ولید معلم: تروریسم از مرزهای سوریه فراتر رفته/ آمریکا به حمایت از تروریست‌ها پایان دهد

ولید معلم: تروریسم از مرزهای سوریه فراتر رفته/ آمریکا به حمایت از تروریست‌ها پایان دهد

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه سوریه طی سخنانی در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل با تأکید بر اینکه تروریسم از مرزهای این کشور عبور کرده است، از آمریکا و دیگر کشورهای حامی تروریسم خواست به حمایت‌های خود از تروریسم پایان دهند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، ولید معلم وزیر خارجه سوریه لحظاتی قبل سخنرانی خود را به‌عنوان نماینده کشورش در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل آغاز کرد.

وی در سخنانش که رأس ساعت 11 به‌وقت محلی نیویورک آغاز شد، گفت: ما بارها تکرار کرده بودیم که تروریسم از مرزهای ما عبور خواهد کرد.

تصمیم مبارزه با تروریسم خیلی دیر گرفته شده است

ولید معلم افزود: داعش خطرناک‌ترین سازمان تروریستی در جهان است. باید تمام جامعه بین‌المللی در برابر تروریسم بایستد.

وی تصریح کرد: تصمیم برای مبارزه با تروریسم بسیار دیر گرفته شده است. ما بارها تأکید کرده بودیم که خطر تروریسمی که سوریه را هدف قرار داده جدی است و تأکید کردیم که در داخل مرزهای ما باقی نخواهد ماند.

باید حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه متوقف شود

وزیر خارجه سوریه تصریح کرد که آنچه داعش انجام می‌دهد بسیار پست است و هر آنچه روی داده در برابر دیدگان جهانیان حاصل شده و دنیا هیچ‌کاری انجام نداده است، باید حمایت تسلیحاتی از گروه‌های تروریست در سوریه متوقف شود.

وی گفت: باید بر کشورهایی که از داعش حمایت می‌کنند فشار وارد کنیم. ما بار دیگر اعلام می‌کنیم از مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنیم، اما باید در این مبارزه خون افراد بی‌گناه را پایمال نکند و با مجوز رسمی کشورها و جامعه بین المللی باشد. واشنگتن باید به حمایت‌های خود از گروه‌های تروریستی پایان دهد.

به تمام وعده‌های خود عمل کردیم

ولید معلم افزود: دولت سوریه به هر آنچه وعده داده عمل کرده، حتی دولت سوریه قبول کرده که در کنفرانس ژنو2 شرکت کند و چنین کرد. ما به وعده‌هایی که می‌دهیم عمل می‌کنیم. ما به ژنو2 رفتیم و هدفمان مبارزه با تروریسم بود چرا که به‌خوبی می‌دانستیم در سایه وجود تروریسم نمی‌توان مذاکرات سیاسی را آغاز کرد. اکنون به گفته‌های سابق ما ایمان آورده‌اند که تروریسم در سوریه خطری جدی است؛ تروریسمی که از کشورهای دیگر به سوریه آمده است به این کشورها بازگردانده خواهد شد.

باید به خواست ملت سوریه توجه کرد

وزیر خارجه سوریه گفت: انتخابات ریاست جمهوری سوریه به تمامی شک و تردید‌ها پایان داد و ملت سوریه در آن انتخابات حرف خود را زد، اکنون و بعد از اعلام نتایج انتخابات گفته ملت سوریه را تکرار می‌کنیم که باید به خواست مشروع ملت سوریه توجه کنند؛  ملتی که رئیس جمهور خود را برگزیده است.

وی در ادامه سخنانش گفت: ملت سوریه گزینه خود را برگزید، بار دیگر اعلام می‌کنیم که ما آماده پذیرش مذاکره سیاسی با گروه‌ها هستیم به‌شرط اینکه گروه مخالف و معارض درستی باشد و به‌دنبال خون‌ریزی و تروریسم نباشد.

در سایه تحریم‌ها نمی‌توان به مذاکرات سیاسی روی آورد

ولید معلم با اشاره به تحریم‌های اعمال شده بر سوریه تصریح کرد: این تحریم‌ها اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم را چند برابر بدتر کرده. در پرتو فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها چگونه می‌توان به مذاکرات سیاسی روی آورد.

واشنگتن تحریم‌های یک‌جانبه علیه سوریه و ایران را متوقف کند

وزیر خارجه سوریه تأکید کرد: اقدامات اقتصادی غیراخلاقی به‌طور یک‌جانبه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا با قوانین بین‌المللی و اصول تجارت آزاد در تضاد است. لذا ما خواهان رفع تحریم‌های کوبا که آمریکا از چندین دهه پیش بر این کشور تحمیل کرده است، هستیم.
وی گفت: ما همچنین خواهان رفع تحریم‌ها و اقدامات ظالمانه و یک‌جانبه تحمیلی بر سوریه و کشورهای دیگر مانند ایران، کره جنوبی و ونزوئلا و بلاروس هستیم.

آوارگان سوری به کشورشان بازگردند

ولید معلم گفت: دولت سوریه کماکان متعهد است حمایت‌های بشردوستانه را به تمام نیازمندان در داخل سوریه تقدیم کند. از تمام شهروندان سوری می‌خواهیم که از اردوگاه‌های آوارگان خارج شوند و به خاک کشور بازگردند.

کشورهای حامی تروریسم حمایت از گروه‌های تروریستی  را متوقف کنند

 وزیر خارجه سوریه افزود: دولت سوریه با پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای پیوستن سوریه به معاهده منع گسترش سلاح‌های شیمیایی موافقت کرد و در خصوص پیوستن به این معاهده عمل کرد و تمام ذخایر شیمیایی خود را تحویل داد تا معدوم شود. اگر سوریه همکاری نمی‌کرد هرگز هیأت بین‌المللی قادر به انجام این کار نبود. حال سؤال ما از کشورهای حامی تروریسم این است: آیا آنها هم حاضرند بعد از تشکیل ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم دست از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی خود از گروه‌های تروریستی بردارند؟

پایبند به بازگردان جولان اشغالی هستیم

وزیر خارجه سوریه با تأکید بر پایبندی کشورش به بازگرداندن جولان اشغالی، اقدامات رژیم صهیونیستی مبنی بر تغییر آثار طبیعی و جعرافیایی این سرزمین را محکوم و آن را نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه دانست

استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق همه کشورهاست

ولید معلم از حق کشورها در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت کرد و خواستار پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای شد و افزود: ما در اینجا تأکید می‌کنیم از حق مسلم تمام کشورها در برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کنیم و در عین حال از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم تأسیسات هسته‌ای اسرائیل را زیر نظر داشته باشند و برای معدوم کردن آن اقدام کنند.‎

خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطین به مرکزیت قدس شریف هستیم

وزیر خارجه سوریه در بخش دیگری از سخنانش به مسئله فلسطین نیز اشاره‌ای کرد و گفت: مسئله فلسطین مسئله مرکزی و خواست مردم و دولت سوریه است و ما خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطین به‌پایتختی قدس شریف هستیم.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت