چشمه قیر شهرستان دهلران مورد توجه انگلیسی‌ها + تصاویر

چشمه قیر شهرستان دهلران مورد توجه انگلیسی‌ها + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: چشمه قیر از جمله جاذبه‌های طبیعی در شهرستان دهلران است که در شمال شرقی دهلران و در منطقه حفاظت شده بوستان جنگلی آبگرم واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهلران، گردشگری امروزه در حقیقت یکی از پر درآمدترین و سود آورترین صنعت های جهان است، به طوری که در سالیان گذشته بیش از 500 میلیارد دلار درآمد صنعت گردشگری بیان شده است که با مقایسه این آمار در می‌یابیم که صنعت گردشگری پس از صنایع نفت وخودروسازی امروزه به سومین صنعت سودآور و درآمدزا تبدیل گشته است.

همین موضوع و نگاهی به همین آمار ما را به این مسئله می‌رساند که در رهگذر این صنعت بسیارمهم چه میزان ما توانسته‌ایم کار و درآمد زایی کنیم و آیا اصولا مناطق ما استعداد و قابلیت برنامه ریزی برای کسب درآمد ازاین صنعت را دارند؟

کشور ما به لحاظ بسیاری ازشاخص‌های جذب گردشگردارای قابلیت‌های خوبی است که البته درصد عمده آنها جاذبه های توریستی خدادادی است و به همین منظور از ایران به کشوری چهارفصل یاد می‌شود که در همه ایام سال در نقاط مختلف جغرافیایی‌اش قابلیت جذب گردشگر را دارد.

استان ایلام نیز از جمله استان‌های خوب به لحاظ داشتن قابلیت‌های جذب گردشگر است که شهرستان‌های مختلف آن هر کدام دارای شاخص‌هایی منحصر به خود هستند.

شهرستان دهلران از جمله شهرستان های استان ایلام است که در بسیاری زمینه ها می تواند در صورت برنامه ریزی های منسجم وتوجه به زیرساخت هایش استفاده بهینه ای ازصنعت گردشگری داشته باشد.

این شهرستان که دارای قدمتی بسیار زیاد از نظر تاریخی هستند علاوه بر جاذبه‌های تاریخی در بخش‌های دیگر جذب گردشگر نیزحرف هایی برای گفتن دارد.

از جمله جاذبه های توریستی در این شهرستان چشمه قیر طبیعی است.

فرج فاضلی رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی شهرستان دهلران در باره  قدمت شهرستان دهلران اظهارکرد: پیشینه تاریخی دهلران به استناد کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌های پیش از تاریخی علی‌کش، موسیان، فرخ‌آباد و چغاسفید به 7000 سال پیش از میلاد می‌رسد.

وی افزود: دهلران در دوران تاریخی یعنی حکومت‌های ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی به خاطر نزدیکی به میانرودان (بین‌النهرین سابق) و قرار گرفتن در آغوش خوزستان با توجه به برخی آثار به جای مانده از سکونتگاه و از مناطق آباد بوده است و در دوران اسلامی با توجه به وجود امام‌زاده‌های متعدد این شهرستان به موجودیت خود ادامه داده است.

فاضلی یادآور شد: شهرستان دهلران با توجه به عواملی مانند موقعیت جغرافیایی و داشتن دو اقلیم متفاوت دشت و کوهستان، داشتن 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات، رابط استان ایلام با جنوب کشور و جاذبه‌های متعدد گردشگری از قطب‌های اصلی گردشگری استان ایلام است.

فاضلی درباره چشمه قیرطبیعی موجود در این شهرستان خاطرنشان کرد: چشمه قیر از جمله جاذبه‌های طبیعی در این شهرستان است که در شمال شرقی دهلران و منطقه حفاظت شده بوستان جنگلی آبگرم واقع شده است و از جمله ویژگی‌های  شاخص این اثر می‌توان به این مورد اشاره کرد که به طور خودجوش و طبیعی از داخل زمین به همراه آب گوگرد دار و قیر، از زمین می‌جوشد.

وی افزود: آبی که همراه قیر خارج می‌شود بیش از 50 درجه سانتی‌گراد دما دارد و به همین دلیل قیر به صورت روان بیرون آمده و حوضچه‌ای به قطر 9 متر و عمق 50 سانتی‌متر را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: این چشمه که تنها چشمه قیر کشور است به صورت یک حوضچه طبیعی با قیر روان است که سفره زیر زمینی آن 70 هکتار تخمین زده شده است.

رئیس میراث فرهنگی دهلران تصریح کرد: انگلیسی‌ها از سال‌ها پیش از انقلاب  به فکر بهره‌برداری از چشمه قیر افتادند و اقدام به ساخت کمپینگ و ریل آهن برای انتقال قیر آن به خوزستان و سپس به بندر بصره عراق کردند که با شروع جنگ جهانی دوم آنها موفق به بهربرداری از این چشمه نشدند ولی هنوز می‌توان آثار ریل قطار و کمپینگ آنها  را در نزدیکی این چشمه مشاهده کرد.

وی افزود: بر پایه باورهای مردم محلی این چشمه خون اژدهایی بوده که در جنگ با پهلوان اساطیری اسفندیار رویین تن به هلاکت رسیده است.

وی افزود: این شهرستان به لحاظ بسیاری دیگر از جاذبه‌ها دارای قابلیت جذب گردشگر است البته این موضوع مستلزم این است که به زیرساخت‌های جذب کشور نیز توجه ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon