طرح "برد-برد" استانداری البرز بهانه‌ای برای تخلف و سوءاستفاده بود

طرح "برد-برد" استانداری البرز بهانه‌ای برای تخلف و سوءاستفاده بود

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجمع نمایندگان البرز می‌گوید: مدیران سابق استانداری یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون به بهانه "برد-برد" هزینه کرده‌اند و این طرح هنوز ۷۰۰ میلیون تومان بدهی دارد!

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازکرج, طرح "برد-برد" که از سوی مدیران سابق استانداری مطرح و همایش آن نیز با حضور برخی مقامات کشوری برگزار شد همچنان خبرسازی خود را حفظ کرده است و هر روز ابعاد جدیدی از آن آشکار می‌شود تا جایی که عزیر اکبریان رئیس مجمع نمایندگان استان البرز اعتقاد دارد به بهانه طرح "برد-برد" 20 تا 30 جلسه کمیسیون ماده 5 تشکیل شده و تغییر کاربری‌های متعددی در این جلسات به وقوع پیوسته است.

درباره این طرح و دیگر مسائل استان با نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی که ریاست مجمع نمایندگان استان البرز را هم برعهده دارد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

تسنیم: جناب آقای اکبریان! استان البرز به رغم تلاش های شما و مدیران استانی همچنان امکاناتی که در شان و منزلت یک استان باشد را ندارد. گاهی می شنویم که برخی مدیران و شهروندان آرزو می کنند که ای کاش استان نشده بودیم چون از نظر آن ها وقتی زیر سایه تهران بودیم شرایط بهتری داشتیم.

اکبریان: البرز استانی نوپا محسوب می‌شود. استان شدن البرز اقدام انقلابی دولت گذشته بود اما واقعیت این است که استان ما هنوز از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیست و ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی وظیفه داریم این موضوع را به مسئولان انتقال دهیم. البته نباید فضای رسانه ای به صورتی باشد که مردم به رعب و وحشت بیفتند و تصور کنند که این استان هیچ امکاناتی ندارد. در همین جا باید اشاره کنم که یکی از مشکلات اساسی استان البرز، ارائه اطلاعات اشتباه از وضعیت استان است و برخی رسانه ها نیز به دنبال حاشیه و مسائل دیگری هستند. مثلا واقعیت این است که  استان البرز از نظر امنیتی جزو بهترین استان‌های کشور است و گزارش های دستگاه‌های امنیتی و انتظامی این موضوع را ثابت می‌کند اما گاهی در رسانه‌ها طوری منعکس می‌شود که اذهان مردم را مشوش می‌کنند؛ حتی برخی مدیران نیز نادانسته به این شرایط دامن می زنند و طوری وانمود می کنند که گویا اینجا ناامن ترین جای ایران است . استان ما هرچند امنیت فیزیکی بالا و خوبی دارد اما برخی افراد و رسانه ها با این فضاسازی‌ها امنیت روانی مردم را مخدوش می‌کنند.

استاندار جدید "کند" اما قانونی حرکت می‌کند

تسنیم:چندین ماه از انتصاب استاندار جدید البرز می‌گذرد. تحلیل شما از انتصاب وی و نحوه فعالیتش چیست و آیا استانداری البرز در مسیر درست قرار دارد؟ چرا که به آقای استاندار  انتقاداتی وارد است که در برخی موارد از جمله انتصابات کند و آهسته عمل می‌کند.

اکبریان: در سه سال گذشته ایشان چهارمین استاندار البرز است. در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم آقای عربیان استاندار بود. وی بومی این استان و آشنا به مسائل و مشکلات این منطقه بود اما نیروی اجرایی وزارت کشور نبود و نیز فعالیت قبلی وی تناسبی با استانداری نداشت. به محض اینکه او با کار در استانداری البرز آشنا شد دولت یازدهم تصمیم به برکناری اش گرفت. ما از آقای روحانی درخواست کردیم که تغییرات مدیریتی در این استان انجام نشود اما آقای روحانی گفت دولت تصمیم دارد تمامی استانداران را تغییر دهد. با این ‌حال انتظار داشتیم با روی کار آمدن دولتی که شعار اعتدال و امید می‌دهد فردی استاندار البرز شود که معقول و منطقی باشد اما متاسفانه استاندار سابق را منصوب کردند و ما شاهد وقوع تخلفاتی در استانداری بودیم.

موارد تخلفات را به استاندار سابق گوشزد کردیم اما زیر بازار نرفت. در نتیجه موضوع را به وزیر منعکس کردیم که ایشان نیز 11 نامه به استاندار سابق نوشت و اعلام کرد اقدامات وی غیر قانونی است. جالب است که استاندار حتی پاسخ نامه‌های وزیر را نداد و گفت کار‌های من قانونی است. بنابراین موضوع به آقای رئیس‌جمهور منتقل شد و در جلسه‌ای که خدمت ایشان بودیم از معاون پارلمانی خود خواست که موضوع را پیگیری کند.

تسنیم: با چه اطمینانی می گویید که استاندار سابق اقدامات غیرقانونی داشته است؟ شاید برداشت شما اشتباه بوده است. نظر دولتمردان در این باره چه بود و آیا آنها نیز با شما هم عقیده بودند که استاندار سابق در چارچوب قانون حرکت نمی کند؟

اکبریان: مشکل اصلی استاندار وقت این بود که با اجتهاد شخصی خود به قانون عمل می‌کرد و تفسیر خود را داشت. ما به دنبال جابجایی وی و تغییر استاندار نبودیم و انتظارمان فقط توقف رفتار‌های خلاف قانون بود اما خود دولتمردان هم متوجه شدند که استاندار سابق اقدامات خلاف قانون دارد.

حتی یک نوبت نمایندگان مجلس، قائم مقام وزیر کشور و مسئولان حراست و مسئول بازرسی و حقوقی این وزارتخانه با استاندار وقت جلسه دو ساعته داشتند که در نهایت استاندار گفته بود من کار خود را ادامه می‌دهم چرا که از نظر خودم قانونی و درست است. در نهایت وقتی قائم مقام وزیر کشور از جلسه بیرون آمد گفت "آدمی که خود را به خواب بزند نمی‌توان بیدار کرد." او گفت به وزیر گفته است که "اگر من جای شما بودم همین الان او را برکنار می‌کردم."

در زمان استاندار سابق یک نفر را از خیابان می‌آوردند و مدیر می‌کردند

تسنیم:نظرتان را درباره استاندار کنونی نگفتید. سوال قبلی ما درباره ایشان بود.

اکبریان: استاندار جدید کسی است که 15 سال سابقه استانداری در نقاط مختلف کشور دارد. وی دارای محاسن و نقاط قوت متعددی است  و تا امروز اقدامات خلاف و غیرقانونی از وی ندیده‌ایم چرا که به قانون پایبند است. یکی از محاسن استاندار کنونی این است که مدرک تحصیلی مرتبط دارد و به فعالیت وزارت کشوری آشنا است. در زمان استاندار سابق یک فرد را از خیابان می‌آوردند و او را مدیر می‌کردند اما اکنون اینطور نیست و شرایط انتصاب مدیران بهتر شده است اما قبول داریم که کار‌های ایشان آهسته است و به کندی پیش می‌رود ولی اگر سرانجام و عاقبت فعالیت‌ها خوب باشد این ضعف پوشانده می‌شود. مثلا هنوز معاونت عمرانی استانداری بلاتکلیف است. این معاونت یکی از ارکان مهم استانداری است که ما نیز تاکید کرده‌ایم هرچه زودتر تکلیف این معاونت روشن شود چراکه اکنون حتی سرپرست هم ندارد. با این حال آقای استاندار گفته است می‌خواهم افرادی را منصوب کنم که مثل قبل دچار مشکل نشوند و شاید به همین خاطر است که انتصابات آهسته و به کندی پیش می‌رود.

تسنیم: دولتمردان بارها اعلام کرده اند که برای انتخاب و انتصاب استانداران حتما با نمایندگان مجلس در استان مربوطه مشورت می شود. درباره انتخاب استاندار سابق و جدید البرز نیز اعلام شد که با شما مشورت شده است.

اکبریان: برای انتخاب استانداران‌ هیچ مشورتی با ما نشد و اینکه گاهی گفته می‌شود با ما به عنوان نمایندگان مردم مشورت شده است شعاری بیش نیست. ما افراد دیگری را در دوره‌های مختلف برای استاندار شدن در نظر داشتیم اما نظر مشورتی ما را قبول نکردند.

تسنیم: تغییرات مدیریتی استان همیشه یک آفت و معضل مهم بوده است. بسیاری از مدیران، نیامده بار خود را جمع می‌کنند و می روند و عمر مدیریتی آنها دوامی ندارد.

اکبریان: ما مخالف تغییرات مدیریتی گسترده در استان هستیم و البته تمام کشور از این معضل رنج می‌برد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد از اوایل انقلاب تا اکنون میانگین عمر استانداران در نقاط مختلف کشور  18 ماه بوده است در حالی که استاندار باید حداقل 4 سال در یک استان حضور داشته باشد تا بتواند تاثیرات مثبتی بر جای بگذارد. مدیران و معاونان استان‌ها نیز باید همین طور باشند اما متاسفانه شاهد هستیم که مدیران کل ادارات مدام در حال تغییر هستند و گاهی یک اداره در یک سال چندین مدیرکل به خود می بیند.

تسنیم: یک خواست عمومی از استاندار جدید البرز این بوده و هست که موضع خود را نسبت به فتنه 88 مشخص کند اما وی هنوز در این باره اظهارنظر روشنی نداشته است. حداقل اینکه در جمع اصحاب رسانه و به صورت عمومی این کار انجام نشده است.

اکبریان: ما از همان ابتدا فتنه را خط قرمز می‌دانستیم و همچنان می‌دانیم. برخی افراد می‌گویند فتنه تمام شد و گذشت! اما از نظر ما نه! هنوز نگذشته است. اصلا یکی از دلایل استیضاح آقای فرجی دانا موضوع فتنه بود. خود آقای فرجی دانا انسان دانشمند و سالمی است اما افرادی که اطراف وی حضور داشتند و خط می‌دادند در فتنه نقش داشتند و همچنان بر عقاید سابق خود پافشاری می‌کردند.

اما استاندار کنونی البرز در فتنه حضور نداشته است. وی صراحتا به ما اعلام کرد که مردم در انتخابات سال 88 به وظیفه خود عمل کرده‌اند. آقای استاندار در ملاقات با ما از فتنه 88 برائت جست و اعلام کرد که بعد از انتخابات هیچ موضعگیری درباره آن نکرده‌ و در فتنه نقش نداشته است.

تسنیم: اینطور به نظر می‌رسد که مدیران دولتی استان همواره می‌خواهند دولت سابق را زیر سوال ببرند. این موضوع در مصاحبه های آنها بسیار دیده می شود. به نظر شما عملکرد مدیران کنونی دولت در این استان بهتر از سابق است؟

اکبریان: تیره و تار جلوه دادن گذشته کار درستی نیست. من حتی به دولت قبلی هم می‌گفتم که بالاخره دولت اصلاحات زحمت کشیده است و نباید کل گذشته را زیر سوال برد. دولت آقای احمدی نژاد هم در حوزه‌های مسکن مهر، هدفمندی یارانه‌ها (که کسی جرات انجام دادن و به ثمر رساندن آن را نداشت) , بهداشت و درمان و … خیلی خوب کار کرد. اینکه گذشته را به کلی زیر سوال ببریم و مثلا بگوییم هدفمندی از اساس کار خوبی نبوده، صحیح نیست چرا که هدفمندی یارانه‌ها اصلا ربطی به دولت قبل نداشت و مصوبه مجلس بود که باید اجرا می‌شد و دولت‌ها موظف به اجرای این گونه مصوبات هستند. یا مثلا اینکه از بیخ و بن بگوییم مسکن مهر بد بود کاملا مشخص است که این یک اظهارنظر سیاسی و غیرکارشناسی است. حتی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که به شدت منتقد دولت قبلی بوده‌اند اذعان می‌کردند که مسکن مهر اقدام خوبی بوده است و باید ادامه یابد. حال چطور است که برخی مقامات و مدیران این استان می‌گویند پروژه بد و نادرستی بود؟! البته هرچند برخی مقامات کشور و استان ما مسکن مهر را زیر سوال می‌برند اما جالب است که حتی برنامه جایگزین هم برای آن ارائه نمی‌دهند. این که با اسامی بازی کنیم و مثلا بگوییم "مسکن اجتماعی"، این کار دردی را دوا نمی‌کند. سوال من این است که آیا این دولت در یک سال اخیر توانست حتی یک واحد مسکن بسازد و تحویل مردم بدهد؟ این‌ها باید عملکرد خودشان را بگویند نه اینکه عملکرد دیگران را تخریب کنند.

تسنیم:شما از نخستین منتقدان طرح "برد - برد" بودید که در زمان استاندار سابق اجرا و برگزار شد. چرا شما در آن مراسم حضور نداشتید و چرا برخی حاضران در همایش برد-برد از عنوان "باخت - باخت" برای آن استفاده کردند؟

اکبریان: در زمان استاندار سابق می‌گفتند طرح "برد - برد" حوزه‌های صنعت و معدن، بیمارستان، راه، مسکن و گردشگری را شامل می‌شود اما آن‌ها تعریف کارشناسی و مکانیزم اجرایی برای آن نداشتند. البته هیچ مشورتی هم درباره آن با ما نداشتند. در ابتدای امر بنا را بر این گذاشتیم که عدم مشورت آن‌ها با ما به خاطر این است که موافق ما نیستند و شاید ما را قبول ندارند. تصور می‌کردیم که مقامات استانداری با اقتصاددانان و صاحب نظران مشورت کرده باشند اما وقتی با مدیران و کارشناسان مختلف صحبت کردیم متوجه شدیم که با آن‌ها نیز هیچ مشورتی نشده است؛ نه با بخش خصوصی و نه با بخش دولتی. به ما گفته شد که معاون عمرانی استاندار مسئولیت اجرای طرح "برد - برد" را دارد. نکته قابل تامل این بود که ما از این موضوع تعجب کردیم و گفتیم این کار از اساس به معاونت عمرانی ربطی ندارد بلکه به معاونت برنامه‌ریزی استانداری مربوط می‌شود. از شهردار و شورای شهر نیز پرسیدیم که آیا با شما مشورت شده است که آن‌ها هم گفتند نه!

 

هزینه یک میلیارد و 250 میلیون تومانی به بهانه برد-برد

تسنیم: ما شنیده‌ایم که صدها میلیون تومان به بهانه طرح "برد - برد" هزینه کرده‌اند و گویا این هزینه ها منطقی و کارشناسی نبوده است. شما این موضوع را تایید می‌کنید؟

اکبریان: به بهانه طرح "برد - برد" در 7  ماه 20 تا 30 جلسه کمیسیون ماده 5 را تشکیل دادند و تعداد زیاد تغییر کاربری صورت گرفت! در نهایت تعجب متوجه شدیم که فقط یک جلسه شورای حل اختلاف برگزار شده است. در حقیقت جلسات کمیسیون ماده 5 جایی بوده است برای انجام تخلفات گسترده و سوء استفاده.
بررسی‌های ما نشان می‌دهد که یک میلیارد و 250 میلیون تومان برای طرح "برد - برد" هزینه کرده‌اند و به جز این، 700 میلیون تومان نیز به مراکز مختلف بدهکار هستند. واقعا نمی‌دانم چه کار کرده اند!

وزیر راه را استیضاح می‌کنیم

تسنیم:بسیاری از واحدهای مسکن مهر به‌موقع به مردم تحویل نشده است. گویا اراده‌ای برای تکمیل پروژه ای که دولت های نهم و دهم بنیانگذار آن بودند وجود ندارد. به نظر شما آیا درست است که مردم قربانی سیاسی بازی شوند؟ برای مردم چه فرقی دارد که مسکن آنها در دولت قبلی کلید خورده است یا این دولت. اما متاسفانه برخی مدیران دولتی در استان البرز نادانسته مردم را فدای نگرش خاص خود می کنند.

اکبریان: جلساتی با مدیران وزارت راه و شهرسازی داشتیم که آن‌ها برای تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر و آماده سازی آن قول ‌هایی به ما دادند. مسئله مهم این است که هنوز شهرداری‌ها هیچ عوارض و درآمدی از سایت‌های مسکن مهر ندارند. آن‌ها باید بتوانند اقداماتی در این سایت ها انجام دهند که برایشان درآمدزایی داشته باشد. البته این را هم در نظر داشته باشید که فقط استان ما نیست که مسکن مهر در آن به چالش خورده است بلکه در دیگر نقاط کشور نیز وضعیت همین گونه است. اکنون 3 هزار میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر در سراسر کشور نیاز است. ما مدام پیگیر این موضوع هستیم اما اگر به نتیجه نرسیم شاید از گزینه‌های سوال و استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیز استفاده کنیم.

در شهر جدید هشتگرد و سایت مسکن مهر ماهدشت هرچند مدارس موجود برای سال تحصیلی جدید آماده شده است اما تعداد آن‌ها به هیچ وجه جوابگو نیست. با این حال به تازگی و بویژه بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب، توجه دولت به تکمیل مسکن مهر و زیر ساخت‌های آن بیشتر شده است و امیدواریم این توجه بیشتر شود.

کار برخی فرمانداری‌ها گیر دادن به شهرداری‌ها است

تسنیم: احساس می‌شود که برخی فرمانداری‌های استان درگیر مسائل حاشیه‌ای و بی‌اهمیت شده‌اند. حتی برخی فرمانداران اظهاراتی دارند که واقعا در شان و منزلت یک فرماندار نیست. آیا این مسائل موجب عقب ماندگی استان نمی شود؟

اکبریان: فرمانداری‌ها باید برای مسائل و موضوعات مدیریت شهر راهکار ارائه دهند اما برخی از آنان اکنون در این مسیر نیستند. سنگ اندازی مقابل شهرداری‌ها و شورا‌های شهر و به قول معروف "پیچیدن به پر و پای آن‌ها" دردی را دوا نمی‌کند. به نظر من فرمانداری‌ها باید با برقراری تعامل و همکاری با مدیریت شهری زمینه را برای توسعه همه جانبه استان فراهم کنند. این‌ها باید به جای گیر دادن به شهرداری‌ها به آن‌ها روحیه بدهند تا شهرداران بتوانند کار‌های بزرگ و ارزشمند را در دستور کار داشته باشند.

تسنیم:شما مصاحبه های متعددی با رسانه ها درباره مسائل و مشکلات استان البرز دارید. آیا در عمل هم پیگیر مشکلات مردم هستید یا اینکه فقط به مصاحبه و رسانه‌ای شدن مسائل اکتفا می‌کنید؟

اکبریان: اتفاقا ما همیشه متهم هستیم که چرا کنفرانس و نشست خبری برگزار نمی‌کنیم. اصلا ما معمولا از مصاحبه فرار می‌کنیم چراکه معتقدیم بیان حرف‌های تکراری مناسب نیست. ما به شدت و با جدیت پیگیر اظهارات و حرف‌های خود هستیم. وظیفه ما فقط پیگیری است؛ یعنی می‌توانیم با مسئولان و مدیران در سطوح ملی و استانی رایزنی کنیم تا از این طریق مشکلات مردم و استان مرتفع شود. ما در بسیاری از موارد مدیران وزارتخانه ها را فرامی‌خوانیم و با آنها جلساتی داریم اما کار اجرایی وظیفه ما نیست.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon