۱۳ سال در زندانهای رژیم صهیونیستی بودم/ به جرم هنر، برایم حبس ابد بریدند

13 سال در زندانهای رژیم صهیونیستی بودم/ به جرم هنر، برایم حبس ابد بریدند

خبرگزاری تسنیم: سیزده سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری کرده است. مدت زمانی که بسیاری را از پای درآورد، اما او همچنین بر پای آرمان خود ایستاده است.هنرمند نقاش فلسطینی هنوز هم با اعتقاد می گوید «مردم فلسطین باز هم به سرزمین خود باز می‌گردند».

محمد الرکوعی هنرمند نقاش اهل کشور فلسطین که سیزده سال را زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده در حاشیه همایش بین المللی «آسمان بچه‌ها» در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،از روزهایی می‌گوید که در زندانهای رژیم صهیونیستی همچنان نقاشی را رها نکرده بود و برای نقاشی‌هایش بارها به زندان افتاده بود. در ادامه گفت‌گوی تسنیم با این هنرمند فلسطینی را می‌خوانید:

*تسنیم: در مورد فعالیت‌های هنری خود هم کمی توضیح دهید.

من پیش از آنکه به زندان بیفتم تحصیلات آکادمیک را در دانشگاه هنرهای زیبا به اتمام رسانده بودم. تمرکز اصلی نقاشی‌هایم بر روی مساله فلسطین است و البته به همین دلیل هم به زندان افتادم.

*تسنیم: در چه سالی و به چه جرمی به زندان افتادید؟

در سال 1973 به خاطر فعالیت‌هایی که در عرصه هنری بر علیه رژیم صهیونیستی داشتم توسط نظامیان این رژیم دستگیر و بعد از آن روانه زندان شدم.البته در ابتدا برایم حکم حبس ابد را زده بودن ولی بعد از فشار بسیاری که به رژیم صهیونیستی آورده شد این حکم به سیزده سال زندان تغییر پیدا کرد. البته وقتی که به زندان افتادم به فعالیتم ادامه دادم و در زندان هم نقاشی می‌کشیدم.

*تسنیم: نقاشی‌هایتان را چطور و بر روی چه چیزی می‌کشیدید؟

به این خاطر که کاغذی در دسترس من نبود تصمیم گرفتم نقاشی‌هایم را بر روی پارچه بکشم. پارچه‌های موجود از ملحفه‌ها و بالشت  و لباس‌هایم به نوعی بوم نقاشی شد و من بر روی آنها نقاشی‌ها و طرح‌هایم را می‌کشیدم. البته همین نقاشی‌ها را هم در ابعاد بسیار کوچک می‌کشیدم تا کاری که انجام می‌دهم لو نرود و بتوانم آنها را از طریق خانواده‌ام از زندان خارج کنم.

*تسنیم: وقتی پارچه‌هایتان تمام می‌شد چکار می‌کردید؟

جالب است بدانید وقتی که پارچه‌های من تمام می‌شد به سراغ پارچه‌های نگهبانان می‌رفتم و بدون آنکه سربازان متوجه شوند و روبالشتی‌ها و ملحفه‌های آنان را برمی‌داشتم و نقاشی‌هایم را می‌کشیدم.

*تسنیم: مشکلی هم در این زمینه برای شما پیش آمد؟

یک بار که زندانبان به صورت ناگهانی برای بازرسی از زندان‌ها به داخل سلولم آمد بالشتی و پیراهنی را که بر رویش نقاشی می‌کردم در زیر تختم دید و بعد از آن برای مدتی من را به زندان انفرادی انداختند.

به یاد دارم که وقتی زندانبان من را نزد رییس زندان بردند که یک یهودی پرتغالی مهاجر بود بردند، رییس زندان به من گفت "اگر این آثار به بیرون درز کند یک انقلاب اطلاعاتی شکل می‌گیرد.

بعد از آن رییس زندان من را تهدید کرد اگر به فعالیت خود ادامه دهی مجازات سنگینی را برایت در نظر می‌گیرم. بعد از این اتفاق به او گفتم هر کاری می‌خواهی انجام بده من از آرمانهایم کوتاه نمی‌ِآیم.

*تسنیم: پس از آن چه شد؟ آیا همچنین مانند سابق توانستید به فعالیت خود ادامه دهید؟

بعد از آن فشار بر روی من بیشتر شد. زندانبانان رژیم صهیونیستی حتی جوراب‌های من را نیز تفتیش می‌کردند، به همین خاطر نقاشی‌هایم را در اختیار سایر زنداینان قرا می‌دادم تا سرزبازان اسراییلی آنها را از بین نبردند. خوشبختانه پس از آنکه از زندان آزاد شدم تعداد زیادی از آثاری را که در زندان کشیده بودم در معرض دید عموم مردم قرا گرفت.

*تسنیم: گویا در مدت زمانی که در زندان بودید به سایر زندانیان نیز نقاشی را آموزش می‌دادید؟

بله. زمانی که در زندان رژیم صهیونیستی بودم تصمیم گرفتم به دیگر زندانیان نیز نقاشی را آموزش دهم. با این کار هم می‌توانستم هنرم را به دیگر فلسطینیان یاد دهم و هم می‌توانستم تفکر مقاومت را هرچه بیشتر بسط و گسترش دهم.

البته در مدت زمانی که زندان بودم نقاشی‌های بسیاری را نیز برای دیگر زندانیان کشیدم. بعد از چند وقت به نوعی نمایشگاه نقاشی را داخل زندان برپا می‌کردیم!

*تسنیم: چه چیزی انگیزه و روحیه شما را در آن 13 سال سرپا نگه داشت؟

عشق به سرزمینم. هر کسی در هر جایی از دنیا که باشد نسبت به سرزمین خود عشق می‌ورزد و نسبت به آن دغدغه دارد. مگر می‌شود کسی نسبت به سرزمینش بی تفاومت باشد؟ من هم مانند میلیون‌ها فلسطینی دیگر سرزمینم را دوست دارم و هر کاری می‌کنم تا آزادی آن را هرچه زودتر شاهد باشم.

*تسنیم: در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستید؟

بیشتر وقتم را به کشیدن نقاشی گذرانده می‌شود. البته فعالیت‌های آزادی خواهانه‌ام را نیز همچنان ادامه می‌دهم و تا رسیدن به آزادی دست از این فعالیت‌ها برنمی‌دارم.
فراموش نکنیم رژیم صهیونیستی به هیچ چیز اهمیتی نمی‌دهد. برای او کودک و زن و نظامیان همگی یکسان هستند و جوامع مختلف نباید در برابر این جنایات سکوت کنند.  فلسطین سرزمین ماست و باید برای بازگرداندن آن همه مسلمانان دست به دست هم دهند.

*تسنیم: فعالیت جبهه مقاومت در کشورهای مختلف جهان در عرصه هنر را چطور می‌بینید؟

به نظرم هر کسی در هر عرصه‌ای که فعالیت می‌کند باید برای تمام مظلومین جهان گام بردارد. هنرمندان نیز باید با هنر خود در عرصه حمایت از مظلومین و دفاع از حقوق آنان تلاش کنن. فرقی نمی‌کند این مظلوم در فلسطین باشد و یا عراق و یا سوریه. هر هنرمندی باید با هنر خود در برابر ظالم بایستد و البته در حال حاضر هم هنرمندان آزادی خواه در جهان به خوبی در مسیر دفاع از مظلومین قدم برمی‌دارند.

*تسنیم: و صحبت پایانی؟

زندگی هر انسانی پر از خاطرات شگفت انگیز است. من سه بار توسط سربازان رژیم صهیونیستی دستگیر شدم و سه بار به حبس ابد به مدت 372 سال محکوم شدم. وقتی در ایران و در حاشیه همایش "آسمان بچه‌ها" خانم بشری ابوشرار را دیدم بسیار خرسند شدم. این زن سبب آزادی من شد و تا به امروز من او را ندیده بودم و مطمئنا این ملاقات به برکت حضورم در ایران است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران