معدن فسفات چرام قربانی سهل انگاری سرمایه‌گذاران/ فسفات چرام در سراشیبی سقوط

معدن فسفات چرام قربانی سهل انگاری سرمایه‌گذاران/ فسفات چرام در سراشیبی سقوط

خبرگزاری تسنیم: معدن فسفات چرام که از سال ۱۳۴۹ عملیات اکتشافی آن آغاز و سال ۷۲ به اتمام رسید در این مدت ۲۱ ساله به کما رفته و هیچ تلاشی برای برگشت آن کارساز نبوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، در این مدت و در دولت های مختلف بحث از آغاز فعالیت این معدن در میان می آمد تا جایی که چند مدت پیش خبری از آغاز فعالیت تسطیح زمین محل اجرای طرح به نقل قول از مسئولان بر روی خروجی خبرگزاری تسنیم قرار گرفت.

با این خبر موجی از شادی و سرور  مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهرستان چرام را فرا گرفت زیرا بیش از هر چیز اشتغالزایی 800 نفری این طرح بزرگ بیکاران و خانواده آنان را از نگرانی در می آورد.

البته با شرایطی که معدن فسفات چرام داشت می توان گفت به کما رفته بود و همین موضوع سبب بسیج شدن تمامی مدیران و دستگاه های خدمات رسان جهت همکاری با سرمایه گذار برای شروع فعالیت این طرح شد.

در تاریخ چهارم مردادماه امسال تسنیم خبری از واگذاری 51 هکتار زمین به معدن فسفات چرام و آغاز عملیات تسطیح آن منتشر کرد که صبح روز بعد شد تیتر اول روزنامه ها، نشریات و سایت های محلی استان.

ناگفته نماند مدیران متولی از هیچ همکاری با شرکت آیرما بهره بردار معدن فسفات چرام دریغ نکردند تا جایی که با توجه به نزدیکی این معدن با بنادر جنوب کشور جهت ایجاد کارخانه ها وابسته برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

اما مردم استان همچنان منتظر اخبار از آغاز فعالیت رسمی معدن فسفات چرام بودند  که زمزمه های مبنی بر اینکه سرمایه گذار  این واحد صنعتی نیز از ادامه فعالیت منصرف شده است، به گوش می رسد.

سرمایه گذار معدن فسفات چرام از کار شانه خالی می‌کند

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی به تسنیم گفت: سرمایه گذار معدن فسفات چرام به دلایل گوناگون از کار شانه خالی می‌کند.

حجت الاسلام سید علی محمد بزرگواری اظهار کرد: تا جایی که توانستیم از وزارت صنعت ومعدن وتجارت زمینه کار را برای راه اندازی فسفات چرام  فراهم کردیم و حتی اعتباراتی از صندوق توسعه ملی در نظر گرفتیم.

وی افزود: با وجود تمام همکاری‌های استانی و کشوری، سرمایه گذار معدن فسفات چرام به دلایل گوناگون از کار شانه خالی می‌کند و این سرمایه گذار به دنبال بهانه بوده که 50 هکتار زمین طرح را به نامش سند بزنیم و تسهیلات را بگیرد و برود.

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرکت مجری طرح و سرمایه گذار آن در جایی دیگر مشغول به کار بوده و تا کار در آنجا تمام نشود به شهرستان چرام نمی آید.

بزرگواری تصریح کرد: با تلاش مسئولان شهرستان چرام زیر ساخت‌ها و آب و برق برای شروع کار فراهم شده اما سرمایه گذار اجرای کار را به تعویق می اندازد و به دنبال این بوده که این طرح را به نام خود برای آینده داشته باشد.

وی افزود: این سرمایه گذار برای مردم شهرستان چرام و ما دل نمی سوزاند و دنبال منافع خودشان است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: البته اگر مردم همکاری می‌کردند و معارض به وجود نمی آمد بهانه ای برای سرمایه گذار وجود نداشت.

بزرگواری ابراز کرد: شورای تامین شهرستان چرام با جلسات مکرر به دنبال برطرف‌شدن مشکلات معارضین وکشاورزان است و تاکید کردند اگر کسی در محدوده معدن سندی دارد سرمایه گذار برابر با آن پول را پرداخت نماید و اگر کسی سندی ندارد ومزاحم کار شود، دادگستری ونیروی انتظامی برخورد قانونی نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با مدیران سازمان اقتصادی کوثر، استاندار و  مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استانی داشتیم مقرر شد که اگر سرمایه گذار قبلی به تعهدات خود پایبند نباشد سرمایه گذار جدید مخارج آنها را تسویه کند وکار را به این سازمان معتبر جهت راه اندازی سریع بزرگترین معدن فسفات خاورمیانه واگذار کنیم.

به‌زودی معدن فسفات چرام تعیین تکلیف می‌شود

رئیس صنعت معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه احتمال لغو پروانه بهره‌برداری معدن فسفات چرام وجود دارد، گفت: وضعیت راه اندازی معدن فسفات چرام بزودی مشخص می‌شود.

داریوش دیودیده اظهار کرد: روند اجرایی معدن فسفات چرام کند می باشد و در جلسه ای که دیروز با حضور مسئولان داشتیم وضعیت نهایی اجرای آن تا آخر هفته مشخص می شود.

وی افزود: با توجه به انتظاراتی که مردم برای راه اندازی این معدن جهت اشتغال دارند در پی این هستیم که هرچه زودتر تکلیف آن مشخص شود ومردم بیش از این منتظر نمانند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:چنانچه سرمایه‌گذار وشرکت آیرما به تعهدات خود پایبند نباشد پروانه بهره برداری از معدن فسفات چرام این شرکت را لغو می‌کنیم.

دیودیده با بیان اینکه  چند شرکت برای سرمایه گذاری در این طرح مهم اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: با توجه به عیار پائین و 8 درصدی این معدن استخراج و فرآوری پیچیده ی آن نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه کسی حاضر به سرمایه گذاری نباشد بیش از این مردم را منتظر نمی‌گذاریم و تعطیلی پروژه فسفات چرام را اعلام می‌کنیم.

همه مشکلات به سرمایه گذار بر نمی‌گردد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: البته اجرای معدن فسفات چرام همچون احداث یک پل نیست که تاخیرش به پیمانکار ربط داشته باشد و به طور حتم همه قضایا به سرمایه گذار بر نمی گردد.

دیودیده با بیان اینکه اقتصادی بودن معدن یک اصل اساسی است، تصریح کرد: البته به پیمانکار اخطار کتبی داده ایم که هرچه سریع تر فعالیت را آغاز کند.

وی اظهار کرد: یک گروه کارشناسی تشکیل جهت بررسی این موضوع تشکیل داده ایم و به احتمال زیاد تا پایان هفته به یک جمع بندی نهایی برسیم.

دیودیده در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که تکلیف واگذاری 50 هکتار زمین از اراضی واگذاری به این معدن در صورت لغو مجوز بهره برداری سرمایه گذار چه می شود، ابراز کرد: زمین واگذاری به معادن در مالکیت در نمی آید و تنها حق بهره برداری داده می شود و در این مدت به هر دلیلی وزارت صنعت و معدن این حق را سلب کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon