۴۸ میلیون تن کالا امسال از کشور صادر شده است

48 میلیون تن کالا امسال از کشور صادر شده است

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: براساس آمار گمرک، در ۶ ماه نخست امسال ۴۸ میلیون تن کالا صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، ولی الله افخمی عصر امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در استان گلستان اظهار کرد : این میزان صادرات با ارزش بیش از 23 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: این میزان از صادرات از نظر ارزش 22 درصد و از نظر وزنی 10 درصد رشد را به نسبت مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی 444 دلار بود که به نسبت سال قبل 13 درصد افزایش داشته است.

افخمی تصریح کرد: در همین مدت 19.6 میلیون تن کالا با ارزشی بیش از 26 میلیارد دلار وارد شده که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل 29.5 درصد و به لحاظ وزنی 46 درصد رشد را نشان می دهد و قیمت هر تن کالا به صورت متوسط یک هزار و 328 دلار بوده است.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه هر تن کالای وارداتی 11.4 درصد کاهش قیمت داشته اما تفاوت متوسط قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی باید مورد توجه قرار گیرد که کاهش قیمت متوسط هر تن کالای وارداتی به نفع کشور است .

افخمی گفت: اقتصاد متاثر از روابط سیاسی و جایگاه کشور در نظام بین المللی است و تحریم ها سبب می شود قیمت تمام شده کالاها افزایش یابد.

وی با اشاره به تلاش های وزیر امور خارجه کشور و تیم همراه در مذاکرات هسته ای افزود امیدواریم این تلاش ها زمینه را مناسب کند تا در راستای رفع تحریم های بانکی اقدام شود و حرکت مناسب تر چرخ اقتصادی کشور را شاهد باشیم.

افخمی اظهار کرد: شرایط فعلی کشور به گونه ای است که همه تلاش ها برای خروج از رکود و بهبود وضعیت اقتصادی است و اگر تولید نکنیم نمی توانیم در چرخه اقتصاد حضور داشته باشیم و لازم است هر کس در زمینه ایجاد فعالیت های اقتصادی همراهی و کمک کند.

وی به بازدید از مرز اینچه برون استان گلستان اشاره کرد و گفت: در بازدید از مناطق مرزی شرایط رضایت بخش نیست و راه ها کیفیت لازم را ندارند و در نقاط اتصال و گمرک شرایط مناسب نیست، البته در اینچه برون وضعیت بهتر است و در این بخش هرچه در بضاعت هست عمل کنید.

افخمی تاکید کرد: وزرات راه و شهرسازی اولویت خود را برای ساماندهی راه های متصل به مرزها انجام دهد و این جاده ها در برخی مناطق باید تعریض شود، آسفالت شده و یا در صورت نیاز تبدیل به بزرگراه شوند و اگر نیاز باشد باید در کشورهای همجوار نیز برای ساماندهی جاده ها وارد شویم.

افخمی تصریح کرد: گلستان به لحاظ موقعیت ، وضعیت مناسبی دارد و کشورهای همجوار را باید مورد توجه قرار دهیم که این امر می تواند در توسعه استان گلستان موثر باشد.

وی افزود: استان گلستان می تواند در سال دو نمایشگاه در کشور ترکمنستان برگزار کند و از هم اکنون می توانید برای تابستان و زمستان 94 اقدام کنید و مجوز های لازم را بگیرد که در همین راستا هیئت های تجاری باید رفت و آمد بیشتری با کشورهای همجوار و خصوصا قزاقستان داشته باشند.

انتهای پیام/ ب

اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon