سوالات مدیران اینترنتی از وزارت ارتباطات چه بود؟

سوالات مدیران اینترنتی از وزارت ارتباطات چه بود؟

خبرگزاری تسنیم: بازیگران و فعالان اینترنت کشور در حالی مسئولان دولتی را پای میز درد دل و مشاوره کشاندند که ابراز علاقه متقابل نیز وجود داشت و همین فتح بابی برای بیان دغدغه‌ها شد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، نشست صمیمی مدیران شرکت‌های اینترنتی کشور با نمایندگان دولت (وزارت ارتباطات)، رئیس شورای رقابت و نماینده مرکز ملی فضای مجازی در راستای پیش نویس ساماندهی و ارتقای پروانه‌های ارتباطات ثابت در حالی برگزار شد که نمایندگان بخش خصوصی نگرانی‌های بسیاری از تصمیم جدید دولت مطرح کردند.

قالب شرکت‌های اینترنتی که در ترس و واهمه حذف شدن از بازار اینترنتی کشور به سر می‌برند، رک و راست به بیان دیدگاه‌های خود در برابر مسئول اصلی تصمیم‌گیری در خصوص تجمیع و ساماندهی پروانه‌های ارتباطات ثابت پرداختند و علاوه بر این فرصت را غنیمت شماردند و به طرح برخی چالش‌های دیگر مربوط به این حوزه نیز پرداختند.

بخشی از سوالات نمایندگان بخش خصوصی که مطرح شد و برخی به شکل مکتوب در اختیار نماینده دولت قرار گرفت به شرح زیر است:

  • آینده شبکه‌های ساخته شده توسط ISP و ISDPها به همراه حجم بالای سرمایه‌گذاری و به عبارتی شبکه‌های ساخته شده میلیاردی چه خواهد شد؟
  • در تعریف جدید با توجه به دارا بودن شبکه توسط FCPها (دارندگان پروانه ارتباطات ثابت) چه وجه تمایزی به عنوان کیفیت ارائه توسط ISPها وجود خواهد داشت؟
  • علت در نظر گرفتن انحصار فروش پهنای باند برای زیرساخت چه بوده است و چرا تاکنون ادامه دارد؟
  • علت محدود نگاه داشتن پنج پیمان کار VoIP چیست؟
  • چرا ISP مجاز به راه‌اندازی بستر ارتباطی نیست ولی شرکت مخابرات یا FCP جدید علاوه بر راه‌اندازی بستر ارتباطی، کلیه خدمات موضوع فعالیت ISPها را می‌تواند ارائه کند؟ در اینصورت یک FCP مانند شرکت مخابرات فعلی می‌تواند عملا بازار ISPها را با تهدید مواجه کند، کافی است بستر ارتباطی را به دلایل مختلف دچار اختلال کند و تمام مشترکان ISPها جذب FCP شوند.
  • در این پیش نویس، FCP با یکسری الزامات برای محدوده ملی و منطقه‌ای اشاره شده، چرا FCP استانی لحاظ نشده است؟
  • ادامه فعالیت شرکت‌های ISP و ISDP با چه شرایطی امکان‌پذیر است؟
  • با توجه به مصوبه 181 و تخفیف دیده شده برای ارائه سرویس ADSL از طریق شرکت‌های PAP و با توجه به اینکه حدود 100 مجوز از حدود 270 مجوز ISDP صادر شده به نام‌های شرکت‌های PAP است، چه راهکاری برای عدم ارائه سرویس با تخفیف از طریق مجوز ISDP شرکت‌های PAP در نظر گرفته شده است؟
  • در مورد پروانه‌های جدید ISP که به صورت کشوری است، این مسئله باعث حذف ISPهایی که در سطح شهرستان‌ها فعالیت دارند خواهد شد زیرا این ISPها توانایی پرداخت حق امتیاز را نخواهند داشت و از طرفی ازدیاد شرکت‌های ISP در شهرستان‌ها توجیه اقتصادی ندارد.پیشنهاد رگولاتوری برای این مسئله چیست؟
  • چرا دست بخش خصوصی برای ورود به تأمین پهنای باند بسته شده است وزیرساخت با ایجاد انحصار در این بخش مانع کاهش قیمت‌های اینترنت در سمت مشترکان شده است؟
  • با چه استدلالی بنگاه‌هایی که دارای مجوز بودند را محدود کرده و حکم به تعطیلی آنها صادر می‌کنید؟
  • شرکت‌هایی که کوچک هستند و درآمد آنها در حد و اندازه امثال مخابرات و PAPها نیست، باید حذف شوند؟ با چه منطقی قرار است این کار انجام شود؟ آیا هر کسی وضعیت مناسب مادی نداشته باشد محکوم به شکست است؟
  • در ادبیات حوزه ارتباطات و در سطح بین‌المللی چیزی به عنوان FCP وجود ندارد، رگولاتوری چنین الگویی را از کجا آورده است؟
  • شرکت کوچکی که در حد و اندازه خود توانسته مشترک جذب کند، در پیش نویس جدید گفته شده برای دریافت پروانه باید 250 میلیون تومان حق پروانه بدهد. می‌گویند برای دریافت پروانه منزل‌تان را بفروشید، این ستم در حق شرکت‌های کوچکی که در حال نان خوردن هستند، نیست؟ علاوه بر این گفته شده که برای دریافت پروانه باید 1.5 میلیارد ضمانت بانکی نزد رگولاتوری گذاشته شود در حالیکه برای این میزان ضمانت باید حداقل ملکی به ارزش 3 میلیارد تومان وجود داشته باشد، چنین بندهایی صراحتا دنبال حذف بازیگران خرد نیست؟

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک