هماهنگی با دمشق به معنای شکست سیاست‌های آمریکاست

هماهنگی با دمشق به معنای شکست سیاست‌های آمریکاست

خبرگزاری تسنیم: کارشناس مسائل راهبردی منطقه گفت: هماهنگی واشنگتن با دمشق در مبارزه با داعش به معنای اعتراف کاخ سفید به مشروعیت نظام بشار اسد است.

"امین حطیط" در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به حمله آمریکا و متحدانش به داعش در عراق و سوریه گفت: بنده معتقدم که آمریکا نمی خواهد با تروریسم بجنگد و آن را از منطقه ریشه کن کند چراکه واشنگتن در طول تاریخ از بحث تروریسم با دو هدف بهره برداری کرده است . اول، با سوء استفاده از موضوع تروریسم درامور داخلی کشورها در راستای منافع خودش دخالت کرده است. دوم، به بهانه مبارزه با تروریسم نیروهایش را به منطقه بازگردانده است.

مواضع متناقض آمریکا

این کارشناس مسائل راهبردی خاورمیانه تصریح کرد: کسانی که سیاست های کاخ سفید را تحت نظر دارند، شاهد مواضع متناقض آمریکا دراین زمینه هستند. به عنوان مثال واشنگتن اعلام کرده است که می خواهد ریشه داعش را ازعراق برکند و درهمین حال، می خواهد این گروه تروریستی را در سوریه ضعیف سازد. به عبارت دیگر آمریکا می خواهد داعش را ریشه کن کند البته بدون اینکه این موضوع به نفع سوریه باشد. خب، روشن است که این سیاست دارای تناقض است زیرا این گروه تروریستی درسوریه علیه دولت بشاراسد درحال جنگ است.

حال چگونه می تواند به این سیاست متناقض اطمینان کرد؟ چطور می توان داعش را درعراق ریشه کن کرد و درهمان حال درسوریه از این گروه تروریستی محافظت کرد و آن را ضعیف ساخت؟! لذا ما امیدی به موفقیت آمریکا نداریم و معتقدیم که تروریسم برآمده از سیاست های واشنگتن است و آمریکا به تروریسم نیاز دارد و می خواهد با بهانه مبارزه با آن به منطقه بازگردد.

هماهنگی با دمشق

این ژنرال بازنشسته ستاد مشترک ارتش لبنان در ارتباط با مخالفت اولیه آمریکا در خصوص هماهنگی با دولت سوریه برای حمله به مواضع داعش و سپس هماهنگی با دمشق در این زمینه گفت: ما درعرصه نظامی دو نوع هماهنگی داریم  اول هماهنگی با طرف ها و کشورهایی که دوست و همسو هستند. این نوع هماهنگی مثبت و سازنده است و ماموریت ها بین شرکت کنندگان مشخص شده و نیروها درمیدان کارزار براساس وظایف خود و در راستای رسیدن به اهداف مشترک عمل می کنند. دوم هماهنگی منفی است که در عرصه عمل باعث شکاف و چند دستگی می شود. به هرحال ، هماهنگی چه مثبت باشد یا منفی، هماهنگی است.

اعتراف آمریکا به مشروعیت نظام بشار اسد

وی درپاسخ به این سئوال" آیا هماهنگی آمریکا با سوریه به معنای به رسمیت شناختن نظام حاکم بر دمشق نیست؟" گفت: واشنگتن درخصوص حمله به مواضع داعش در سوریه اقدام به هماهنگی منفی با دولت این کشور کرد و این هماهنگی به معنای اعتراف کردن به مشروعیت نظام بشار اسد است. این درست خلاف آنچیزی است که کاخ سفید طی 4 سال گذشته درخصوص نظام بشار اسد مطرح کرده است . این موضوع می تواند نشان دهد که عملکرد واشنگتن درموضع گیری ها و سیاست هایش چگونه است.

شکست سیاست های کاخ سفید
این کارشناس مسائل سیاسی درپاسخ به سئوال دیگری مبنی  بر اینکه " اعتراف تلویحی آمریکا به مشروعیت نظام سوریه را می توان به معنای شکست سیاست های کاخ سفید در قبال دمشق دانست یا خیر؟ " گفت: بله، حتما این چنین است. ما می دانیم که ایجاد بحران و جنگ داخلی در سوریه با هدف سرنگونی نظام بشار اسد صورت گرفت. انتخابات رئاست جمهوری این کشور طی سال جاری میلادی برگزار و بشار اسد بار دیگر به عنوان رئیس جمهور سوریه انتخاب شد اما آمریکا و کشورهای مخالف نظام سوریه این انتخابات را به رسمیت نشناختند و در نشست ژنو 1 و 2 خواستار انتقال قدرت به یک  دولت موقت شدند.

این موضوع در تاریخ تحولات سوریه ثبت شده است اما امروز شاهدیم که آمریکا برای مبارزه با داعش به صورت آشکار با دمشق هماهنگی می کند و این به معنای اعتراف عملی کاخ سفید به شکست سیاست های خود در قبال دمشق است. به علاوه چند ماه قبل باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اندیشه سرنگونی نظام بشاراسد خیال واهی است و اکنون این سخن جامه عمل پوشیده شده است.

دورجدید درگیری ها

حطیط درپایان با بیان اینکه دور تازه ای از درگیری ها در خاورمیانه شروع شده است، گفت: درگیری در منطقه برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت شاید 6 ماه تا یکسال این درگیری ها طول بکشد ولی آنچه مسلم است درگیری با داعش طی ماه های آینده درشهرهای سنی نشین از افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان