فاینانس چینی دکل‌سازی ایرانی را تعطیل کرد

فاینانس چینی دکل‌سازی ایرانی را تعطیل کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی با بیان این‌که فاینانس چینی ساخت داخلی دکل را تعطیل کرد،گفت:‌وقتی چینی‌ها ۸۰ درصد قیمت دکل‌های حفاری را با بهره کم تامین می‌کنند، بهره‌برداران دیگر تمایلی به خرید دکل از سازندگان داخلی ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیمان مسعود زاده در حاشیه نشست برگزاری شانزدهمین همایش صنایع دریایی در پاسخ به تسنیم، اظهار کرد: اجاره روزانه دکل‌های دریایی حدود 174 هزار دلار است و ساخت هر دکل حدود 170 تا 180 میلیون دلار کار در داخل کشور ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که در صنعت دریایی شاخص رسمی برای تعیین وضعیت نداریم، ادامه داد:شورای عالی صنایع دریایی باید شاخص‌های رسمی آماری را اعلام کند که البته تاکنون این کار را انجام نداده است.

وی با بیان این‌که به دلیل نبود آمار با چراغ قوه در تاریکی به دنبال هدف می‌گردیم، تاکید کرد: در بحث ساخت دکل، ما توانایی طراحی را داریم و یکی از شرکت‌های داخلی طراحی دکل را ثبت بین‌المللی کرده است. در بحث ساخت نیز کشتی سازان داخلی توان آنرا دارند و کار سختی نیست.

رئیس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران خاطرنشان کرد: در بحث تامین تجهیزات نیز به دلیل صرفه اقتصادی تجهیزاتی نظیر موتور، ژنراتور و... وارداتی است. اما در بحث ساخت دکل‌های حفاری اشتغالزایی خوبی در کشور صورت می‌گیرد و برای کشتی‌سازان داخلی تا 20 سال پروژه تعریف می‌شود.

مسعودزاده در رابطه با اقدام برخی بهره‌برداران در تامین دکل‌های حفاری از خارجی گفت:‌ اگر خود را جای بهره‌برداران قرار دهیم زمانیکه چینی‌ها 80 درصد قیمت دکل را به‌صورت فاینانس کم‌بهره در اختیار آنها قرار می‌دهد دیگر انگیزه‌ای برای خرید دکل از سازندگان داخلی باقی نمی‌ماند.

وی تاکید کرد: بهره‌برداران به خاطر منافع خُرد خود به خارجی‌ها سفارش ساخت دکل را می‌دهند.

به گزارش تسنیم رئیس جهاد دانشگاهی صبح امروز در گفت‌وگو با تسنیم از توقف ساخت دکل‌های حفاری نفت تولید داخل به دلیل عدم خرید این دکل‌ها از سوی وزارت نفت خبر داده بود.

 انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه