کدهای شناسایی ذغالی روی منازل البرزی‌ها به جای کدپستی

کدهای شناسایی ذغالی روی منازل البرزی‌ها به جای کدپستی

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل پست استان البرز می‌گوید: ۲۰ نهاد دولتی، کدپستی را قبول ندارند و هر کدام یک شماره روی منزل مردم نوشته‌اند!

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازکرج، در و دیوار خانه های البرزی ها مملو از شماره هایی است که ماموران نهادهای دولتی با ذغال, گچ و ماژیک نوشته اند و هر نهاد با شماره شناسایی مختص خودش به منازل البرزنشینان مراجعه می کند. به گفته غلامرضا حمیدی مدیرکل پست استان البرز این نهادها سیستم کدپستی را از اساس قبول نداشتند اما با مصوبه شورای تامین استان، این وضعیت نمی تواند دوام چندانی داشته باشد.

آنچه می خوانید حاصل گفت و گوی تسنیم با این مقام مسئول است که صادقانه به سوالات ما پاسخ گفته و حتی به عملکرد خودش در برخی موارد انتقاد کرده است.

تسنیم:جناب آقای حمیدی! پست یک ابزار و امکان ارتباطی است اما عجیب به نظر می‌رسد که مجموعه شما نتوانسته است با رسانه‌ها ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر از اداره کل پست استان انتظار می‌رود در مقایسه با ادارات دیگر مهارت بیشتری در برقراری ارتباط داشته باشد. شما نخستین مدیرکل و میهمان ما هستید که بدون مدیر روابط عمومی به دفتر تسنیم تشریف آورده‌اید. آیا این را می‌پذیرید که روابط عمومی مجموعه شما ضعیف است؟

حمیدی: نه! این را به طور کامل و به این شکل نمی پذیرم. قرار بر این بود که مدیر روابط عمومی ما در این جلسه حضور داشته باشد اما بنا به دلایلی این موضوع محقق نشد. درست است که ما ارتباط چندانی با رسانه‌ها نداریم اما این که روابط عمومی مجموعه ما ضعیف باشد را قبول ندارم. این ارتباط اندک اگر ضعف تلقی شود موضوعی نیست که به یک شخص مربوط باشد و نمی‌توان نتیجه گرفت که مدیر روابط عمومی ما عملکرد خوبی ندارد. شاید ما استفاده خوبی از ظرفیت و توان روابط عمومی نداریم. معتقدم که این ضعف به خود من مربوط می شود نه به شخص دیگری. اما برای رفع این مشکل برنامه داریم و به زودی با بهره مندی از نظرات کارشناسان و متخصصان شاهد تحولاتی در ارتباط ما با رسانه ها خواهید بود. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که ما بودجه ای برای ارتباط با رسانه ها نداریم و این مساله هم در ضعف موجود بی تاثیر نیست.

تسنیم:به نظر من ارتباط با رسانه ها بیش از آنکه نیازمند پول و بودجه باشد، فکر خلاق می خواهد. شما همین الان می توانید یک خبر یا سوژه خبری به ما بدهید تا منتشر کنیم. مطمئن باشید که پول نمی خواهیم!

حمیدی: این یک واقعیت است که بدون هزینه نمی توان این کار را انجام داد. شاید شما پول نخواهید اما بعضی ها می خواهند! نکته دیگر این است که ما باید متخصص امور رسانه در اداره کل پست داشته باشیم و با توجه به برنامه ریزی ما برای شش ماهه دوم سال جاری، به زودی این امر محقق خواهد شد. قبلا کارشناس رسانه ای داشتیم اما نمی توانست برای ما وقت بگذارد چون در چند نهاد و سازمان فعالیت داشت. قطعا مجموعه ما قابلیت انتشار اخبار جذاب برای استفاده عموم مردم را دارد. واقعیت این است که نوع انتشار خبر و جذابیت بخشیدن به آن نیاز به تخصص دارد و من اذعان می کنم که ما هنوز این تخصص را نداریم اما مطمئن باشید که این وضعیت تغییر می کند. این را هم باید بدانیم که نه فقط اداره کل پست استان البرز بلکه ادارات پست بیشتر استان ها در اطلاع رسانی ضعف دارند و فقط اداره کل روابط عمومی شرکت پست (پست مرکزی) است که به طور مطلوب در عرصه اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها فعالیت دارد.

 

همان روز اول برنامه‌ریزی 4 ساله داشتم

تسنیم: امروز دقیقا 4 سال است که شما به عنوان مدیرکل پست استان البرز منصوب شده اید. با توجه به اینکه البرز به هیچ وجه ثبات مدیریتی ندارد، چهار سال باقی ماندن در یک پست مدیرکلی قابل تحسین و البته تعجب آور است. می خواهیم راز ماندگاری شما را از زبان خودتان بشنویم. قطعا 4 سال فرصت خوبی بوده است که شما بتوانید خوب کار کنید، تاثیرگذار باشید و برنامه های خود را به مرحله اجرا برسانید. اینطور نیست؟

حمیدی: بله! وقتی سال 89 وارد این استان شدم، واقعا برنامه ریزی 4 ساله انجام دادم. در سیستم پست، عزل و نصب ها با رویکرد سیاسی انجام نمی شود و مدیران آن معمولا از افرادی هستند که سال های سال در سطوح مختلف این نهاد فعالیت داشته اند؛ مثلا خود من از پایین ترین سطح یعنی متصدی باجه، کارم را در پست شروع کردم و سپس به عنوان کارشناس، رئیس اداره، رئیس شهرستان، معاون پستی استان قزوین، مدیر یکی از ستادهای استان تهران و نیز مدیر استان قزوین فعالیت داشتم. بنابراین حوزه کاری ما وابسته به مسائل سیاسی نیست. 4 سال گذشته زمان خوبی برای من بود تا بتوانم از یک نقطه شروع کنم و به یک نقطه مشخص و مورد نظر برسم.

تسنیم: احتمالا شما برای 4 سال آینده هم برنامه دارید و به ادامه فعالیت در این استان امیدوار هستید.

حمیدی: شرکت پست بر اساس یک برنامه ریزی استراتژیک اداره می شود و چشم اندازها در هر استان مشخص است. من یا هر فرد دیگری که مدیرکل پست استان باشد طبق همان برنامه استراتژیک گام برمی دارد اما قطعا علاوه بر این، خود مدیران کل استان ها نیز برای اجرای بهتر و مطلوب تر این برنامه، فکر و اندیشه دارند.

تسنیم: اشاره کردید که برای 4 سال گذشته برنامه داشتید و پس از 4 سال، اکنون به نقطه مشخصی رسیده اید. آن برنامه ها چه بود، چه قدر محقق شد و امروز در چه نقطه ای قرار دارید؟

حمیدی: از جمله مشکلات اصلی ما در آغاز کار این بود که حس استان بودن در البرز وجود نداشت و باید تفکر استانی را در حوزه پست حاکم می کردیم چراکه قبلا وابسته به استان تهران بودیم و بعد از استان شدن نیز فعالیت ها شکل تابعیت از تهران داشت و ما باید آن وضعیت را تغییر می دادیم. انصافا در دوره های قبل از من، در زمینه ایجاد زیرساخت ها بسیار خوب کار شده بود. معتقدم که مدیران گذشته از نظر سخت افزاری زحمات بسیاری متحمل شده بودند و سفره آماده ای در اختیار من قرار گرفت اما از نظر نرم افزاری مشکل داشتیم. به طور مثال بهترین واحدهای پستی را در بهترین نقاط شهر و استان ایجاد کرده بودند اما وظیفه و مسئولیت خدمات رسانی بهتر و بیشتر به مردم باید از سوی ما انجام می شد.

یکی از مهمترین برنامه های ما این بود که فعالیت های تصدی گری در پنج سازمان و نهاد به اداره کل پست واگذار شود که من در این فرصت فقط به یک مورد اشاره می کنم. از اواخر سال 89 برنامه "پستی کردن فرآیندهای ثبت اسناد" آغاز شد و امروز 80 درصد امور ثبت اسناد در استان البرز از طریق سیستم پستی انجام می شود. اصلا معنای دولت الکترونیک همین است که تصدی گری از نظر فیزیکی واگذار شود و سپس شکل الکترونیکی بگیرد چراکه نمی توان به یکباره کل فرآیند را به صورت الکترونیک تعریف کرد و به انجام رساند. ما از طریق نظام یکپارچه پستی روزانه به 220 دفترخانه  مراجعه می کردیم و تقریبا 500 استعلام از آنها می گرفتیم و به صورت فیزیکی به ثبت اسناد تحویل می دادیم و آنها نیز به شکل فیزیکی از طریق ما پاسخ می دادند. همین اقدام ما باعث می شد که این 220 دفترخانه هیچ مراجعه ای به اداره ثبت اسناد نداشتند و ماموران اداره ثبت اسناد نیز به دفاتر مراجعه نمی کردند. در گام بعدی، اقدامات فیزیکی را حذف کردیم و امروز درصد زیادی از فعالیت ها در این حوزه به صورت الکترونیک انجام می شود. البته از یک نگاه شاید به نفع ما نباشد که سیستم الکترونیک حاکم شود چراکه به نوعی از میزان درآمدهای پست کاسته شد اما تحقق این موضوع به مصلحت و نفع مردم و جامعه است.

ما در سال گذشته 120 هزار اسناد مالکیت مسکونی و تجاری مردم را به منازل آنها بردیم. اگر قرار بود که مردم شخصا برای پیگیری این کارها اقدام کنند باید هر کدام از آنها 5 بار مراجعه حضوری می داشتند. به عبارت دیگر فقط از طریق این یک فعالیت 600 هزار سفر درون شهری حذف شد.

حذف 600 هزار سفر شهری فقط با یک اقدام

تسنیم:آیا کسی به خاطر این اقدام از شما قدردانی کرده است؟

حمیدی: اصلا اهمیت نمی دهند. من به استاندار سابق البرز گفتم که وقتی شما یک پل افتتاح می کنید چه قدر برای آن تبلیغات می کنید و علت این تبلیغات قطعا به خاطر تاثیر اندک یا زیادی است که احداث آن پل در کاهش ترافیک دارد، اما اداره پست فقط با یک اقدام توانست از 600 هزار سفر درون شهری که موجب ترافیک و آلودگی هوا و مشکلات دیگر می شود جلوگیری کند.

تسنیم:رصد و بررسی اخبار منتشر شده درباره فعالیت شما در سال های اخیر گویای این است که اقدام خاصی به منظور ایجاد سرویس های جدید پستی انجام نشده است.

حمیدی: در زمینه ایجاد سرویس های جدید پستی، واقعیت این است که چندان به طرف این کار نرفتیم چون ایجاد این سرویس ها الزامات خاص خود را دارد و از طریق شرکت پست پیگیری می‌شود. ما فقط چند اقدام محدود در حوزه سرویس های جدید انجام دادیم که از جمله آنها می توان به ایجاد سرویس پست ویژه تهران و کرج اشاره کرد که استقبال مردم از آن خوب بوده است؛ به این صورت که هر بسته که تا ساعت 12 به پست کرج تحویل شود، همان روز در تهران توزیع خواهد شد.

پست 193 نیز از دیگر سرویس های جدید ما است که براساس آن مردم با ما تماس می‌گیرند و بدون نیاز به مراجعه به پست، مرسوله پستی آنها را از منزل دریافت و توزیع می‌کنیم. البته گاهی مردم سفارشات خرید خود یا وصول چک و امور روزمره شان را نیز با این سامانه مطرح می کنند که پاسخ ما منفی است و هنوز در این زمینه ورود نکرده ایم.

راه اندازی پست لجستیک هم یکی از برنامه های مهم ما در استان البرز است. این برنامه هم اکنون به صورت آزمایشی و از طریق همکاری مشترک پست البرز و شرکت سایپا در حال انجام است. البته فراگیر شدن پست لجستیک در استان البرز مستلزم دریافت مجوزها و انجام هماهنگی های خاصی است  که هم اکنون از طریق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان پیگیر آن هستیم. یکی از دغدغه های مهم شرکت هایی که در زمینه تولید کالاهای مختلف فعالیت می کنند بحث "توزیع" کالاها به سراسر کشور و بین مشتریان است. ما از طریق پست لجستیک تمام امور مربوط به بسته بندی، انبارداری و ارسال تولیدات و کالاهای شرکت ها را انجام می‌دهیم و تحقق این برنامه می تواند در کاهش هزینه های توزیع برای تولیدکنندگان و ارسال و توزیع سریع محصولات موثر باشد.

جای خالی فرهنگ و تاریخ البرز روی تمبر

تسنیم:یکی از اشکالات و انتقاداتی که به اداره کل پست استان البرز وارد است، این است که برای معرفی اماکن فرهنگی و تاریخی استان از طریق تمبر و نیز برای چاپ تمبر شخصی، اقدامی انجام نداده است. چه قدر این انتقاد را می پذیرید؟

حمیدی: چاپ تمبر شخصی در استان های بزرگ امکان پذیر بود و در استان البرز تا مدتی قبل چنین امکانی وجود نداشت. اکنون اما دستگاه مختص این کار از محل اعتبارات ملی خریداری شده و چاپ تمبر شخصی امکان پذیر است. همچنین بنا داریم مکان های باستانی و تاریخی استان البرز را از طریق تمبر معرفی کنیم که این کار نیاز به هماهنگی با استانداری و نهادهای دیگر دارد. البته رایزنی‌هایی کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. تنها کاری که در این زمینه انجام شد چاپ تمبر "باغ لاله ها" بود که آن هم در سال 1390 با پیگیری های خود من محقق شد. ما باید بتوانیم از تاثیرگذاری تمبر برای معرفی فرهنگ و تاریخ خود بهره بگیریم. تمبر حوزه نفوذ گسترده ای دارد، به راحتی از مرزهای کشورهای دیگر عبور می کند و وارد قلمرو آنها می شود. بنابراین ما در این زمینه هم برنامه ریزی کرده ایم.

تسنیم:ماموران پست البرز در طول روز چه تعداد مرسوله را به شهروندان (در منازلشان) تحویل می دهند.

حمیدی: روزانه 20 تا 25 هزار مرسوله پستی را به منازل شهروندان می بریم که نیمی از آن باید به صورت چهره به چهره تحویل شود و ما از مردم امضا بگیریم.

همچنین یکی از اقدامات مهم ما در استان البرز تحویل مرسوله های خرید اینترنتی است که در این موارد حتما باید پس از تحویل محصولات، پول  و هزینه آنها را از خریدار تحویل بگیریم و به فروشنده برسانیم. در این باره سرعت عمل بسیار زیادی داریم. مثلا محصولی که شما به صورت اینترنتی از اصفهان خریداری می‌کنید را در مدت 24 ساعت به شما تحویل می دهیم البته به این شرط که فروشنده بلافاصله درخواست خرید شما را ثبت کند و آن را به پست تحویل دهد. سال گذشته 200 هزار خرید و فروش اینترنتی با مشارکت و همکاری پست البرز انجام شده است. در این زمینه با 150 فروشگاه در استان البرز قرارداد همکاری داریم و به نقطه ای که مدنظر ما بوده است رسیده ایم.

تسنیم:در حال حاضر چند کدپستی در استان البرز وجود دارد و چرا در برخی مناطق کدپستی منازل نصب نشده است؟

حمیدی: در زمینه "کدگذاری" واقعا در استان البرز با مشکلات اساسی مواجه بودیم و با توجه به ساخت و سازهای بسیار زیاد در کرج، کدپستی ها جوابگو و کافی نبود و مدام به شهرک‌ها و سایت‌های مسکونی از جمله سایت های مسکن مهر افزوده می‌شد. نزدیک به 2 میلیون کدپستی شهری و روستایی در بانک اطلاعاتی ما وجود دارد که قبلا به‌هنگام نشده بود و این معضل (عدم بهنگام رسانی) در برخی مناطق استان قدمت 8 ساله داشت! من از همین جا باید این وعده را بدهم که تا پایان امسال عملیات بهنگام سازی کدهای پستی حتی در روستاهای استان به طور کامل انجام می شود. البته نصب پلاک کدپستی جزو وظایف شهرداری ها است که اصلا همکاری و اقدام مناسبی در این باره ندارند.

 

شماره‌های ماژیکی و ذغالی به جای کدپستی

تسنیم:در و دیوار منازل شهروندان مملو از کدها و شماره هایی است که توسط ادارات آب، برق، گاز و دیگر نهادها نصب یا نوشته شده است. حتی روی در و دیوار برخی منازل با ذغال، گچ، خودکار و ماژیک "شماره گذاری" کرده‌اند! مگر کدگذاری‌های شما که به کدپستی معروف است برای آنها قابل قبول نیست؟

حمیدی: متاسفانه همین طور است. سازمان های مختلف اعتقادی به کدپستی ندارند و هر کدام برای منازل شهروندان یک "کد" جداگانه و شماره شناسایی گذاشته اند! اکنون 20 سازمان با شیوه ها و کدگذاری مختص خود مراجعه مستقیم به منازل مردم دارند که این موضوع از نظر امنیتی هم اشکال دارد. چندی قبل این مساله را با معاون سیاسی و امنیتی استاندار مطرح کردم و حتی با پیگیری‌های من در شورای تامین استان مصوب شد که تمام مراجعات به منازل مردم از طریق پست انجام شود. اصلا فلسفه وجودی پست به همین خاطر است که مراجعه نهادهای دیگر به منازل مردم حذف و تمام آن از طریق پست انجام شود. حتی ماده 40 قانون خدمات کشوری دقیقا تصریح می‌کند که تمام مراجعات سازمان ها و دستگاه ها به منازل مردم باید از طریق سیستم کدپستی باشد.

ما هنوز نتوانسته ایم کدپستی 10 رقمی را در استان جا بیاندازیم و شاید این از مشکلات و ضعف های خود من باشد که برای رفع آن برنامه داریم. البته تحقق این موضوع مستلزم همکاری تمام نهادها است و ما به عنوان وظیفه پیگیری آن را برعهده داریم. متاسفانه برخی نهادها نگاه سطحی به موضوع دارند و بهانه هایی همچون هزینه و نبود اعتبار را مطرح می کنند. من به معاون استاندار گفتم که اگر کسی هزینه را بهانه کرد، من حاضرم همان هزینه را بگیرم و خودم کار را انجام دهم. اینها خیلی کوچک نگاه می کنند. مثلا وقتی موشکافی می کنیم، متوجه می شویم که برخی از اینها آشنایان خود را آورده اند و برای آنها اشتغال زایی کرده اند تا به هر بهانه ای به خانه مردم مراجعه کنند. من حتی گفتم که حاضرم آن افراد را هم در پست مشغول به کار کنم تا بیکار نشوند اما هرج و مرج در مراجعه به منازل مردم باید برچیده شود. شرایط کنونی طوری است که هر نهاد یک موتورسوار گرفته و می گوید "این را ببر به خانه مردم!"

گفت و گو از مهدی جابری

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon