العبادی: کُردهای عراق در اسامی وزرای خود بازنگری می‌کنند

العبادی: کُردهای عراق در اسامی وزرای خود بازنگری می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: نخست وزیر عراق از بازنگری کُردها در اسامی برخی از وزرای خود در کابینه این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل رسانه های عراق، حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد: کُردهای عراق وعده داده‌اند بعد از بازنگری در اسامی وزرای خود در کابینه برای مشارکت در آن اقدام جدی به عمل آورند.

وی در خصوص آغاز به کار وزرای کُرد در دولت گفت : " طرف کُردی به ما اطمینان داده است که وزرایش در دولت فعالیت خود را آغاز کنند و این توافق درپی سفر حکیم به اقلیم کردستان عراق حاصل شده است و این پرونده در کردستان عراق بین مقامات کُرد و رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق به تفصیل بررسی شده است".

نخست وزیر عراق همچنین تاکید کرد:" آنها به ما توضیح داده‌اند که در حال بازنگری اسامی وزرای خود در کابینه دولت هستند و این مساله به آنها مربوط می‌شود و ما تنها در انتظار مشارکت‌شان در دولت عراق هستیم و براساس قانون اساسی و اصل مشارکت ملی با آنها وارد گفت‌وگو شده ایم" . ‎

حیدر العبادی نخست وزیر عراق این سخنان را پس از دیدار با سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بیان کرد.

" اشوق جاف" عضو کمیته مرکزی حزب دموکرات کردستان عراق و نماینده مجلس این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در بغداد، از ایجاد تغییرات جدید در کابینه حیدر العبادی خبر داده بود.

وی افزود: کُردها در سمت‌های خود تغییراتی ایجاد کرده‌اند؛ به طوری که هم اکنون هوشیار زیباری که پیش از این معاون نخست وزیر بود به وزارت دارایی منتقل شده و روژ نوری شاویس که سابقه معاون نخست وزیری در دو دولت نوری المالکی را دارد، به معاون حیدر العبادی منصوب خواهد شد.

سید عمار حکیم نیز به نوبه خود در این دیدار از العبادی خواست تا برنامه دولت برای حل پرونده های راکدی همچون مساله آوارگان و بسیج عمومی و مساله نیروهای مسلح اقدام مقتضی را به عمل آورد.

حکیم در این باره در کنفرانسی مطبوعاتی بعد از استقبال از حیدر العبادی نخست وزیر عراق در دفترش گفت : " ما از العبادی توجه خوبی برای حل این مشکلات مشاهده کردیم  و خواستار آن شدیم تا این مسائل فورا برطرف شده و به آنها رسیدگی شود و گام های جدی برای مشارکت و وحدت ملی برداشته شود و از ایشان برای ادامه کارش اعلام حمایت کردیم و برای این مهم آمادگی ارائه تمام کمک ها را داریم " .

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در ادامه گفت: " ما از تیم وزارتخانه های عراق می خواهیم تا بنیان دمکراسی را ریشه دار سازند و برای سازندگی و بازسازی عراق و تقدیم خدمات بهتر به ملت عراق گام های جدی تری را بردارند " .

از سوی دیگر حیدر العبادی نخست وزیر عراق در این باره گفت : " این دیدار بخشی از تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت عراق برای تقویت ائتلاف ملی است و از این طریق می کوشیم روابط دولت را با گروه ها و تشکلات سیاسی گسترش دهیم " .

العبادی در ادامه افزود:"دولت عراق براساس همکاری و همبستگی با گروه های مختلف سیاسی تشکیل شده است و وظیفه نخست وزیر عراق در این میان این است که با کمک دیگر گروه های سیاسی به منظور موفقیت برنامه های دولت عراق تلاش و همکاری کند " .

العبادی همچنین تاکید کرد:" باید از فرصت حمایت بین المللی پیش آماده برای کمک به عراق نهایت بهره برداری را به عمل آوریم و ارتش و نیروهای مسلح نباید در این شرایط حساس فریب تبلیغات و سیاه نمایی های بیگانگان درباره کشورشان را بخورند " .

نخست وزیر عراق همچنین درباره مبارزه با گروه های تروریستی در عراق هم گفت : " شمار حملات به میزان 20 درصد افزایش یافته است و از زمانی که دولت عراق وظایف خود را به دست گرفته است بسیاری از مناطق را از دست گروه های تروریستی آزاد کرده ایم، اما با این وجود هرگز اجازه نمی دهیم شهروندان بی دفاع مورد حمله قرار گیرند " .

انتهای پیام /ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان