۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ادبیات تطبیقی ارسال شده است‌

200 مقاله به دبیرخانه همایش ادبیات تطبیقی ارسال شده است‌

خبرگزاری تسنیم: رئیس دانشگاه فردوسی مشهد مقدس گفت: ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه دومین همایش ادبیات تطبیقی ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، نخستین روز از همایش بین‌المللی ادبیات تطبیقی فارسی و عربی، ظهر امروز با سخنرانی محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انیانی این دانشگاه آغاز به کار کرد.

کافی ضمن خیرمقدم‌گویی به شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی دومین همایش ادبیات تطبیقی گفت: ادبیات تطبیقی که بین دو فرهنگ صاحب تمدن فارسی و عربی که در طول تاریخ هم ارتباطات گسترده و عمیقی با هم داشته اند، صورت گیرد، می تواند برای هر دو تمدن کارساز و کارآمد باشد.

پس از سخنرانی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، احسان قبول، دبیر علمی این همایش گزارشی از مراحل مختلف برگزاری همایش به حاضران ارائه کرد و با اشاره به این که اولین دوره این همایش در لبنان برگزار شده بود، افزود: 50 مقاله از بین 200 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش در دو روز برگزاری همایش ارائه می‌شود.

در ادامه مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی ادبیات تطبیقی فارسی و عربی، سید محمد‌حسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که از بانیان همایش است، در سخنانی برگزاری این همایش را در شرایط فعلی دنیای اسلام، ارائه کننده پیام صلح و دوستی برای جهانیان عنوان کرد.

سخنران پایانی افتتاحیه این همایش نیز طلال عتریسی، رئیس بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاه لبنان  بود.

پس از افتتاحیه، جلسه علمی عمومی روز اول همایش بین‌المللی ادبیات تطبیقی فارسی و عربی به ریاست یوسف بکار و با سخنرانی ویکتور الکک، مدیر مرکز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه "روح القدس" لبنان، محمد‌علی آذرشب، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمد جعفر یاحقی، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

بازتاب فرهنگ ایران‌زمین در آثار شعرای عرب‌زبان قرن بیستم لبنان، ادبیات تطبیقی از دیدگاه تمدنی فارسی و عربی و بررسی آیات قرآنی در تاریخ بیهقی از جمله مباحثی بود که در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش تسنیم، مباحث مطرح شده از سوی آذرشب، بکار و یاحقی در این جلسه، شور خاصی به سالن بخشیده بود و حضار در مباحث مشارکت می‌کردند.

نشست‌های تخصصی شعر معاصر فارسی و عربی، بلاغت تطبیقی فارسی و عربی، ادبیات کلاسیک فارسی و عربی و بررسی زبان فارسی و عربی نیز به طور تخصصی به بررسی مقالات رسیده به همایش پرداختند.

اختتامیه همایش دو روزه ادبیات تطبیقی فارسی و عربی، عصر فردا در سالن فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon