«سلیمان بیگ»؛ اولین روایت مستندسازان ایرانی از حمله داعش به عراق

«سلیمان بیگ»؛ اولین روایت مستندسازان ایرانی از حمله داعش به عراق

خبرگزاری تسنیم: شعبانی، مدیر مرکز مستندسازی حقیقت از تولید مستند «سلیمان بیگ» به کارگردانی محمد صدری در کشور عراق خبر داد.

مرتضی شعبانی، مدیر مرکز مستندسازی حقیقت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از ساخت مستند «سلیمان بیگ» به کارگردانی محمد صدری در کشور عراق خبر داد و گفت: این مستند اولین اثری است که در عراق و درباره‌ی تروریست‌های داعش ساخته می‌شود.

شعبانی درباره‌ی داستان این مستند گفت: قصه این مستند درباره‌ی عملیات آزاد سازی شهر سلیمان بیگ و آمرلی از دست تروریست‌های داعش توسط نیروهای مردمی و ارتش عراق است. مستند ساز از پشت صحنه جنگ و از جایی که نیروهای مردمی عراق تجهیز می‌شوند و عملیات می‌کنند، تصویربرداری می‌کند. پایان این عملیات‌ها پیروزی ارتش  عراق و آزاد شدن این دو شهر از دست تروریست‌های داعش است. در این مستند می‌بینم که ارتش عراق با کمک نیروهای مردمی با داعش می‌جنگد. در این فیلم دروغ بودن ادعای آمریکا مبنی بر این که آمریکا در جنگ با داعش است، اثبات می‎شود.

وی ادامه داد : تصویر برداری این اثر به گونه‎ای است که مستندساز سینه به سینه رزمنده‎ها جلو می‎رود و تصاویری را می‎گیرد که برای اولین بار از تقابل ارتش عراق و داعش ضبط شده است. مستند ساز همچنین به گفت‎وگو با رزمنده‎ها در پشت صحنه جنگ می‎پردازد. تعدادی از این رزمنده‎ها مردم عادی عراق هستند. نکته جالب این است که بسیاری از مسئولان کشوری عراق و فرزندان آنها به عنوان سرباز در جنگ حاضرند و با تروریست‎ها می‎جنگند، برای مثال ما هادی آمری فرزند ابوالحسن آمری را در جنگ می‎بینیم‎.

شعبانی خاطر‎نشان کرد‎: در میان این عملیات‎ها و در جریان گفت‎وگو با رزمنده‎ها می‎بینیم که رزمنده‎ها بارها بر پیروی از مرجعیت دینی تاکید می‌کنند و وابستگیشان به ادیان و فرق مذهبی مختلف نظیر اهل‌سنت و مسیحیت را ابراز می‌کنند. در این مستند می‌بینیم که همه از مردم عادی گرفته تا فرزند رئیس مجلس به جنگ با دشمن پرداخته و دروغ بودن حرف‎های آمریکا را ثابت می‎کنند.

مدیر مرکز مستند سازی حقیقت درباره‎ی روند ساخت این مستند گفت : این کار حدودا در 41 دقیقه آماده شده که نسخه اولیه آن را دیده‎ایم و نسخه نهایی آن تا چند روز آینده آماده می‎شود. کارگردان و تصویر بردار این مستند محمد صدری است . اکنون زمان پخش آن مشخص نیست اما قصد داریم تا این مستند را در شبکه یک سیما، شبکه‎های عراقی و شبکه های العالم و پرس تی وی پخش کنیم.

این مستند در مرکز مستند سازی حقیقت و به تهیه کنندگی مرتضی شعبانی ساخته شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران