آمار بیماری‌های قلب در استان فارس ۵ درصد بیش از میانگین کشور است


آمار بیماری‌های قلب در استان فارس 5 درصد بیش از میانگین کشور است

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ۳۹ درصد علل مرگ و میر در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی بوده در حالی که در استان فارس این میزان ۴۴ درصد است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سید محمد کاظم تدین بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قلب و عروق، یکی از عمده‌ترین دلایل مرگ و میر را بیماری‌های واگیر دانست و اظهار کرد: با روش‌های کنترل در مراکز بهداشتی این بیماری‌ها جای خود را به بیماری‌های غیرواگیر دادند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر بیماری‌های قلبی هستند، افزود: امروزه بیماری‌های قلبی، ژنتیکی، دیابت، فشار خون و تصادفات به عنوان عوامل اصلی مرگ و میر به شمار می‌روند.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه 39 درصد علل مرگ و میر در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در استان فارس این میزان 44 درصد است.

تدین دیابت و فشارخون را زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی دانست و تصریح کرد: در افزایش مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی عواملی مانند سابقه فامیلی، مصرف دخانیات، افزایش سن و رفتن به سمت مدرنیته که سبب افزایش استرس و کاهش تحرک شده و منجر به افزایش چاقی می‌شود دخالت دارند و این موارد زمینه‌ساز سکته قلبی هستند.

وی با اشاره به اینکه دیابت، فشار خون و افزایش چربی خون به ویژه افزایش کلسترول خون سبب بروز بیماری‌های قلبی می‌شود، بیان کرد: مجموعه شرایط ژنتیکی، محیطی و تغذیه‌ای سبب افزایش آمار بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کنترل بیماری قلبی نیاز به مشارکت دو حوزه بهداشت و درمان دارد، اظهار کرد: در معاونت درمان اداره بیماری‌های غیر واگیر فعالیت دارد.

تدین با اشاره به اینکه عدم پیشگیری از افزایش بیماری‌های قلبی کشور را متحمل هزینه‌های کلان در حوزه درمان می‌کند، افزود: در استان فارس 346 تخت سی‌سی‌یو وجود دارد که در سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه باید موضوع پیشگیری و درمان مورد توجه قرار گیرد، گفت: 13 مرکز کلینیک دیابت در کل استان به صورت تخصصی و فوق تخصصی به ارائه خدمات می‌پردازد.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه از این تعداد 8 مورد در شیراز و 5 مورد در شهرستان‌های مرودشت، آباده، فیروزآباد، داراب و کازرون خدمات خود را ارائه می‌دهند، خاطرنشان کرد: مراکز دیابت شامل مجموعه‌ای از متخصصان داخلی، چشم‌پزشکی و غدد بوده و بیماران دیابتی از خدمات این مراکز بهره‌مند می‌شوند.

تدین از ورود 11 هزار بیمار قلبی به بیمارستان‌های دانشگاهی استان در پنج ماهه ابتدای امسال خبر داد و تصریح کرد: این مطلب هشداری برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی به عنوان مهم‌ترین علت مرگ و میر در کشور است.

وی با اشاره به اینکه آمار بیماری‌های قلبی در استان فارس بیشتر از آمار کشوری است، بیان کرد: استفاده بیش از حد از فست‌فودها شایع‌ترین علت بیماری‌های قلبی است.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: در تصادفات و اعزام‌ها از سایر نقاط استان بیشترین آسیب‌ها به بخش آنژیوگرافی و اقدامات جراحی قلب وارد می‌شود.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon