تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل به کجا خواهد رسید؟

تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل به کجا خواهد رسید؟

خبرگزاری تسنیم: ترکیه در حالی تلاش دارد طرح خود برای ایجاد منطقه حائل در سوریه را به اجرا بگذارد که علاوه بر مخالفت ها و هشدارهای داخلی، در سطح منطقه ای و بین المللی نیز شرایط مساعدی برای تحقق این طرح فراهم نیست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، با توجه به مخالفت ها و هشدارهای داخلی در ترکیه نسبت به ایجاد منطقه حائل و نیز نامساعد بودن شرایط منطقه ای و بین المللی برای تحقق این خواسته، این سوال مطرح است که این تلاش ها به کجا ختم خواهد شد؟

در این میان به نظر می رسد که ترکیه در صدد است با این کار راه را به روی استقلال طلبی کُردها سد کرده و تلاش خود برای جنگ علیه دولت سوریه و تضعیف آن را تکمیل کند.

انسان دوستی فریبکارانه آنکارا

این در حالی است که اظهارات چند روز پیش رجب طیب اردوغان در مورد احتمال ایجاد منطقه حائل در داخل سوریه به مثابه تاکید بر عزم جدی برای عملی کردن آن است زیرا وی اظهار داشت که چه بسا کشورش برای حمایت از منطقه حائل در داخل خاک سوریه از نیروهای ارتش استفاده کند.

ترکیه تلاش برای تحقق این خواسته را با شعار حمایت از پناهندگان سوری که از داعش گریخته اند،سمت و سو می دهد، اما تقریبا شکی نیست که دستور کار ترکیه در قبال سوریه هیچ بعد انسانی ندارد به ویژه اینکه روند امور نیز از حمایت گسترده آنکارا از داعش و سکوت دربرابر جنایت این گروه تروریستی در حق کُردهای عین العرب معروف به کوپانی حکایت دارد، به اضافه اینکه ترکیه از کمک کُردهای این کشور به اهالی عین العرب جلوگیری می کند.

بر این اساس اظهارات مسئولان ترکیه مبنی بر اینکه ایجاد منطقه حائل بر اساس اصول  انسان دوستانه صورت می گیرد، چیزی جز تبلیغات رسانه ای نیست که در صورت تحقق نیز اقدام سیاسی بسیار خطرناکی خواهد بود.

به هر حال هرچند نمی توان پیش بینی کرد که طرح ترکیه برای ایجاد منطقه حائل جامه عمل خواهد پوشید یا خیر اما به احتمال قوی این گام در پی هماهنگی با واشنگتن و در مقابل پیوستن ترکیه به ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری آمریکا صورت می گیرد.

منطقه حائل به این زودی ایجاد نخواهد شد

در همین ارتباط، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا به نقل از چاک هیگل وزیر دفاع این کشور و نیز ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش نوشت: واشنگتن درخواست ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در امتداد مرزهای سوریه و ترکیه را بررسی می کند، زیرا ده‌ها هزار تبعه سوری در تلاش برای گرفتن پناهندگی از ترکیه هستند.

دمپسی همچنین گفت که طرح ایجاد منطقه حائل ممکن است بعدها تحقق یاید اما نه به زودی.

به هر حال چه شرایط بین المللی برای تحقق هدف ترکیه مساعد باشد چه نه، تکاپوی آنکارا در این خصوص در گروی وضعیت کُردها در کوپانی خواهد بود زیرا به گفته برکات گار کارشناس مسائل سیاسی ترکیه، هدف اصلی آنکارا از این اقدام ایجاد محدودیت برای کُردها است.

وقت کشی ترکیه در آشتی با کُردها

به گفته گار، دقت در انگیزه ترکیه برای ایجاد منطقه حائل و تکاپوی آن در این خصوص نشان می دهد که این موضوع با دو رویکرد که ترکیه آن را در پیش گرفته است ارتباط تنگا تنگ دارد، رویکرد اول با روابط با کُردها و دومی نیز با ادامه جنگ با سوریه مرتبط است.

وی گفت: اما در خصوص روابط با کُردها ترکیه دقت دارد که اینگونه اعلام کند که در تلاش برای صلح با آنان است هرچند آنکارا از دو سال پیش هیچ گام جدی و ملموس در خصوص گفت و گو با آنان برنداشته و هنوز هم در این راه وقت کشی می کند.

گار یادآور شد در صورتی که کَردهای ترکیه از کُردهای کوپانی در سوریه دور مانده و مانند آنان رویای استقلال را در سر نداشته باشند روابط ترکیه با کُردهای داخل  تحت کنترل باقی خواهد ماند اما آنچه ترکیه به ویژه حزب عدالت و توسعه از آن ترس دارد، استقلال و خودمختاری در کوپانی است زیرا در این صورت آنکارا بیم دارد که کُردهای ترکیه نیز به فکر خودختاری بیفتند، از همین رو می توان گفت که همزمان شدن آزادی گروگان های ترک و فراهم کردن زمینه  حملات شدید داعشی ها علیه اهالی کوپانی به هیچ وجه تصادفی نیست بلکه در چارچوب تلاش ترکیه برای از بین بردن امکان خودمختاری کُردها در این شهر و جلوگیری از اقدامی مشابه در خاک خود جا دارد.

آیا سوریه و کُردها در صورت ضرورت با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد؟

به گفته این کارشناس تُرک، چه بسا نظام سوریه در چارچوب مخالفت با ایجاد منطقه حائل با کُردهای کوپانی ائتلاف کند، این در حالی است که تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل نگاهها را به سمت  کُردها جلب می کند به این معنی که کُردهای ترکیه و سوریه که بیشتر حامی حزب کردستان و مخالف اقدام ترکیه هستند در این خصوص با کُردهای عراق به رهبری مسعود بارزانی مواضع متفاوتی دارند زیرا بارزانی  در خصوص منطقه حائل با آمریکا و ترکیه همدستی دارد.

وی در توضیح این مطلب افزود: بارزانی موافقت ضمنی خود را با منطقه حائل اعلام کرده است و دلیل آن نیز سکوت و او در قبال این موضوع است، همچنین بارزانی با ایجاد خودمختاری در سوریه و ترکیه مخالف بوده و به منظور حفظ قدرت و نیز فراهم کردن مبادلات تجاری با ترکیه،  با دولت آنکارا به ویژه حزب عدالت و توسعه  توافق کرده است.

به این ترتیب خواسته کُردهای عین العرب مبنی بر خود مختاری با موانعی چون حملات داعش تحت حمایت ترکیه و نیز تحقیر شدن از سوی بارزانی و موافقت ضمنی او با منطقه حائل به منظور حفظ قدرت روبه رو است.

این کارشناس ترک همچنین گفت در صورت موفقیت ترکیه در ایجاد منطقه حائل در مرزهای خود با سوریه تلاش خواهد که تمام پناهندگان سوری را  به کشورشان بازگرداند و این منطقه را تحت کنترل داعش یا جبهه النصره و یا ارتش آزاد در آورد، اما این اقدام ممکن است با موانع منطقه ای و بین المللی روبه رو شود، زیرا هر چند بتوان گفت که آمریکا با تلاش های ترکیه برای ایجاد منطقه حائل موافقت کرده است اما شرایط بین المللی برای تحقق این هدف ترکیه مساعد نیست به این معنی که برخی کشورهای عربی و منطقه ای با خواسته ترکیه مخالف هستند زیرا آن را دخالت در یک کشور دیگر و نقض حاکمیت آن می دانند.

اما سوریه نیز با ایجاد منطقه حائل موافقت نخواهد کرد و موافقت با آن به مثابه خوکشی خود و سایر نظام های حاکم در منطقه است، از همین رو سوریه تشکیل منطقه حائل در مرز مشترک با ترکیه را نخواهد پذیرفت به ویژه اینکه آنکارا  طرف اصلی جنگ علیه دمشق است.

اکنون این سوال به ذهن می رسد که آیا ترکیه و سوریه درگیر جنگ خواهند شد؟

به گفته گار به دلایل مختلف انتظار نمی رود که دو طرف وارد جنگ نظامی شوند از جمله اینکه سوریه اکنون به نوعی در محاصره قرار دارد اما چه بسا از متحدان بین المللی خود بخواهد که با طرح ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه حائل مقابله کنند زیرا پذیرش این طرح به معنی تقسیم سوریه و سرنگونی نظام حاکم آن است.

به هر حال سوریه باید در مقابل ترکیه مقاومت کند زیرا در غیر این صورت تحقق این خواسته زمینه دخالت نیروهای استکبار برای اشغال سایر مناطق را فراهم خواهد کرد به ویژه اینکه ترکیه به برخی کشورهای همسایه به چشم طمع می نگرد.

به طور خلاصه می تون گفت که چه بسا نظام حاکم سوریه به منظور مقابله با طرح منطقه حائل به ناچار به هم پیمانی با کُردهای کوپانی روی آورد و با این کار در مقابل طرح ترکیه و داعشی ها بایستد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان