حملات هوایی آمریکا علیه داعش در سوریه نقض قوانین بین المللی است/رفتار دوگانه غرب در قبال کی یف و دمشق

حملات هوایی آمریکا علیه داعش در سوریه نقض قوانین بین المللی است/رفتار دوگانه غرب در قبال کی یف و دمشق

خبرگزاری تسنیم: یک حقوقدان آلمانی حملات هوایی آمریکا علیه داعش در سوریه بدون اجازه دولت بشار اسد را نقض قوانین بین المللی دانسته و از رفتار دوگانه غرب در قبال سوریه و اوکراین انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  پروفسور "راینهارد مرکل"، حقوقدان آلمانی، استاد حقوق جزا و فلسفه حقوقی دردانشگاه هامبورگ در گفتگو با روزنامه "تاگس اشپیگل" در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر قوانین بین المللی مشروعیتی برای حملات هوایی آمریکا علیه داعش در سوریه وجود دارد گفت: خیر، حملات دولت آمریکا علیه سوریه نقض قوانین بین المللی است. حملات هوایی روی دولت مستقل سوریه بر اساس ماده 2، بند چهار منشور سازمان ملل متحد یک حمله نظامی روی یک کشور خارجی محسوب می شود.

وی افزود: بنابراین این یک اقدام غیر قانونی است چرا که هدف مد نظر آن  بدون اینکه رضایت دولت سوریه را در این راستا داشته باشد دنبال می شود. مسلما این اقدام آمریکا از نظر اخلاقی، سیاسی و قانونی اقدامی مشروع است که با باند تروریستی داعش مبارزه کند. اما دولت آمریکا باید با اجازه دولت دمشق که البته آمادگی خود برای این منظور را آشکارا نشان  داده است این کار را انجام دهد. کسی که می تواند با اجازه دولت مسئول مداخله نظامی را انجام دهد حق ندارد بدون اجازه این کار را انجام دهد.

ای کارشناس برجسته آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آمریکا با مداخله نظامی در سوریه بدون اجازه رژیم بشار اسد از نظر سیاسی چه رویکردی را دنبال می کند گفت: آمریکا به این ترتیب خطر بزرگی را ایجاد می کند. ایالات متحده بار دیگر از گروه های غلطی از جمله جبهه خطرناک النصره حمایت می کند. در طیف مخالفان سوریه هیچ گروه مهمی وجود ندارد که روح دموکراتیک داشته باشد. گروه های مختلف افراطی برای سلطنت و حکمفرمایی و نه برای ایده های دموکراتیک غربی گرد هم آمده اند. اما اگر تلاش شود که رژیم بشار اسد در سوریه تضعیف شود این مسئله تنها به قدرتمند تر شدن این گروه های افراطی می انجامد.

وی در ادامه گفت: ما مشابه این اقدام را مثلا در دوران اشغال افغانستان به دست شوروی سابق دیدیم. در آن زمان آمریکایی ها مجاهدین را در برابر شوروی سابق تسلیح کردند که بعدها این گروه در مقابل آمریکا ایستادند. من اعتقاد دارم که ایالات متحده در حال حاضر همچنین در سوریه بازی بسیار خطرناک دیگری را آغاز کرده است.

این حقوقدان آلمانی به استانداردها و رفتارهای دوگانه غرب در قبال سوریه و اوکراین اشاره کرده و گفت: صدر اعظم آلمان درباره اسد گفته است که کسی که به ملت خود گلوله شلیک می کند و آن ها را بمباران می کند هر گونه مشروعیت خود را از دست می دهد، چرا این مسئله برای شرق اوکراین و حملات نظامیان اوکراینی علیه این منطقه اعتبار ندارد، آیا کی یف هم ملت خود را مورد حمله نظامی قرار نداده و آن ها را بمباران نمی کند؟

وی در ادامه در عین اینکه حمایت های روسیه از جدایی طلبان در شرق اوکراین را رد کرده و آن را نقض قوانین بین المللی دانست گفت: اما کشورهای ترکیه، قطر و عربستان سعودی هم به شورشیان در سوریه بسیار بیشتر و با عواقب گسترده تری از آنچه که روسیه از جدایی طلبان شرق اوکراین حمایت می کند کمک کرده اند. آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز این حمایت های مستقیم شورشیان در سوریه را به صورت غیر مستقیم و به نوبه خود مورد تشویق قرارداده اند. این گونه اقدامات هم نقض قوانین بین المللی است. ما نمی توانیم یک مورد را محکوم کنیم و دیگری را اقدامی خوب بنامیم. به این ترتیب ما استدلال های حقوقی، سیاسی و اخلاقی خود را بی اعتبار می کنیم.

انتهای پیام/ ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت