میزان دام عشایر استان کرمان به سبب خشکسالی‌ کاهش یافته است

میزان دام عشایر استان کرمان به سبب خشکسالی‌ کاهش یافته است

خبرگزاری تسنیم: معاون سلامت دامپزشکی استان کرمان گفت: میزان دام عشایر استان کرمان به سبب وقوع خشکسالی‌ها آسیب پذیر شده و کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، فرید صباغ‌زاده به مناسبت هفته جهانی دامپزشکی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در سال گذشته برای جلوگیری از ورود قاچاق دام غیربومی به استان کرمان اقداماتی انجام شد که خوشبختانه از ابتدای امسال تاکنون تنها 4راس گوسفند قاچاق غیربومی کشف شده است.

وی بیان کرد: در شش ماهه نخست  امسال  در بخش دام بومی 58 راس گاو و یک‌هزار و 473 راس گوسفند بومی قاچاق کشف شده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه سالانه حدود 18 تا 20 میلیون قطعه جوجه در استان کرمان تولید و توزیع می‌شود، افزود: تولید این میزان مرغ در 700 تا 800 واحد مرغداری انجام می‌شود.

وی تصریح کرد:در حال حاضر هفت مزرعه مرغ مادر به تولید مرغ مادر گوشتی در کرمان مشغول هستند .

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: سنتی بودن دامداری‌های کرمان و اطلاعات پایین دامداران روستایی و عشایری، رعایت مسائل بهداشت در این مراکز را کاهش می‌دهد وبه نوعی تولید این مراکز را پایین آورده است.

صباغ‌زاده افزود: اغلب مرغ داری‌های خرده پا به سبب عدم توانایی برای رقابت با مرغ داری‌های صنعتی تعطیل شده و یا به دنبال کسب مجوز صنعتی هستند.

وی با اشاره به اینکه  280 مرغداری صنعتی در سال گذشته مجوز فعالیت گرفتند، اظهارکرد: دام عشایر استان نیز به سبب وقوع خشکسالی‌ها آسیب پذیر شده و کاهش داشته است.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمان از انجام 113هزار و 900 نوبت بازدید از مراکز تولید فرآورده‌های دامی در سال 92 خبرداد و گفت:در این بازدیدها 2هزار و 960 مورد مرکز غیربهداشتی کشف و 63تن فرآورده غیربهداشتی معدوم شد.

صباغ‌زاده بیان کرد: 410 مورد نمونه‌برداری در این مدت انجام شده که منجر به پلمپ 5 واحد شده است.

وی تصریح کرد: 11مرکز واکسیناسیون دام، 7 شرکت پخش داروی دام، 27 درمانگاه تمام وقت دامپزشکی و 4مرکز نیمه وقت برای ارائه خدمت به دامداران در سطح استان کرمان وجود دارد.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: کار درمان دامپزشکی و مدیریت بهداشتی مرغداری‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon