غیبی: هوای نفسانی و ضعف علمی زمینه‌ساز اختلاف تشکل‌های اسلامی است

غیبی: هوای نفسانی و ضعف علمی زمینه‌ساز اختلاف تشکل‌های اسلامی است

خبرگزاری تسنیم: شورای مرکزی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه هوای نفسانی و ضعف علمی زمینه ساز اختلاف تشکل‌های اسلامی است، گفت: برخی قصد دارند دفاتر انجمن‌های اسلامی را بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدحسین غیبی عضو شورای مرکزی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در میزگرد "دفتر تحکیم وحدت، چالش‌ها و فرصت‌ها" که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، با اشاره به ریشه‌ اختلافات در بین گروه‌های اسلامی و راهکارهای آن، گفت: به طور کلی دو علت برای وجود اختلاف نظرها وجود دارد، یکی وجود مسائل نفسانی است که غرور و منیت‌ها باعث از بین رفتن احترام‌ها و فاصله از گرفتن مکارم اخلاق می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه انجمن‌های اسلامی در این زمینه، افزود: وقتی اسم انجمن اسلامی را می‌بریم وظیفه داریم در دانشگاه‌ها اخلاق اسلامی را ترویج کنیم و باید اساس رفتار و کردار خود را نیز بر همین مبنا قرا دهیم. متأسفانه دور شدن از مکارم اسلامی از سوی بچه‌های انجمن اسلامی و یا کار نکردن روی این مسائل در محیط‌های دانشجویی اثرات زیادی را از خود به جا گذاشته است.

**هوای نفسانی و ضعف علمی زمنیه‌ساز اختلاف تشکل‌های اسلامی است **

عضو شورای مرکزی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره به اینکه ضعف علمی اعضاء نیز می‌تواند پیامدهایی را برای ایجاد اختلافات در بین گروه‌های اسلامی داشته باشد، یادآور شد: هر جا اعضای تشکل‌ها و به‌ خصوص انجمن اسلامی صاحب اندیشه و نظر نبودند، یا مغرضانه تصمیم‌گیری و برخورد می‌کنند و یا  نظرات و تصمیم‌گیری‌شان به دلیل وابستگی به احزاب، زمینه اختلاف در آنها فراهم می‌شود.

غیبی افزود: به جاست دانشجویان که از اقشار علمی کشور هستند، به مراجع علمی و سیاسی مراجعه کنند و با رصد گروه‌های سیاسی به تشخیص برسند و طبق تشخیص‌ خود عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی عمدتا در بخش پژوهش ضعیف هستند و به این امر چندان توجهی ندارند،گفت: در بین تشکل‌های دانشجویی بخش پژوهش ضعیف است به خصوص پژوهش‌های فرهنگی که ناظر بر تشکل‌های دانشجویی است، اعضای تشکل‌ها  باید بستر جامعه را به خوبی شناسایی کنند، اندیشمندانی را که در این حوزه فعالیت دارند بشناسند و راهکارهایی را برای تأثیرگذاری سیاسی، فرهنگی و .. در دانشگاه‌ها در  نظر بگیرند و سپس پای عقاید متقن و علمی خود بایستند.

عضو شورای مرکزی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی( ره) با اشاره به اینکه تشکل های دانشجویی وقتی به شناخت رسیدند باید پای آن بایستند و استقامت کنند، یادآور شد: نباید  حرف بزنیم و فرار کنیم. یکی از دلایل این اختلافات این است که ما می‌گوییم مثلا با فلان شخص نگاه هماهنگی نداریم و به تفاهم نمی‌رسیم، پس باید جدا شویم. حتی اگر یک نفر حرف حقی را می‌زند باید روی آن بایستد، قهر کردن و کنار رفتن درست نیست.

غیبی با اشاره به اینکه ما در گروه‌های اسلامی و تشکل‌های اسلامی باید انشقاقاتی که در طول تاریخ اسلام بین گروه‌های اسلامی رخ داده است، بررسی تاریخی کنیم، اضافه کرد: به خصوص بحث انشقاق جامعه روحانیت و مجمع روحانیون مبارز که بیشترین ظهور و بروز را در اختلافات دفتر تحکیم وحدت دارد، باید آسیب شناسی شود و این عدم وحدت بررسی شود. خیلی از کسانی که به این مسائل توجه ندارند و دنبال عدم وحدت هستند، این مسائل را عنوان می‌کنند که امام با انشقاق این دو گروه موافقت کرد، اما باید گفت که شرایطی رخ داد که امام مجبور به این مسائل شد. این موضوعات را باید به خوبی بررسی کرد.

**برخی به کلمه توحید در سخن امام توجه نمی‌کنند**

وی با اشاره به فلسفه وجودی انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها گفت: انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها ایجاد شدند تا فضای اسلامی را در دانشگاه‌های زمان طاغوت احیا کنند و دانشجویان را با مبانی اسلامی آشنا کنند.

عضو شورای مرکزی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی (ره) با اشاره به توصیه امام به گروه‌های اسلامی درباره وحدت که "بروید با هم وحدت کنید و وحدت خود را تحکیم بخشید" تصریح کرد: بسیاری از دوستان به این کلید واژه استناد می‌کنند، ولی به کلمه توحیدی که در کنار آن است توجه نمی‌‌کنند، وحدت کردن به خودی خود ارزش ندارد، اما وحدت کردن در کلمه توحید است که به این جمله معنا می‌بخشد.

غیبی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه باید بررسی کرد که چه عواملی وجود دارد که دانشجوی ما پس از اینکه وارد دانشگاه می‌شود، به نوعی از اسلام دور می‌شود، گفت: یکی از دانشجویان عضو تشکیلات به من می‌گفت ما در دفتر انجمن اسلامی فلان دانشگاه با کمونیسم و سکولاریسم می توانیم کار کنیم، اما با بچه‌های مذهبی نمی‌توانیم کار کنیم.

وی ادامه داد: در دانشگاهی که توسط برخی اساتید، امثال ماکیاولی، فوکو و ... تقدیس می‌شوند و اندیشه‌های سیاسی جان لاک و پوپر به عنوان مبانی اندیشه سیاسی مطرح می‌شود، نمی‌توان چندان انتظاری داشت که در شرایط خوبی قرار بگیرد.

عضو شورای مرکزی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه بسیاری علاقه مندند که تریبون انجمن اسلامی را بگیرند، خاطرنشان کرد: در یک زمانی به دوستان کمونیسم توصیه می‌شد که تریبون‌های انجمن اسلامی را بگیرند چون معتقد بودند این تریبون تأثیرگذار است و دوستان اسلامی را از این میدان به در کنند، در این صورت علاوه بر داشتن تریبون، یکی از رقبای اصلی خود را از میدان خارج می‌کنند.

غیبی گفت: در همین راستا می بینیم، برخی وارد دفتر انجمن اسلامی و دفتر تحکیم وحدت شدند و به دنبال کسب این دفاتر آن هستند که اهداف آنها کاملا مشخص است.

این فعال دانشجویی با اشاره به مسائل مطرح شده در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی (ره) ضمن تاکید بر این موضوع که عضویت انجمن اسلامی علامه در دفتر تحکیم وحدت در اساسنامه انجمن آمده است، گفت: اگر  قرار است  بحث خروج از دفتر تحکیم وحدت صورت گیرد، باید اساسنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه (ره)  تغییر کند که آن هم مربوط به شورای عمومی انجمن می‌شود که شامل کل اعضای تشکیلاتی است و البته در این خصوص شورای مرکزی انجمن نیز صلاحیت تصمیم گیری ندارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon