۵ چالش بزرگ پیش روی رئیس جمهور جدید افغانستان + تصاویر

5 چالش بزرگ پیش روی رئیس جمهور جدید افغانستان + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: سرانجام پس از مدت‌ها کشمکش در فرآیند انتخابات افغانستان و بروز مشکلات جدی در این کشور، اشرف غنی احمدزی زمام امور این کشور را بدست گرفت که به نظر برخی کارشناسان، دولت وی در ادامه مسیر با ۵ چالش جدی روبرو خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سرانجام پس از مدت‌ها کشمکش در فرآیند انتخابات افغانستان و بروز مشکلات جدی در این کشور، اشرف غنی احمدزی زمام امور این کشور را بدست گرفت که به نظر برخی کارشناسان، دولت وی در ادامه مسیر با 5 چالش جدی روبرو خواهد شد.

پس از مدت‌ها تأخیر در اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و انجام مراسم تحلیف، اشرف غنی احمدزی رئیس‌جمهور جدید این کشور قصد دارد هرچه سریعتر کار خود را آغاز کند.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند: وی در ادامه فعالیت خود به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان با 5 چالش اصلی روبرو خواهد شد:

1. گرد هم آوردن سران 2 تیم انتخاباتی

اگرچه عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی گفته بودند که پیمان امنیتی با آمریکا را امضا خواهند کرد اما برخی از سران تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله بارها اعلام کردند که پیروزی تیم رقیب را نخواهند پذیرفت زیرا که با تقلب گسترده‌ همراه بوده است.

بنابراین، مهم‌ترین برنامه رئیس‌جمهور افغانستان این است که چگونه این سران را به صورت صلح‌آمیز گرد هم آورد و دولت خود را استحکام بخشد.

به گزارش بی.بی.سی انگلیسی، اشرف غنی احمدزی همچنین باید سیستم انتخاباتی افغانستان را هر چه سریعتر تا قبل از انتخابات پارلمانی این کشور در سال آینده میلادی (2015) اصلاح کند زیرا بسیاری از مردم این کشور نگرانند که با این شرایط افغانستان، دولت وحدت ملی این کشور دوام نیاورد.

2. اشتغال‌زایی برای مردم افغانستان

6 ماه بلاتکلیفی کشور افغانستان به دلیل بن‌بست‌های انتخاباتی تأثیرات بسیار مخربی بر اقتصاد این کشور گذاشت که بیش از پیش اقتصاد آن را وابسته به کمک‌های خارجی کرده است.

اشرف غنی احمدزی با توجه به سابقه فعالیت به عنوان اقتصاددان در بانک جهانی و سابقه کاهش مشکلات دولت‌های شکست‌خورده، به نظر می‌رسد این توانایی را دارد که اقتصاد افغانستان را احیا  کند اما بزرگ‌ترین مانع وی، فساد گسترده است.

با وجود اینکه اشرف غنی اعلام کرد: فساد در افغانستان را نمی‌تواند تحمل کند اما موفقیت در این زمینه وابسته به اصلاحات اساسی وی در سطح ادارات این کشور است.

گفته می‌شود که حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان در زمینه مبارزه با فساد توفیق چندانی کسب نکرد.

3. تأمین امنیت مردم

با توجه به شرایط کنونی افغانستان، اشرف غنی در یکی از حساس‌ترین شرایط زمانی قدرت را به دست گرفته زیرا نیروهای بین‌المللی در حال خروج از این کشور هستند.

از سال 2015 میلادی قرار است حدود 350 هزار سرباز افغان بدون تجهیزات پیشرفته نظامی و بدون حضور نظامیان خارجی با گروه طالبان مقابله کنند.

گروهی که برای مقابله با آن‌ها حدود 150 هزار نیروی ورزیده بین‌المللی با آخرین تجهیزات نظامی در افغانستان حضور داشتند.

زمانی که کاندیداهای ریاست‌جمهوری سرگرم کشمکش‌های سیاسی در مدت انتخابات بودند، طالبان به دستاوردهای بزرگی در برخی از مناطق افغانستان رسیدند.

اشرف غنی احمدزی در گذشته کمیسیون‌های زیادی را که بر فرآیند انتقال امنیت از نیروهای بین‌المللی به نیروهای افغان نظارت داشتند را سرپرستی کرده است، بنابراین با بحث نظامی آشناست.

رئیس ‌جمهور جدید افغانستان به خوبی می‌داند که این کشور برای سال‌های پیش رو به کمک‌های نیروهای خارجی و آمریکا نیاز دارد و وی برخلاف رئیس‌جمهور قبلی این کشور اعلام کرده بود که پیمان امنیتی کابل-واشنگتن مبنی بر حضور بلند مدت نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را امضا می‌کند.

4. مذاکره یا عدم مذاکره

اشرف غنی احمدزی گفت: درگیری‌های افغانستان از راه مسالمت‌آمیز حل خواهد شد اما وی تجربه یک دوره مذاکره با طالبان را نیز داشته است که به نتیجه ختم نشد.

اگرچه آزادی ده‌ها زندانی طالبان به نظر می‌رسید که یک اعتمادی بین رهبران این گروه و دولت افغانستان ایجاد کرده اما تلاش‌ها برای بازگشایی یک دفتر سیاسی برای طالبان در قطر با شکست روبرو شد.

بسیاری از مردم افغانستان تردید دارند که اشرف غنی بتواند روابط بهتر از گذشته با طالبان برقرار کند زیرا این گروه هم اشرف غنی و هم عبدالله را «بازیچه دست آمریکا» می‌دانند.

گسترش جنگ در افغانستان نشان می‌دهد که گروه طالبان بیش از اینکه تمایل به مذاکره داشته باشد، قصد ادامه جنگ دارد.

5. در خصوص همسر خود چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

به عقیده کارشناسان، رئیس‌جمهور جدید افغانستان با مشکل جدی در پُست جدیدش با موقعیت «روله غنی» همسرش، مواجه می‌شود. همسر لبنانی-آمریکایی اشرف غنی احمدزی پس از 2 ملاقاتی که در دانشگاه آمریکایی بیروت با یکدیگر داشتند، با هم ازدواج کردند.

همسران رئیس‌جمهورهای قبلی افغانستان همیشه از پُست‌های مملکتی محروم بودند اما به نظر می‌رسد در این دوره شرایط کاملا متفاوت است.

سخنرانی عمومی روله غنی در یکی از ستادهای انتخاباتی همسرش در اوایل سال جاری میلادی موجب شد که زنان فعال در جامعه افغانستان به این باور برسند که پُست و مقام همسر رئیس‌جمهور جدید می‌تواند تأثیر خوبی بر اوضاع زنان در این کشور بگذارد.

با این وجود با توجه به وضع جامعه مرد سالار و محافظه‌کار افغانستان، هنوز مشخص نیست که رئیس‌جمهور این کشور تا چه حد به همسرش فضای فعالیت در این کشور را می‌دهد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان