دانشگاه‌های کشور ۱۵ هزار میلیارد ریال بدهی دارند/ سال سخت دانشگاه‌ها از لحاظ اعتبارات

دانشگاه‌های کشور 15 هزار میلیارد ریال بدهی دارند/ سال سخت دانشگاه‌ها از لحاظ اعتبارات

خبرگزاری تسنیم: معاون وزارت علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه بودجه امسال دانشگاه‌های کشور ۴۰ هزار میلیارد ریال است، گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های کشور ۱۵ هزار میلیارد ریال بدهی دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان٬ محمد حسین امید امروز در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدیدی دانشگاه زنجان با اشاره به بودجه 40 هزار میلیارد ریالی امسال برای دانشگاه‌های کشور و بدهی 15 هزار میلیارد ریالی دانشگاه‌‌ها اظهار کرد: 200 میلیارد ریال از این بدهی‌ها مطلق به دانشگاه زنجان است.

وی با بیان اینکه این بدهی‌ها مربوط به اساتید، کارکنان و طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان در امور جاری است، ابراز کرد: 30 هزار میلیارد ریال بدهی نیز به پیمانکاران در طرح‌های جاری اختصاص دارد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم و تحقیقات با بیان اینکه بدهی‌های موجود به دلیل عدم وجود پشتوانه مالی در افتتاح طرح‌ها به وجود آمده است، عنوان کرد: در حال حاضر پنج هزار میلیارد ریال صرف پروژه‌های موجود در دانشگاه‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال از لحاظ اعتبارات سال سختی برای دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، بیان کرد: چشم اندازی که برای سال 1404 تعین شده است افزایش تولید ناخالص ملی در دانشگاه‌ها است.

امید با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته و دولت‌های پیشین تنها مقام معظم رهبری به ارتقاء علم و فناوری در دانشگاه‌ها توجه جدی داشتند، افزود: اگر مشکل خوابگاه، تغذیه و سایر امور مشکلات جاری دانشجویان برطرف شود روسای دانشگاه‌ها زمان و توان بیشتری برای ارتقاء علم و فناوری در دانشگاه‌ دارند.

وی به شاخص‌های که در طول سال‌های آینده باید به آن دست یافت اشاره کرد و گفت: نخستین شاخص ثبت 17 دانشجو به ازای یک نفر هیئت علمی است که متاسفانه این آمار در کشور 25 دانشجو به ازای یک هیئت علمی است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم و تحقیقات با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر 28 دانشجو به ازای یک هیئت علمی در دانشگاه زنجان فعال هستند، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ زنجان در طول چند سال اخیر موفق به جذب 110 هیئت علمی شده است که امیدواریم این روند سیر صعودی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت تحصیلات تکمیلی حرکت کرده و به ازای 50 درصد از دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی، 50 درصد از دانشجویان نیز باید در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند، اظهار کرد: نسبت کارکنان دانشگاه نیز باید برابر با هیئت علمی باشد که خوشبختانه این امر در دانشگاه زنجان تا حدودی رعایت شده است.

امید با بیان اینکه اعتبارات دانشگاه‌ها محدود بوده در این راستا می‌توانیم از توان خیرین در تکمیل و احداث پروژه‌ها در دانشگاه‌ها بهره ببریم، تصریح کرد: در طول امسال 170 هزار متر مربع پروژه توسط خیرین در دانشگاه‌ها ساخته می‌شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon