن‌تر و بازتر از سایر تشکل‌ها، همه طیف‌های دانشگاهی را در برداشت و این به دلیل سازوکار تشکیلاتی آن بود.

وی افزود: مرام‌نامه و اساسنامه‌ای که از پایه برای این تشکل در نظر گرفته شده بود، سعی می‌کردند همه دانشجویان را به اسم سرمایه‌های انقلاب ببینند. این سازوکاری بود که دفتر تحکیم وحدت را قدرتمند کرده بود. به شکلی که در دوره‌ای می‌بینیم برای انتخابات مجلس نماینده معرفی می‌کند و تیغ برنده‌تری نسبت به تشکل‌های دیگر داشت، زیرا از پشتوانه دانشجویان برخوردار بودند.

**دولت جدید هم مثل سایر دولت‌ها  به دنبال استفاده از تحکیم وحدت است **

وی افزود: در این زمان دفتر تحکیم وحدت زبان منتقدی داشت که به دور از وابستگی به هر دولت، گروه و هر جریانی، هیچ مرام و مسلکی نمی‌شناخت. چون در بستر انقلاب شکل گرفته بود و در این بستر پخته شده بود و خیلی افراد را مرزبندی نمی‌کرد و شاید از همین منظر متأسفانه به جای اینکه از آن به عنوان نقطه مثبتی استفاده شود آن را نقطه ضعفی برای خود دفتر تحکیم کردند و آن را به سمت انشقاق و حتی انحلال پیش بردند.

محمدی با بیان اینکه دفتر تحکیم وحدت تا آنجایی که خودش را از جریان‌های خارج از دانشگاه جدا کرده بود، خوب پیش رفت و حتی معتقدم تا سال‌های 83 و 84 طیف گسترده‌ای را به عنوان شورای عمومی در بدنه خود حفظ کرده بود، گفت: متأسفانه در همین بستر، به اسم دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی و با این شعار که سعی می‌کرد همه ظرفیت‌های دانشجویان را در بربگیرد و نقد سالم در مجموعه داشته باشد، برخی افراد که شاید اپوزسیون دولت‌ها بودند، به اسم اپوزیسیون نظام جا زده شدند. البته این مبدأ خیلی از اختلافات در دفتر تحکیم شد، اما چون تشکیلات، تشکیلات وابسته‌ای نبود و مستقل بود، به مرور با اتفاقاتی که رخ داد به جایگاه خودش برگشت.

عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه برخی در این میزگرد گفتند هیچ حمایتی از دولت اصولگرا و احمدی نژاد و جریانهای خارج به عنوان اصولگرا نبود، یادآور شد: اتفاقا فشار در این زمینه به تحکیم وجود داشت. بنده شخصا از انجمن اسلامی خواجه نصیر و با همان سازوکار قانونی به دفتر تحکیم آمدم، به عنوان نماینده دانشگاه خواجه نصیر در تحکیم  انتخاب شدم، در سال 84 انتخابات برگزار شد و آن دانشجویانی که در انتخابات قبلی شرکت کرده بودند، مجددا شرکت کردند. همانجا هم دیدیم که از فرصت گل آلود دوگانگی انجمن خواجه نصیر استفاده شد و بعضی با اهرم‌های خود دانشگاه وارد کار شدند. حاصل کار چیزی شد که امروز انجمنی به نام خواجه نصیر نداریم و همین کج اندیشی‌ها متأسفانه از طرفی که داعیه اصولگرایی داشت، رخ داد.

وی تصریح کرد: تشکل دانشجویی باید متعلق به دانشجویان و برخواسته از دانشجویان باشد، به جرأت می‌توان گفت تنها تشکلی که می‌تواند این ادعا را داشته باشد، دفتر تحکیم و انجمن‌های اسلامی است. سابقه  نشان می‌دهد که باید تشکل دانشجویی را حفظ کرد و از گذشته عبرت گرفت.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در این دوره هم یک سری اتفاقات و کج سلیقگی‌ها در حال رخ دادن است، یادآور شد: با این وجود دفتر تحکیم وحدت هیچ وقت به دلیل اصالتش با این آسیب‌ها به شکل کلی آسیب ندید، همین قدرت و صلابت باعث می‌شود از کنار اتفاقات جانبی دیگر هم رد شود،  شرط اول و آخر آن این است که بدنه دانشجویی خود را حفظ کند.

محمدی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که دولت جدید هم بدون استثنا در کنار سایر دولت‌ها به دنبال این است که به نوعی در این تشکل‌ها حضور داشته باشد، گفت: به دولت پیشنهاد می‌کنیم خیلی وارد فضاهای تشکل‌های دانشجویی نشوند. به یاد دارم در دوره اول انتخابات وقتی از آقای احمدی نژاد پرسیده شد چرا از فضای دانشگاهی فاصله می گیرد، گفت من از فضای دانشگاه‌ها می‌ترسم. نمی‌دانم چرا این مسئله را می‌گفتند ولی این ترس اگر واقعی باشد خوب است. دولتها باید از تشکل‌های دانشجویی بترسند، تشکل‌ها هم نباید از کنار دغدغه ها و مسائلشان به راحتی عبور کنند.

وی با اشاره به اینکه ما در تشکل‌های دانشجویی با دانشجویانی طرف هستیم که پس از کنکور تازه وارد دانشگاه شده‌اند، یادآور شد: این دانشجویان شاید در تشکل‌ها خیلی قابل تفکیک کردن بین خوب و بد، دینی و غیردینی، اسلامی و غیراسلامی، ولایتی و غیرولایتی نباشند،  اما قطعا می‌توان از پتانسیل موجود در تشکل‌ها به خوبی بهره گرفت.

**بعضی مسائل زیر زبان دوستان اصلاحاتی مزه کرد**

این فعال دانشجویی سابق اظهار داشت: به نظر می‌رسد بعضی مسائل زیر زبان دوستان اصلاحاتی مزه کرد. مثل اتفاقاتی که در دوره اول ریاست جمهوری آقای خاتمی رخ داد. در آن زمان بسیاری از خود تئوریسین ‌های اصلاحات معتقد بودند مطرح شدن خاتمی به عنوان ریاست جمهوری 50 درصد توسط بدنه دانشجویی بود و خط اصلی و مقدم آن را این دانشجویان در دانشگاه‌ها برعهده داشتند. البته در آن زمان انجمن‌های اسلامی نه از دید جناحی، بلکه از این جهت که می‌خواستند از فضای بسته قبلی خارج شوند، وارد این فعالیتها شدند. ولی آن چیزی که در واقعیت رخ داد، ناخوشایند بود، برخی از دوستان به انجمن‌های اسلامی دفتر تحکیم وارد شدند و حمایت‌هایی را از سوی دولت داشتند که نشانگر کج سلیقگی آنها بود و به دانشجو به عنوان ابزار نگاه می کردند. در عین حال در ذهن  دانشجویان نیز این گونه شد که باید دنبال امتیازگیری باشند و بخواهند مهره‌هایی را در دولت داشته باشند.

وی در همین زمینه ادامه داد: این تفکر متأسفانه در دولت بعدی  آقای خاتمی رخ داد. اینکه بخواهند قدرتی در دست بگیرند و دستی بر آتش داشته باشند، این مسائل زمینه یک بده بستان را بین دولت اصلاحات و تحکیم وحدت فراهم کرد که امثال آن افشاری، حبیبی و غیره شدند. از آن طرف این توهم در تحکیم وحدت ایجاد شدکه آنها نیز می‌توانند یک حزب باشند، وارد جریان اصلاحات شوند و نهایت اینکه زمینه دولتی شدن تحکیم وحدت فراهم شد.

محمدی با اشاره به اینکه روندی که تا سال 80 در این مجموعه رخ داد کاملا با محتوای دفتر تحکیم وحدت مغایرت داشت، افزود: به دلیل ابزارهای نامتعارفی که در دست دوستان بود، رسانه‌ها به دنبال توجیه اهدافشان بودند و طور دیگری القا کردند و در نهایت اتفاقی که نباید بیفتد رخ داد. مثل اینکه یک گروهی به عنوان حامی محیط زیست تشکیل می‌شود اما افرادی به عنوان شکارچی در آن گروه عضو می‌شوند، دقیقا چنین حالت و مصداقی در دفتر تحکیم وحدت ایجاد شد.

این فعال سابق دانشجویی با اشاره به اینکه این روند چندان ادامه پیدا نکرد، گفت: به مرور بدنه دانشجویی بدون دخالت خارج از دانشگاه، زمینه استقلال دفتر تحکیم وحدت را مهیا کرد، اما گروه‌هایی که استفاده از دفتر تحکیم به دهان آنها مزه کرده بود، منتظر بودند در بازه زمانی دیگری از این ابزارها استفاده کنند و دفتر تحکیم را به خدمت خود درآورند. البته این تجربه تلخ در ذهن همه اعضای این تشکل دانشجویی ماندگار شد.

وی با اشاره به روند استقلال یابی مجدد دفتر تحکیم وحدت، گفت: در حین برگشت دفتر تحکیم وحدت به جای اصلی خود مسئله‌ای دیده شد و آن این بود برای دانشجویانی که حرف متفاوت‌تری داشتند در دفتر تحکیم جایگاهی درنظر گرفته نشد، برخوردهایی که همزمان با دوران احمدی نژاد صورت گرفت باعث حضور تفکرات محافظه کارانه‌ای در این تشکل شد که با روح آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری مغایرت داشت، دانشجویانی که شاید می‌توانستند در این تشکل جایی داشته باشند، منزوی و سرخورده شدند و به شکلی تک صدایی در دفتر تحکیم ایجاد شد.

محمدی افزود: این دوستانی که دیگر در دفتر تحکیم وحدت جایی برای تفکراتشان نبود، با مظلوم‌نمایی فضای کف دانشگاه‌ را جذب کردند و شبهاتی از جمله اینکه چرا این دوستان دیگر تریبون ندارند را در فضای دانشگاهی مطرح کردند، در این بین مجموعه‌هایی خارج از دانشگاه که بیشتر در فضای اصلاح طلبی بودند، دوباره به این سمت متمایل شدند. همچنین دیگر دانشجویانی که در دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد این امید در تفکراتشان ایجاد شد که هرکسی غیر از دولت فعلی می‌تواند این فضا را تغییر دهد، نیز به آنها پیوستند.

وی با اشاره به اینکه دفتر تحکیم وحدت و شورای عمومی و مرکزی آن باید فضایی را برای حضور دانشجویانی که در چارچوب هستند در این تشکل فراهم کنند، گفت: ما می‌توانیم همه حرف‌ها را بشنویم، چون برای همه آنها پاسخ داریم. این خواسته باید از سوی خود دفتر تحکیم وحدت مطرح شود تا اتفاقات نامبارکی که قبلا رخ داده است ایجاد نشود. راهکار آن ساده است و از طرفی نیز سخت. باید قبول کنیم اگر دانشجویان انقلابی هستیم و در مسیر حکومت اسلامی قرار داریم، به دنبال عافیت نباشیم و همیشه برای آرمان‌های خود هزینه بدهیم، چه در زمان طاغوت و چه در زمان انقلاب اسلامی که همه شعار اسلام و دین می‌دهند.

**باید شناسنامه تشکل‌های دانشجویی مشخص باشد **

این عضو سابق دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اساسنامه و مرامنامه این تشکل دانشجویی اضافه کرد: مباحث آیین نامه‌ای این تشکل که لازم است بیشتر در رسانه‌ها مطرح شود، ما اکنون در دولتی حضور داریم که بحث قانون و قانونگرایی را مطرح می‌کند. آیین نامه دانشجویی و اساسنامه هر تشکلی مشخص است. در آیین نامه دانشجویی آمده است هرکسی که در دانشگاه‌ها به دنبال ایجاد تشکلی است، باید تأییدیه‌ای از تشکل‌های مشخص دانشگاه، وزارت علوم و هیئت نظارت داشته باشد. هیچ وقت کسی نمی‌تواند مستقلا بگوید من تا به امروز با این تشکل بودم و از امروز به بعد نیستم، باید شناسنامه تشکل دانشجویی کاملا مشخص باشد.

وی گفت: اگر قرار است تشکل جدیدی با عناوین مختلفی نظیر شورای انجمن اسلامی، انجمن اصلاح طلبی، گروه‌های دموکراتیک کمونیستی یا چپ خط امامی تشکیل شوند، باید شناسنامه مشخصی داشته باشند و اساسنامه و مرامنامه آن مشخص باشد و نباید اجازه دهیم کسی مدعی دفتر تحکیم وحدت شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon