چهارمین سمن ناشنوایان گیلان در املش راه اندازی شد

چهارمین سمن ناشنوایان گیلان در املش راه اندازی شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه امسال چهارمین سمن ناشنوایان گیلان در املش راه‌اندازی شد، گفت: این سمن با ۱۰۰ پرونده فعالیت خود را شروع کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حسین نحوی نژاد ظهر امروز در جشن روز جهانی ناشنوایان با بیان اینکه اگرمحیط‌شهری آماده پذیرش از افراد معلول و سالمند نیست جامعه دچار معلولیت است، اظهار کرد: در این صورت جامعه معلویت خود را به فرد تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه ناشنوایی و اختلال‌های گفتاری درصد زیادی از ارتباطات شخصی خانواده‌ها را دچار اختلال می‌کند، افزود: این مسئله براساس نظریه دانشمندان 70 درصد ارتباطات اجتماعی را دچار اختلال می‌کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با تاکید بر اینکه این افراد فرصت اشتغال و زندگی اجتماعی را از دست می‌دهند، گفت: افراد ناشنوا در جامعه قادر هستند تحصیلات عالی داشته باشند و مهندسان ناشنوا و یا کم شنوا در جمع مشاهده می‌شود.

نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه در سنین کهنسالی افراد دچار پیر گوشی یا کم شنوایی می‌شوند، تصریح کرد: این محدودیترا می‌توان به یک توانایی کنیم.

وی با بیان اینکه با هماهنگی که در بیمارستان‌ها انجام شده سن تشخیص را در حد نوزادی کاهش داده‌ایم، تاکید کرد: قدرت مداخله در پیشگیری با این کار بسیار افزایش یافته است.

مدیرکل سازمان بهزیستی گیلان بیان اینکه در بانک اطلاعاتی گیلان  3200 ناشنوا ثبت شده است، گفت: 10 درصد معلولان ثبت شده در سازمان بهزیستی گیلان ناشنوا هستند.

نحوی نژاد با اشاره به فعالیت سه سمن در رشت، انزلی و لاهیجان در امور ناشنوایان، افزود: مرکز آموزشی خانواده و کودک ناشنوا آموزش زبان اشاره، لب خوانی، آموزش و برقراری ارتباط و نحوه تعامل خانواده با فرد ناشنوا را در برنامه‌های آموزشی خود دارد.

وی با بیان اینکه امسال چهارمین سمن ناشنوایان گیلان در املش راه‌اندازی شد، گفت: این سمن با 100 پرونده فعالیت خود را شروع کرده است و آموزش زبان اشاره، لب خوانی، آموزش و برقراری ارتباط و نحوه تعامل خانواده با فرد ناشنوا ارائه می‌شود.

در ادامه مراسم فرماندار رشت با بیان اینکه باید دیدگاه را در جامعه تغییر دهیم، اظهار کرد: توانایی افراد در جسم قرار نگرفته بلکه در فکر و اندیشه انسان‌ها است که آنها را توانمند می‌کند.

سید عیسی مهدوی با بیان اینکه در اجتماع هستند افرادی که از نظر جسمی از سایر افراد جامعه کم توان‌تر هستند، افزود: این بخش از جامعه نیازمند درک متقابل هستند نه ترحم به هم دلیل ذهن جامعه باید بیش از گذشته با این افراد برخورد مناسب‌تری داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری چنین جشن‌هایی در استان، گفت: این جشن‌ها و همایش‌ها فرصت خوبی است تا به افراد ناشنوا تبریک بگوییم که توانستند استعدادها و توانایی‌های خود را کشف کنند و در عرصه‌های هنر، علمی و ورزشی افتخار آفرین باشند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon