قرآن منسوب به امام رضا (ع) زینت بخش موزه آستانه مقدسه قم


قرآن منسوب به امام رضا (ع) زینت بخش موزه آستانه مقدسه قم

خبرگزاری تسنیم: یکی از نفیس‌ترین آثار این موزه که اهمیت زیادی به آن بخشیده، وجود قرآنی منسوب به خط امام رضا (ع) است که نوشته شده بر پوست آهو با جلد چرم و تزیین شده با آب و طلا به یادگار مانده از سال ۷۳ هجری قمری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) قم در میدان آستانه و  درجوار بارگاه ملکوتی حرم کریمه اهل‌بیت (ع) قرار دارد.

موزه آستانه مقدسه در دو مرحله تأسیس شده است ابتدا در آبان‌ماه 1345 درمحلی که هم اکنون مسجد مطهری در آن قرار دارد  ودیگر بار درسال 1361در محل کنونی که در میدان آستانه واقع شده است.

موزه فعلی دارای سه طبقه است که  یک طبقه آن اداری و دو سالن دیگر جهت نمایش آثار این موزه به کار می‌رود.

ویژگی بارز موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) تنوع موضوعی آثار آن است به طوری که آثار تاریخی موجود در آن تقریبا شامل انواع آثار تاریخی در دوره‌های مختلف تاریخی می شوند مانند قرآن‌های نفیس خطی، تابلوهای خط و تذهیب، انواع مسکوکات، آثارفلزی، آثار نقاشی، ظروف سفالینه، آثار مربوط به کاشیکاری، قالیچه‌های مربوط به چند دوره تاریخی, پارچه‌های دست بافت، خاتم‌کاری، منبت‌کاری، آثار حجاری، سنگ‌های قدیمی و شیشه و آبگینه و ظروف قدیمی.

 


وجود آثار نفیس از دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه صفویه، قاجاریه، تیموری و هزاره‌های اول و دوم قبل از میلاد ارزش خاصی به این موزه بخشیده است.

قرآن‌های نفیس منصوب به ائمه اطهار(ع)، مسکوکات ادوار مختلف اسلامی و پیش از اسلام، انواع کاشی‌های زرین فام، قالیچه‌های دستبافت و پارچه بافت، آثار حجاری و سنگهای تزیینی، آثار فلز کاری و ظروف چینی تنوع خاصی دراین موزه ایجاد کرده است.

یکی  از نفیس‌ترین آثار این موزه که اهمیت زیادی به آن بخشیده، وجود قرآنی منصوب به خط امام رضا (ع) است که نوشته شده بر پوست آهو با جلد چرم و تزیین شده با آب و طلا به یادگار مانده از سال 73 هجری قمری است.

قرآن دیگری که از بین قرآن‌های به نمایش درآمده قران دوره قاجاریه و صفویه را می‌توان یافت، قرآنی نوشته شده به خط نسخ و نستعلیق از سوی ضیاء‌السلطنه دختر فتحعلی‌شاه قاجار که به نظر اساتید خط از آثار کم‌ نظیر است.

همچنین قرآنی نیز به خط ام السلمه دختر دیگر فتحعلیشاه نیز در این موزه مشاهده می‌شود، که با خط زیبا و تذهیب جذاب با آب و طلا از رنگهای گیاهی به جا مانده از قرن13هجری در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند.

 


 ظروف سفالی به جا مانده از هزاره اول و دوم قبل از میلاد مسیح  از دیگر آثار این موزه است است که توجه بسیاری از توریستهای خارجی را به خود معطوف داشته است عطردان، ظروف دارویی به شکل تنگ‌های کوتاه با لوله‌های باریک و نقوش‌ساده گیاهی و هندسی که میزان استفاده هر دارو را مشخص می‌کرده‌ و سرمه دان که از سیلک کاشان و یا آذربایجان به‌ این موزه رسیده، نوع خاکستری این سفالها  مورد توجه باستان شناسان است.

درهای بسیار زیبا ازجنس نقره و طلا که اغلب از دوره قاجاریه به جا مانده و از سوی پادشاهان قاجار بر رواقهای حرم نصب شده که عدد آن به هشت باب می‌رسد از دیگر آثار به نمایش در آمده دراین موزه است آثاری که پس تعویض ضریح مطهر حضرت معصومه (س) به این موزه انتقال داده شده‌اند.

یکی از این درها از سوی عزت الدوله خواهر ناصرالدین شاه قاجار و همسر امیر کبیر در سال1293 ‪ وقف حرم شده است، بخشی از این درها در طبقه بالای موزه و بخشی دیگر در طبقه پایین نگهداری می‌شوند

‌بر روی این درها اذن دخول به حرم مطهر نیز مشاهده می‌شود، نصب کلون بر روی برخی از آنها و وجود نقش و نگارهای زیبا با بکارگیری هنرمعرق، خاتم و استفاده از استخوان فیل از دیگر موارد دیدنی در این موزه است.

سنگ‌های مقبره‌های محمد شاه و فتحعلی‌شاه از پادشاهان قاجاریه سنگ مقبره مهد علیا مادر ناصرالدین شاه، شعاع السلطنه فرزند مظفرالدین شاه از دیگر آثار به نمایش درآمده در این موزه است.

بر روی این سنگ‌های مرمر عکس صاحبان مقبره، نقوش گل و بوته، فرشته و اشعاری که در مدح آنان در حاشیه سنگ نگاشته شده مشاهده می‌شود، این سنگ‌ها از روی قبرهای این افراد در حرم حضرت معصومه (س) به موزه منتقل شده است.

 


کتیبه‌هایی مزین به آیات شفاء بیماران متعلق به دارالشفاء مدرسه فیضیه و کاشی‌های مقبره امامزاده علی‌بن جعفر(ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) مربوط به 700سال قبل نیز در این موزه مشاهده می‌شود.

ظرف کشکولی آب از سنگ مرمر، تابلوهایی از قالیچه‌های اهدایی ازدوره‌قاجار درقالب سجاده مزین به‌آیات قرآنی، ساعت پاندولی ساخت فرانسه از دوره‌قاجار، لوازم و لباس بزم و جنگ حسین قلی‌خان برادر فتحعلیشاه از دیگر آثار به‌جا مانده است.


چهار بلور "بارفتن" به رنگ صورتی، نقاشی شمایل شاهان ایرانی از دوره‌های زندیه، افشاریه، صفویه و قاجاریه، شمایل ائمه در کنار حروف ابجد و صفحات طلسم، گلدان‌هایی با طرح‌های مختلف از کشورهای فرانسه، انگلیس و ایران از دیگر دیدنی‌های موزه آستانه است موزه آستاه مقدسه در ضلع غربی میدان آستانه قرار گرفته که در نوع خود موقعیتی خاص و ویژه است.

موزه آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه (س)  در میدان آستانه از معدود موزه های استان قم است که  روزانه پذیرای زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(س) است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon